Behöver hjälp med att dra kablar till en ny CNC(workbee CNC)

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Reo
Inlägg: 6
Blev medlem: 24 maj 2018, 22:17:23

Behöver hjälp med att dra kablar till en ny CNC(workbee CNC)

Inlägg av Reo »

Hje,
Jag är ny till ekektronik och har ingen riktigt utbildning så försöker lära mig själv så gott som det går.
Jag har införskaffat en Workbee CNC Bild
och ett "electronics kit" till den som ser ut så här
https://www.aliexpress.com/item/Mach-3- ... 4c4dgdH4o5.
Bilden man får som hjälp för hur man drar kablarna är denna Bild men problemet uppstår vid min okunnighet. Här är IRL bilder på nästan all elektronik https://imgur.com/a/z0yrYmx
Här är mina frågor:
  • Kablarna till både motorerna samt de inkluderade kablarna har olika färger än enligt schemat. Är det bara att använda de kablar som egentligen skulle ha varit på deras plats enligt schemat (kolla på de två sista bilderna i albumet)
    Stepper motor drivers controllers är simplifierade enligt kopplingsschemat vilken är portarna som de refererar till att man ska sätta in motorernas kablar i? (dvs på guiden finns det 10 portar IRL finns det 12)
H.O
Inlägg: 5684
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Behöver hjälp med att dra kablar till en ny CNC(workbee

Inlägg av H.O »

Jag antar att du har en multimeter.
Med kabeln ansluten till motorn och andra änden fri och med multimetern inställd på att mäta resistans (Ohm), sätt den ena mätsladden på den röda tråden från motorn och provar dig sedan fram med den andra mätsladden tills du hittar en tråd (vit, svart, gul) där multimetern visar några enstaka ohm - då har du hittat den ena lindningen i motorn. Anslut dessa två trådar till A+ respektive A- på drivsteget, det spelar ingen roll vilken du sätter var. De andra två trådarna ansluter du till B+ respektive B-.
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Behöver hjälp med att dra kablar till en ny CNC(workbee

Inlägg av ToPNoTCH »

Motorerna skall kopplas på A-,A+ och B-,B+ på drivstegen.
Att kablarna "byter färg" i skarven har ju ingen praktisk betydelse under förutsättning att schemat är rätt.


Sedan blir det lite otydligt då skissen visar att man "splittat" COM+ från styrboxen till två inkopplingar på drivsteget.
Det tycker jag inte ser rätt ut med dina drivsteg.

Jag gissar att det skall kopplas med tre sladdar per axel enligt:
Styrsystem COM+ till Drivsteg Enable+(+5V)
Styrsystem CPX- till Drivsteg PUL-
Styrsystem DIX- till Drivsteg DIR-

Det KAN vara så att COM+ även måste kopplas till PUL+ och DIR+ det vill säga i praktiken en bygling från Enable+(+5V) till PUL+ och DIR+

EDIT:H.O hann före med vissa delar
Reo
Inlägg: 6
Blev medlem: 24 maj 2018, 22:17:23

Re: Behöver hjälp med att dra kablar till en ny CNC(workbee

Inlägg av Reo »

H.O skrev:-snip-
ToPNoTCH skrev:-snip-
Okej, tack så mycket! Jag kommer pröva detta.
Skriv svar