Buggfix Plus
Aktuellt datum och tid: 22.32 2019-08-19

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Svara på tråd  [ 35 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Författare Meddelande
InläggPostat: 08.41 2019-07-01 
Användarvisningsbild

Jag kör så med min Julatvätt.
Det har fungerat bra hittills.

InläggPostat: 10.01 2019-07-01 

Har spolat avlopp med renstillsats på högtryckstvätten och bara kört på varmvatten(kanske runt 60 grader) utan problem. Tror inte man ska gå så mycket högre.

Med det sagt så börjar faktiskt det värsta rengöringsjobbet vara avslutat. Är några smågrejer kvar men det går enklare att skrubba för hand.

InläggPostat: 22.08 2019-07-01 

X-IL skrev:
Härligt att se! Jag kan ha nåt nödstopp liggande, vi får kolla lite när du kommer och hämtar lite av mitt överflöd.
Hur får du av maskinen om den röda knappen inte funkar?
Vad det gäller kylvätska så har jag inte använt det på svarven ännu, men i fräsen använder jag det ofta, om du har plats/ork så se till att kablarna finns framdragna till en kopplingsbox/uttag där du kan ansluta pumpen sen, fanns det en pump med?
Det är ju som precis som du säger inte rocket science med elen på dessa, så jag tror nog du med lite vägledning kan göra ett bra jobb, det viktigaste är ju redan påbörjat, besikta och göra sig av med de värsta farorna.
Lycka till med fortsättningen!

Originalströmbrytaren med två hastigheter i varje riktning och "av" sitter kvar så den biten sköter jag där. Frågan är väl vad den som satte dit extraboxen hade för mål? Kanske suttit ett motorskydd som brakat ihop och så har man helt enkelt bara lämnat kvar resterna.
Har ingen kylvätskepump men skulle ju vara snyggt att lämna ett färdigt ställe att koppla på sig som du säger. När jag tänker efter så skulle det ju även kunna vara fint att släppa ut 230v eller kanske 12v till belysning eller dylikt på lämpligt ställe. Plats finns det gott om nere i skåpet så det är ju bra.
Alltid bra att tänka över saker en extra gång.

CPMS skrev:
Den röda knappen ska trycka på återställningen på motorskyddet som ska sitta under kontaktorn så självhållningen faller och kontaktorn släpper, det är mao motorskyddet som saknas.

Kolla motordata och köp ett nytt komplett kontaktormotorskydd från Jula eller elbutik.se.

Finns små dosor med nödstoppsknapp (svamptrycke med manuell återställning) som man brukar använda, ska kolla om jag hittar någon lämplig.

EDIT/
Jula verkar tagit bort det ur sortimentet.

Malmbergs är väl inte det bästa men borde duga för hemmabruk.

Kontaktormotorskydd 1,8-2,5A med nollspänningsutlösning: http://www.malmbergs.com/Products/3205977
Fristående nödstopp: http://www.malmbergs.com/Products/3772236

Perfekt, tack för bra svar. Är svårt att leta efter saker man inte vet vad det heter :)

InläggPostat: 05.53 2019-07-02 
Användarvisningsbild

Är originalomkopplaren ett vred kan man satt dit den extra kontaktorn för att få nollspänningsutlösningsfunktion, dvs att om det blir ett strömavbrott och maskinen stannar får den inte återstarta själv när strömmen kommer tillbaka. Tror det är ett krav idag på många typer av maskiner och verktyg.

InläggPostat: 07.11 2019-07-02 

CPMS skrev:
Är originalomkopplaren ett vred kan man satt dit den extra kontaktorn för att få nollspänningsutlösningsfunktion, dvs att om det blir ett strömavbrott och maskinen stannar får den inte återstarta själv när strömmen kommer tillbaka. Tror det är ett krav idag på många typer av maskiner och verktyg.

Japp, det är ett vred så det låter ju mycket rimligt.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd  [ 35 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme