Mindre elbilar?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Mindre elbilar?

Inlägg av Glattnos »

Jag gillar snåla bilar som är billiga att använda och har de senaste 10 åren åkt Audi A2 1,2 TDI. Har två stycken.
Dock skulle jag verkligen vilja ha en elbil men efter att ha kollat olika alternativ så ser det lite omotiverat ut rent ekonomiskt eftersom jag dels redan har så snåla bilar och dels kostar det mycket ändå. De flesta elbilar i lägre prisklass verkar ha batterihyra på ca 600:-/mån, det är mer än jag tankar diesel för och då är inte ens själva laddningen inräknad på elbilen.

Jag skulle klara mig på typ 8-10mil/laddning och toppfart på kanske 80km/h. Skulle kunna vara tvåsitsig och väga runt 500-1000kg. Men den får inte kosta en massa när den står stilla, mer än skatt och försäkring förstås.

Man hittar lite olika när man söker men det verkar svårt att få fram om bilarna går att köpa, vad dom kostar, om det är batterihyra osv.
Detta är en variant:

Min tanke är att byta en A2:a emot en elbil så jag kan göra ärenden till stan och liknande med elbilen men använda A2 för längre resor och när det krävs mer platser eller stuvutrymme.

Finns det någon här som har förslag eller erfarenhet av små elbilar?
Jag vore tacksam om vi höll tråden hyfsat fri från Teslor och andra ”normalstora” bilar, för det är inte små bilar.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Mindre elbilar?

Inlägg av mrfrenzy »

Många norrmän och en del svenskar köper en begagnad eller ny Fiat 500e från USA.

Det är en stadsbil som bara klarar 10 mil och den är ganska ineffektiv men det blir betydligt billigare än en leaf.
Tyvärr blir det svårt att få ekonomiskt även med dessa om man kör så lite som dig.

Enkel överslagsräkning:
Nuvarande dieselkostnad 600kr/månad
Vi gör en glädjekalkyl och säger att elen kostar 1/5 av det alltså 120kr per månad
Då sparar du 480kr per månad på bränsle, och kanske 300kr på skatten. Totalt 780kr per månad eller 9360 per år.

Om du får tag på en fiat för 70 000kr så har den betalat sig efter 7,5 år. Batterierna har beräknad livslängd på 8 år från nytillverkning så då är det dags att skrota bilen.

Alltså är det förmodligen bättre att behålla dieselbilen några år till. Lägre kostnad, bättre komfort, bättre räckvidd men framförallt bättre krocksäkerhet.
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Mindre elbilar?

Inlägg av Glattnos »

mrfrenzy: Tack för svaret :) Ja, det är liknande mina beräkningar blir, sen om man även måste räkna med en batterihyra så blir det ännu sämre. Det är nog som du säger bäst att vänta några år, det borde ju komma fler mindre och billigare elbilar om några år.
Jag såg nån sida där dom hade byggt om en A2 till eldrift och fått en räckvidd på 610km men frågan är om det ändå inte är för krångligt och dyrt att bygga om en av bilarna till el, även om man siktar på endast 100km räckvidd.

Jag har 15km in till stan och då blir ju varje resa dit ca 40km och det är den sträckan jag kör mest, givet då också att bilen tar ett tag på sig att bli varm så är det ganska ineffektivt.
Jag har funderat lite på el-assisterad velomobil också, men det är ganska dyra också samt att el-assisten bara får hjälpa till upp till 25km/h. Sen är dom inte så säkra och komfortabla såklart :)

I Kina verkar man få en ny E100 för typ 60 000:- eftersom staten betalar en stor del av kostnaden. Hade man fått en E100 för 60 000:- i Sverige så hade jag köpt en sån tror jag, det är som en eldriven mopedbil.
Verkar ju finnas en del eldrivna mopedbilar för 80-100 000:- då får man köra 45km/h :humm:
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Mindre elbilar?

Inlägg av Glattnos »

Här var förresten A2:an som körde 600km på en laddning(och påstods ha 18% laddning kvar efter resan): https://www.ndtv.com/photos/business/el ... oto-103299
Jag tycker att det är lite upprörande att dom gjorde detta 2010 och ändå har utvecklingen gått emot tyngre elbilar. Anledningen till att dom valde A2 var delvis för att A2 redan från början är byggd för att vara snål och drog ca hälften(ca 0,3) mot vad en "normal" bil drog, vilket resulterade i att den gick dubbelt så långt som en "normal" bil skulle gjort om dom byggt om en sån istället. Varför är alla elbilar som nu kommer så stora och tunga? Dom flesta väger över 1800kg. Problemet med råvaror, tillverkning, transport, återvinning och liknande för batterier samt framtida problem med el-nätets kapacitet och tillgänglighet för laddning blir ju dubbelt så stort om folk åker omkring i 1800kg-bilar jämfört med om folk åker omkring i 900kg-bilar.

Kina har ju förstått detta eftersom dom premierar små elbilar :)
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Mindre elbilar?

Inlägg av mrfrenzy »

Än så länge är det bara några få som producerar elbilar och dom har stora utvecklingskostnader, brist på battericeller och hög efterfrågan.
Det går åt ungefär lika mycket arbetstid och batterier för att bygga en stor bil som en liten.
Eftersom den stora bilen har högre vinst så bygger man bara dessa i början för att det ska gå runt och finnas pengar över till att bygga ut fabrikerna.
Det kommer fortsätta tills kapaciteten att bygga bilar har blivit större än efterfrågan på dom stora dyra bilarna.
Först då när man har kapacitet över kommer man börja bygga mindre och billigare bilar med sämre förtjänst.

Se på Tesla tex. Först gjorde dom bara jättedyra X och S. När dom väl började bygga modell 3 så säljer dom bara dom dyraste varianterna med dubbla motorer och alla tillval.

När alla som vill ha en fullutrustad modell 3 har köpt det kommer man börja bygga "snikvarianten", fast helst säljer dom Roadster om det finns efterfrågan på det. Det är ju i princip samma tillverkningskostnad men tredubbla priset (Jämför VW Golf GTI vs Porsche Boxster).
Användarvisningsbild
tompa74
EF Sponsor
Inlägg: 2502
Blev medlem: 29 oktober 2007, 15:25:17
Ort: Kristinehamn

Re: Mindre elbilar?

Inlägg av tompa74 »

Jag vet att en svensk elbil är på g, dock har det väl stannat av lite, man får gräva lite om dem, här är en länk i vart fall.

https://teknikensvarld.se/svenska-elbil ... or-559597/

Var inte golf på g med en ny för en vettig peng också?

/ Tompa
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Mindre elbilar?

Inlägg av Glattnos »

Ja den har jag sett och den verkar bra på papperet i alla fall :) Det är ju nått liknande man tycker att etablerad biltillverkare borde kunna göra.
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Mindre elbilar?

Inlägg av Glattnos »

Velomobil är faktiskt väldigt lockade. Detta är ganska inspirerande: http://alve.henricson.eu/2018/12/31/velomobil/
Problemet är ju att det inte är direkt nått för vinterbruk när man bor i skogen. Men ganska stor del av året skulle det ju funka när man åker till stan för att handla, jobba, möten mm. Fördelen är ju räckvidden som är "obegränsad" :humm:
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45270
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Mindre elbilar?

Inlägg av TomasL »

VW Golf-e och någon pluttliten BMW-e är rätt populära i Norge.

För 60-80 mil/månad skulle jag inte ens fundera på det, kan aldrig någonsin bli lönsamt.
Själv skulle jag tycka att det vore intressant med en riktig elbil, med samma räckvidd som en fossildriven bil, med samma "laddhastighet" som en fossildriven bil och med samma last/dragmöjligheter som en fossildriven bil.
Det skulle naturligtvis troligen göra en del, då jag tankar för 3k/vecka typ (förra veckan blev det 6k). (dock inte Diesel, skulle aldrig få för mig att köpa en Dieselbil).
Och Ja, jag kör hundra++ mil i veckan, typ.
Användarvisningsbild
eeedis
Inlägg: 1398
Blev medlem: 12 januari 2011, 22:30:25
Ort: Hyltebruk

Re: Mindre elbilar?

Inlägg av eeedis »

Är man ute efter en liten elbil så tycker jag att VW E-Up är ett bra alternativ, de kan komma ut till ganska vettiga pengar ibland.

Jag har kört 8000 mil i elbil sedan 2014 och kommer inte gå tillbaka till fossilbil som bruksbil. Har bara en kort leasing på min nuvarande Leaf 40kWh, får se vad det blir efter den. Men eldrift blir det iallafall :tumupp:
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Mindre elbilar?

Inlägg av Glattnos »

eeedis: Jag har två A2:or nu så tanken var att sälja en och köpa nått eldrivet för kortare sträckor men behålla den andra för längre sträckor. Jag kan inte motivera ett köp för 4-500 000:- för att få en elbil med lång räckvidd eftersom det blir dyrare än att behålla en A2:a. Det ska nog vara uppåt 35 mils räckvidd på vintern för att vara ett alternativ som kan ersätta båda bilarna.
Användarvisningsbild
eeedis
Inlägg: 1398
Blev medlem: 12 januari 2011, 22:30:25
Ort: Hyltebruk

Re: Mindre elbilar?

Inlägg av eeedis »

Jo, jag läste ditt inlägg en gång till, så jag tog bort det första om att bara ha en bil, missade först att du skulle ersätta en av två bilar. Trodde att jag hann ändra innan någon skrev ett svar på det... Sorry...

Jag tror det blir svårt att räkna hem en elbil om man kör en av de snålaste bilarna man kan äga idag, som A2:orna. Det måste egentligen handla om att mer än att "räkna hem" den. När det gäller elbilar, så ska alla räkna hem bilarna, men hur många "räknar hem" sin Toyota RAV4 eller Volvo V90? Det måste få handla om mer än att bara räkna hem den. Man måste även gilla el-konceptet och inse att man bör köra lugnare, planera körningarna mer än vanligt och vid längre körningar så får man ta ett glass-stopp eller ett middags-stopp på vägen.

Har du kikat på E-Up:en?
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Mindre elbilar?

Inlägg av Glattnos »

När jag köpte min första A2:a 2008 så brydde sig inte folk lika mycket om bränsleförbrukning och miljö som folk gör idag. Jag lärde mig med A2:an att köra snålt eftersom det är roligt, det är lite underligt att man måste skaffa en snål bil innan man börjar köra snålt, att köra snålt gör ju mycket större skillnad på en törstig bil än en snål :D

Ja, jag kollade E-up och den ser ju väldigt trevlig ut faktiskt. Det är dock som du säger att det tar tid att räkna hem en elbil om man redan har en snål bränslebil. En A2:a går på ca 5 kr/mil och enligt Vattenfall kostar det ca 2kr/mil att ladda en elbil hemma och 7-9kr/mil om man laddar på snabbladdare(vilket kan behövas ibland vid längre körning). Skatten är kanske 1000:- dyrare per år på A2:an men försäkringen blir ju förmodligen billigare eftersom bilens värde är så lågt att den inte behöver helförsäkring.

Nä, det måste nog släppas någon lättare, smalare och smartare elbil för att kunna bli riktigt intressant. Jag har skissat lite på en men det är ju bara drömmar :roll:
svanted
Inlägg: 5083
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Mindre elbilar?

Inlägg av svanted »

mrfrenzy skrev: Alltså är det förmodligen bättre att behålla dieselbilen några år till. Lägre kostnad, bättre komfort, bättre räckvidd men framförallt bättre krocksäkerhet.
nu blir det politik ,men det är oundvikligt p.g.a. dess faktum...
vi har nog problemet att vi måste få bort fossila bränslen fortare än vad ekonomin tillåter,
alltså om vi ska hitta alternativ till fossila bränslen, som inte är dyrare kommer det aldrig att hända,
om inte priserna höjs drastiskt....och som det är nu borde de höjas med 1000%
för många hävdar att det är för sent.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17112
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Mindre elbilar?

Inlägg av AndLi »

Vem ska ta fram lösningen om alla sitter fast i sina grotter för att de inte har råd att ta sig till jobbet?
Låst