Emco PC 50 CNC

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Mackans
Inlägg: 14
Blev medlem: 16 april 2015, 00:04:20

Emco PC 50 CNC

Inlägg av Mackans »

Hej !

Jag har kommit över en Emco PC 50 CNC svarv med en kabel som har RS485 hankontakt i bägge ändar. Men problemet är att datorn som en gång i världen följde med när svarven var ny har åkt på tippen.
Vad jag förstår skulle det kunna gå att ta vilken dator som helst, men det som behövs är det styrkort med RS485 honkontakt som satt i den gamla datorn. Nu verkar inte dom korten växa på träd, så jag undrar om någon här på forumet har ett fungerande kort/dator att sälja? Eller om någon har något förslag på hur jag får fart på maskinen?
Svarven har inte använts mycket utan är i ett väldigt fint skick, så jag tycker det är synd om den inte ska gå att bruka. Kan man bygga om något så att det går att få fart på grejerna med nyare delar?

Tacksam för svar och hjälp.
Mvh
Mackan.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Emco PC 50 CNC

Inlägg av tecno »

Det är ju inte bara dator + kort utan även programvara.

Titta på att bygga om och styr med LinuxCNC eller Mach3 om du vill hålla det relativt enkelt.
Mackans
Inlägg: 14
Blev medlem: 16 april 2015, 00:04:20

Re: Emco PC 50 CNC

Inlägg av Mackans »

Hejsan.
Tack för svaret.

Jag glömde bort att berätta att jag har disketterna med programmet, så den biten är inte något problem. Men jag ska kolla tipsen som jag fick.

Mvh
Mackan.
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3508
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Emco PC 50 CNC

Inlägg av lond »

FTDI (bland andra) har USB-RS485 konverterare (länk). Så om du får igång programmet på en modernare PC, kan man använda en sådan att kommunicera med svarven.

/// Marcus
Mackans
Inlägg: 14
Blev medlem: 16 april 2015, 00:04:20

Re: Emco PC 50 CNC

Inlägg av Mackans »

Hej Marcus!
Jo, jag har sett att det finns såna kablar som konverterar. Men om jag förstått det rätt så räcker det inte med att bara använda en sån kabel mellan datorn och svarven för att få grejerna att funka tillsammans med programmet. Det kortet som en gång satt i datorn och som nu är borta hade någon funktion, om det fungerade som något sorts hårdvarulås eller så kanske?
Eller menar du att en sån konverterarkabel löser problemet jag har?


Mvh
Mackan
malman
Inlägg: 540
Blev medlem: 13 februari 2006, 01:17:03
Ort: Arboga

Re: Emco PC 50 CNC

Inlägg av malman »

Rs485 är ett seriellt gränssnitt, likt rs232, men det elektriska gränssnittet skiljer.
Finns omvandlare därimellan, eller rena usb till rs485 adaptrar som drivrutinmässigt blir com portar i datorn.
Beroende på vilket operativsystem som körs i datorn borde en 232/485 adapter lösa frågan. Tolkar uttalandet om disketter att det är en ganska antik maskin så jag misstänker att usb alternativet utgår pga usb brist på maskinen alternativt brist på drivers för antikt os.

Sen kan det ju vara så illa som du säger att mjukvaran kräver ett dedicerat kort. Kanske var vanligare förr.. nuförtiden skulle man nog inte bygga egen hw där utan nyttja befintliga serieports hw och liknande om man nu inte behövde väldigt speciella hw funktioner.
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3508
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Emco PC 50 CNC

Inlägg av lond »

Kolla först om du får igång programmet och att den vill välja vilken COM-port som helst i datorn.

/// Marcus
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Emco PC 50 CNC

Inlägg av swesysmgr »

Från sidan 176:
Emco RS485 ISA kort.PNG
https://www.emco-world.com/uploads/tx_c ... 1829_C.pdf

Som andra redan skrivit, testa mjukvaran först. Kräver den en PC med Windows 98 och ISA-kortplats kanske det är enklast att byta till något modernare.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Emco PC 50 CNC

Inlägg av tecno »

Har ett svagt minne att den gör det, har byggt om en sådan i forntiden till att vara styrd från Mach just pga dessa omständigheterna.
malman
Inlägg: 540
Blev medlem: 13 februari 2006, 01:17:03
Ort: Arboga

Re: Emco PC 50 CNC

Inlägg av malman »

Ok, om 485 kortet är hårdkodat på dessa adresser lär inte mjukvaran kunna acessa normala com-portar som normalt ligger på andra dresser...
Hämtat från wikipedia...
The COM ports in PC-compatible are typically defined as:

COM1: I/O port 0x3F8, IRQ 4
COM2: I/O port 0x2F8, IRQ 3
COM3: I/O port 0x3E8, IRQ 4
COM4: I/O port 0x2E8, IRQ 3


Så hittar du inte ett orginalkort så är det troligen kört med orginalmjukvaran.

Möjligen skulle det gå att modifiera ett dedicerat serieportskort, men det är ju inte 100% säkert att det kommer funka, och dessutom tveksamt om det är värt det.... linux-cnc eller mach är nog vägen att gå..
Användarvisningsbild
DW
Inlägg: 2497
Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
Kontakt:

Re: Emco PC 50 CNC

Inlägg av DW »

Mackan du får ett mail snart.

Varför inte öppet? Personuppgifter mm.
Mackans
Inlägg: 14
Blev medlem: 16 april 2015, 00:04:20

Re: Emco PC 50 CNC

Inlägg av Mackans »

Hejsan!

Det här är precis som det tidigare sagt i tråden, antika grejer. Operativsystemet som rekommenderas från början är DOS 5.0 och ska köras på en 386:a alt. 486:a.

Jag har hittat en äldre Compaq dator med ISA kortplats, så med ett kort borde den biten funka. Ett kort har jag nu fått tag på och ska vara på väg.
På datorn jag har ligger XP och jag har försökt installera svarvens program. Men får felmeddelande så småningom att det är en NT, så det funkar inte. Det jag sen testat är att sätta upp en virtuell dator för att köra DOS i, men då går det inte att köra SETUP.EXE filen från disketten eller starta installationen.

MVH
Mackan.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Emco PC 50 CNC

Inlägg av säter »

Varför installerar du inte vanlig DOS?
Mackans
Inlägg: 14
Blev medlem: 16 april 2015, 00:04:20

Re: Emco PC 50 CNC

Inlägg av Mackans »

Hej igen!
Nu har det gått lång tid sen sist och jag har kommit en liten bit på vägen. Men inte ända fram, det har bl a varit lång leveranstid av ISA kortet som dragit ut på tiden. Jag har fått ihop en Pentium II dator med Windows 98SE och fått ISA kortet med RS485 kontakterna på plats på moderkortet.
Men av någon anledning går det inte så bra att installera programmet till svarven i datorn. :cry:
1:a disketten installeras till 100%, sen frågar den efter maskin data disk (MSD). Men där är det stopp, installationsprogrammet hittar inte sökvägen till filen eller själva filen. Jag har försökt både från diskett och USB minne. :?
Jag har en MSD fil som fungerar i en annan maskin men begriper inte varför jag inte får till det. Har någon varit med om något liknade och löst problemet så skulle jag vara tacksam för tips så att det går att kommer vidare med det här.
Kan det vara så att installationsprogrammet letar efter ett specifikt namn på MSD och den MSD jag har heter något annat och därför inte hittar rätt, går det att ändra någonstans i så fall?
Eller är det någon fil i själva datorn/Windows 98SE som kan saknas? :humm:

Mvh
Mackan.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Emco PC 50 CNC

Inlägg av swesysmgr »

Ser du vart den letar? Prova att lägga filen direkt i A: samt lägga till A: i sökvägen i DOS med SET PATH=%PATH%;A:\

Är det ett DOS-program, försök att installera från DOS-prompten och inte i ett DOS fönster under W98.

http://www.smoregrava.net/emcof1p.htm

Enligt sidan ovan kan man mata in MSD-parametrarna för ett annat Emco-system manuellt. Kan du öppna filen med Notepad och se om den består av text? Kanske går det att hoppa över MSD filen och installera klart NC-programmet för att sedan mata in parametrarna.
Skriv svar