Bygga en ultraljudstvätt

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
steffo100
Inlägg: 122
Blev medlem: 30 december 2012, 13:53:32

Bygga en ultraljudstvätt

Inlägg av steffo100 »

Hej,
Jag skulle vilja ha en ultraljudstvätt som ska vara ca 10cm bred, 25cm lång och 15cm djup.
Jag funderar på att köpa detta set: https://www.ebay.co.uk/itm/50W-40KHz-Ul ... SwLj9ZegKj och limma transducern med epoxy under tanken.

Tanken tänkte jag göra av rostfritt stål.

Är detta en lämplig transducer för en motsvarande tank på strax under 4 liter?
Jag har ingen aning om hur man ska dimensionera en ultraljudstvätt :)

Alternativet är denna dyrare men med 2 element: https://www.ebay.co.uk/itm/AC-220V-60W- ... SwiqBcVDCk

Tacksam för tips om dimensionering samt annat jag bör beakta i bygget :)
limpan4all
Inlägg: 8205
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Bygga en ultraljudstvätt

Inlägg av limpan4all »

Limma en 50W ultraljudssändare, jodå det "kan" ju funka, i alla fall ett tag...

Det vanliga är att man svetsar fast sådana eller hårdmetallöder. Man kan också bulta fast dom. Förspänna behöver man göra annars så skakar man sönder elementet.
Om du tittar på sista bilden på 100W varianten så ser du två korta gängade pryttlar. Dom är nog avsedda att svetsas fast i din plåtbalja.

Så det är inte helt enkelt, men du lär dig nog så småningom.

Köp färdigt, det är enklare...
steffo100
Inlägg: 122
Blev medlem: 30 december 2012, 13:53:32

Re: Bygga en ultraljudstvätt

Inlägg av steffo100 »

Hej,
Tack för input!

Skulle du/ni gissa att ett element räcker med ett 50W element för en tank i den storleken?
Svetsa eller löda kan jag nog ordna via en kompis med känningar, fast jag sett mycket limmande på nätet.

Tack för tipset med den lilla bulten - har funderat mycket på den.

Köpa färdigt är lite för dyrt för mig - dom billiga biltema/jula är försmå för mitt långsmala föremål.
Så var tror ni 50 50-wattaren till 4 iter vatten i avlång tank?
bearing
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Bygga en ultraljudstvätt

Inlägg av bearing »

Jag köpte en gång en liten ultraljudstvätt på Kjell&Co med 50W effekt. Tyckte inte den hade någon vidare effekt.

Här använder dom 120-180W för ungefär 4 liter. Framgår dock inte om det handlar om ingående eller utgående effekt.
https://www.ebay.co.uk/itm/Digital-Stai ... 2526326790
limpan4all
Inlägg: 8205
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Bygga en ultraljudstvätt

Inlägg av limpan4all »

Problemet för dig är längd bredd förhållandet. Ultraljudsvågorna är i princip en kon som utgår från piezoelementet. Så det faktum att din tank är 25cm lång kan göra att du behöver två.
Hellre två på låg effekt och det håller än en som du kör sönder tämligen omedelbart på hög effekt.
För det är det som är problemet så fort du börjar att mata på effekt så vill piezoelementet gå sönder, det vill helt enkelt spränga sig självt. Det är därför dom är förspända. Annars så kan man inte ta ut mer än ca 3-5W.
Nästa problem är att få in ultraljudvågorna till målet (det du vill tvätta) mellan piezoelementet så har du vatten, tanke, fästelementet mot tanken, förspänningen och piezoelementet och motvikten. Om någon av de ingående delarna inte är avstämd så utvecklas energin där istället för i ditt tvättobjekt och saker går sönder eller blir varma tills dom går sönder.
Matematiken bakom hur de olika delarna interagerar med varandra är rätt krånglig och svår att hitta.
Så det är testa som gäller, och då går saker sönder, vilket gör att det inte blir billigare i slutänden...
Skriv svar