Mindre elbilar?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Mindre elbilar?

Inlägg av mrfrenzy »

Nej, det är inte oundvikligt att prata politik på elektronikforumet. om du känner att du måste göra det så skapa en tråd på Flashback eller Facebook. Denna tråd handlar om privatekonomi och hur praktiskt/smidigt det är att äga en elbil för stadsbor.

För min del så skulle det med nuvarande utveckling av priserna bli rimligt att köpa en elbil om 1-2 år då jag kör ca 3000 mil om året och behöver en stor kombi. Tyvärr vägrar min hyresvärd installera några laddstolpar så jag måste först spara ihop en miljon så jag kan köpa ett hus att ladda vid och fortfarande ha råd med ny bil.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45270
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Mindre elbilar?

Inlägg av TomasL »

Ja, det är ett av de stora problemen, samt det fakto att elnäten i våra städer inte är designade för detta.
På många ställen kan man inte ens installera motorvärmaruttag, eftersom elnätet inte klarar det.
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Mindre elbilar?

Inlägg av Glattnos »

Ja, just laddningens belastning av elnätet kommer att öka rejält när fler och fler köper elbil. Därför tycker jag att det är lite synd att det inte finns fler små lätta elbilar, som kanske kan ses mer som komplement. Om bilen väger 500-800kg, är smalare än en vanlig bil och kanske har tre säten så den kan vara lite droppformad så kommer ju elnätet belastas mindre än om det är en bil på nära 2 ton som man kör jämt.
De flesta kör oftast korta sträckor och bara för att bilarna blir elektriska så betyder det ju inte att man bara behöver trycka i större batterier för att få räckvidd.
T.ex en velomobil gör ca 80km/h på ca 500-600W så det måste finnas möjlighet att bygga bilar som drar mindre ström.

Om jag t.ex åker i snitt en 60mil resa i månaden och dagligen kör 5mil på långsammare vägar så skulle ju en liten och lätt(typ 650kg) elbil med 10 mils räckvidd kunna fixa de dagliga resandet med mindre batterier och lägre elförbrukning(mindre belastning av elnätet).
Sen skulle min A2:a behöva tankas med 20 liter/månad för att klara långresan.
Det är väl inte helt säkert att en sån lösning är varken dyrare eller mindre miljövänlig än att åka alla resor med en 1800kg elbil med enorm batteribank(som alltså måste åka med på alla dagliga resor).
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45270
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Mindre elbilar?

Inlägg av TomasL »

Därför tycker jag att det är lite synd att det inte finns fler små lätta elbilar, som kanske kan ses mer som komplement. Om bilen väger 500-800kg, är smalare än en vanlig bil och kanske har tre säten så den kan vara lite droppformad så kommer ju elnätet belastas mindre än om det är en bil på nära 2 ton som man kör jämt.
Jamen, sådana finns ju, Renault har en, och sedan finns det ett par tre ytterligare fabrikat i Sverige.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32545
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Mindre elbilar?

Inlägg av säter »

Om man nu vill satsa på elbil, varför inte någon modell typ trådbuss?
Sedan om miljön vinner något, det är tveksamt.
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Mindre elbilar?

Inlägg av Glattnos »

TomasL: Du tänker på Renault Tweezy? Den har ingen värme dock. Vilka fler finns?
Gimbal
Inlägg: 7919
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Mindre elbilar?

Inlägg av Gimbal »

POLITIK
Senast redigerad av mrfrenzy 6 februari 2019, 21:22:40, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: POLITIK
GFEF
Inlägg: 2370
Blev medlem: 4 december 2004, 18:44:04

Re: Mindre elbilar?

Inlägg av GFEF »

Pickman är en eldriven mini-pickup för 50000 kronor

Bilen är certifierad och klar för den europeiska marknaden

https://www.nyteknik.se/fordon/pickman- ... or-6946966
Användarvisningsbild
eeedis
Inlägg: 1398
Blev medlem: 12 januari 2011, 22:30:25
Ort: Hyltebruk

Re: Mindre elbilar?

Inlägg av eeedis »

Glattnos skrev:TomasL: Du tänker på Renault Tweezy? Den har ingen värme dock. Vilka fler finns?
Han tänker nog på de s.k. trillingarna, en bil som säljs under tre olika fabrikat:
Mitsubishi I-Miev, Peugeot iOn och Citroën C-Zero
https://sv.wikipedia.org/wiki/Mitsubishi_i-Miev

I övrigt så tycker jag det är synd man alltid pratar om hur bra det är att ha en elbil i städer. Det är MINST lika bra, om inte ännu bättre för oss på vischan som oftast kör ganska många hyffsat långa sträckor. Det finns naturligtvis folk som kör långt varje dag, men majoriteten kör inte över 10 mil om dagen.

TS är ju inne på rätt spår, men i de flesta fall vill man köpa ett fordon som passar för alla tillfällen, man vill ha frihetskänslan. Det är då oftast en fjällresa, eller bilresa till Italien som avgör vilken bil man väljer. Men troligtvis är 90% av körningarna korta och skulle fungera med en elbil som går 10 mil. Men att ha två bilar, en som rullar 90% av resorna och en långtursbil som rullar de andra 10% känns som slöseri också. Svår nöt att knäcka utan att börja med bilpooler och liknande.

Jag har gått från elbilar som gått 10-15 mil, till en som går 20-25 mil nu och det känns som att man har galet mycket räckvidd. Men med stort batteri kommer nästa problem. Man vill ladda fullt hemma över natten och det kan bli svårt. Men hur många gånger kör man 40 mil flera dagar i sträck (förutom TomasL då)?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26385
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Mindre elbilar?

Inlägg av danei »

Det borde passa väldigtbramed elbil förmig. Vi bor på landet och måste dåledes ändå ha två bilar. Båda behöver inte klara 50mil i ett streck.
Jag kör löpande 10mil per dag. Men det finns inte en möjlighet att räkna hem en elbil i dagsläget. Om några år kanske det funkar.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16768
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Mindre elbilar?

Inlägg av grym »

POLITIK
https://www.nyteknik.se/fordon/miljardb ... pp-6925142

volkswagen kommer snart med ny serie elfolkbil

och många andra kommer säker med nya saker innom två tre år

kan man så är det nog vettigt att vänta och kolla vad som händer


POLITIK

jag skulle klara mitt dagliga körande på en liiten elbil, skulle klara det med en som funkar bra i 70 kmt och som klarar 4 mil på en laddning , hälften om jag skulle få köpa laddning på jobbet

men för att det ska vara rimligt med flera fordon för en person så ska man lätt kunna växla aktiv bil, ex bara en trafikförsäkring, att kunna ställa av och på en bil per dag

edit

vw
https://www.nyteknik.se/fordon/volkswag ... na-6932061
Senast redigerad av mrfrenzy 6 februari 2019, 21:23:36, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: POLITIK
Användarvisningsbild
eeedis
Inlägg: 1398
Blev medlem: 12 januari 2011, 22:30:25
Ort: Hyltebruk

Re: Mindre elbilar?

Inlägg av eeedis »

Verkningsgraden på fossilbilar är ju låg om man jämför, energi-innehållet är ca
1 liter bensin = 8,9 kWh
1 liter diesel = 9,8 kWh
Snittade min förra elbil under mina 3 år på 1.7kWh/mil och den jag har nu ligger på 1.8kWh/mil och då har jag bara kört sedan november, lär sjunka en hel del över sommaren. Min då (2015) 15 år gamla V70 snittade litern, men modernare bilar snittar klart lägre, men det är stor skillnad i effektivitet. Sedan vad det kostar att raffinera bränslen och transportera dessa är inte med heller.

POLITIK

Jag vill inte att folk ska tvingas på elbilar, jag vill att man ska köpa en elbil för att man gillar tekniken och vill ha den. De flesta jag känner som har provat på livet med elbil vill inte gå tillbaka till fossilt. Det är inte för att de är miljömuppar, det är för att de har fastnat för konceptet. Många av de är dessutom motortokar i grund och botten som jag själv. Det är nog få här inne som har ett liknande motorintresse som jag har. Det är nog dessutom inte så många som har lika många fordon heller :oops:
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32545
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Mindre elbilar?

Inlägg av säter »

POLITIK
Senast redigerad av mrfrenzy 6 februari 2019, 21:24:46, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: POLITIK
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Mindre elbilar?

Inlägg av mrfrenzy »

Nu har jag redigerat bort all politik i tråden.
Kommer det ett politiskt inlägg till stängs tråden.

Kan ni vara vänliga och hålla er till reglerna?
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Mindre elbilar?

Inlägg av arvidb »

En elbil är ju inte utsläppsfri den heller, om man räknar med tillverkningen (särskilt av batteriet). Jag kollade lite på detta för ca ett halvår sedan, och det verkar som att brytpunkten när det blir bättre att köpa en ny elbil med 60 kWh batterikapacitet är om man tankar sin nuvarande bil med >440 L bensin/år. Tankar man mindre än så är det bättre att behålla bensinbilen ur CO2-perspektiv.

Utsläppen för en modern elbil med 60 kWh batteri som under hela sin livstid kör 220000 km på förnybar el motsvarar ca 14-21 ton CO2-ekvivalenter. Om bilens livslängd är 20 år blir det alltså ca 1 ton CO2e/år.

Jag kan bara hålla TS om att mindre, effektivare elbilar med relativt små batterier behövs!
5968998a01edc8592056652.png
Ett par källor:
1) https://thecorrespondent.com/7056/why-e ... 0-afaa6e5d
2) http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... onkurrera/
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Låst