RC/bygge; montering av hjul o drivning

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
roband915
Inlägg: 15
Blev medlem: 28 september 2014, 21:32:05

RC/bygge; montering av hjul o drivning

Inlägg av roband915 »

Hej
Jo jag har som tanke att bygge en rektangulärt chassi av aluminium-profiler, Sätta 4 hjul på och sedan göra den radiostyrd. Finns idag egentligen inget syfte utan enbart för skoj skull och för att lära mig.
Allting är på ritningsstadiet men tanken är ett chassi på runt omkring 600x400mm. Den elektroniska biten har jag koll på men den mekaniska biten är jag helt novis på så där finns många frågor.
När det gäller framdrivning så har jag förstått att kedja skramlar och låter så det går bort tänker jag. Då återstår remdrivning alternativt direktkopplade elmotorer på de hjul som ska ha drivning?
Är remdrivning en svår lösning att få till? Jag skulle helst vilja ha chassit fyrhjulsdrivet.
Hur starka motorer måste jag ha för detta projekt?
Finns färdiga kopplingar på marknaden att köpa för att koppla en elmotor direkt på en hjulaxel?
Vilka hjul t.ex? Jag har sett dessa på biltema (https://www.biltema.se/fritid/tradgard/ ... 2000041319) men chassit måste bli större då gissningsvis?
Hur fäster man hjulen på chassit på ett bra o stabilt sätt?
Jag har inte tillgång till några avancerade verktyg(cnc, svarv, svets t.ex) så min högsta önskan vore att hitta färdiga produkter som jag kan skruva ihop typ.

Mvh
Robert
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: RC/bygge; montering av hjul o drivning

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Hej Robert

Skulle en manick med 4 motorer och 4 band vara ett mekaniskt alternativ?
Den är i Aluminium ca 200 x 400 mm och för tydlighetens skull lastad med 1000g Yoghurt.
Alla motorer fungerar och Yoghurten medföljer inte om den kan passa dig.
IMG_20190308_220953.jpg
Lasp är på Bortskänkeshumör!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
roband915
Inlägg: 15
Blev medlem: 28 september 2014, 21:32:05

Re: RC/bygge; montering av hjul o drivning

Inlägg av roband915 »

Jag är absolut intresserad av det där chassit Lasp. Väldigt snällt av dig verkligen. Skickar ett dm till dig.
Jag är även fortfarande intresserad av en lösning på ett modell större chassi som liknar min första beskrivning.
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: RC/bygge; montering av hjul o drivning

Inlägg av Glattnos »

Jag ritade lite på en liknande konstruktion förut. Egentligen en låda med en snäckväxel på varje sida mitt på. Tanken var att axeln från snäckväxeln skulle gå ut till ett lettrat eller tandat stålhjul med diameter ca 60mm. Sen hade jag tänkt ha Biltemas 260mm luftgummihjul, ett framför stålhjulet och ett bakom så att däcken pressar emot stålhjulet när man pumpar dom.
På min hade jag också tänkt ha 6 hjul så att det utöver det drivande stålhjulet även fanns ett lagrat stålhjul och ytterligare ett däck på var sida. Det blir en robust konstruktion med drift på alla hjulen men ingen fjädring.

Det har dock inte blivit något byggt av detta och just nu hittar jag inte några bilder heller. Men den princioen gör det ganska enkelt att bygga, men det kräver nog att man antingen kan göra lite delar själv eller beställer av någon som kan. Att bygga en sån robotplatform kostar en del att bygga om det ska bli bra och användbart men går förstås att knopa ihop för skoj skull av sånt man lyckas komma över :)
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: RC/bygge; montering av hjul o drivning

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Nu är den skickad!

Utan Yoghurt, var det någon som noterade att det inte står 1l på förpackningen utan 1000g?
Nåväl, helt självsvåldigt har jag sänt den larvige saken till Wiklis. Så TS får hämta där!
För Wiklis är en av de duktiga här på forumet som kan mekanik också! En fysisk kontakt är då bra.
Hoppas att allt löser sig.

Det TS efterfrågar kanske annars är ett äldre gräsklipparchassi! Rätt storlek Kolla de elektriska hos reparatörer.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
hummel
Inlägg: 2267
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: RC/bygge; montering av hjul o drivning

Inlägg av hummel »

1000g paketet innehåller ungefär 0,9 l. Paketen gjordes efter någon regeländring om till vikt då det inte är en dryck.
Någon som vet om det skedde prisändringar samtidigt?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26385
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: RC/bygge; montering av hjul o drivning

Inlägg av danei »

Nja. Densiteten på yogurt verkar vara typiskt 1,03kg/l. Så det blir 970ml.
hummel
Inlägg: 2267
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: RC/bygge; montering av hjul o drivning

Inlägg av hummel »

Det kan stämma. I vilket fall gjordes förpackningar mindre än tidigare.
Skriv svar