Blomqvistsvarv i experimentverkstaden

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32513
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Blomqvistsvarv i experimentverkstaden

Inlägg av säter »

Jag kör så med min Julatvätt.
Det har fungerat bra hittills.
SMV
Inlägg: 112
Blev medlem: 21 november 2018, 19:47:46
Ort: Hallstahammar
Kontakt:

Re: Blomqvistsvarv i experimentverkstaden

Inlägg av SMV »

Har spolat avlopp med renstillsats på högtryckstvätten och bara kört på varmvatten(kanske runt 60 grader) utan problem. Tror inte man ska gå så mycket högre.

Med det sagt så börjar faktiskt det värsta rengöringsjobbet vara avslutat. Är några smågrejer kvar men det går enklare att skrubba för hand.
SMV
Inlägg: 112
Blev medlem: 21 november 2018, 19:47:46
Ort: Hallstahammar
Kontakt:

Re: Blomqvistsvarv i experimentverkstaden

Inlägg av SMV »

X-IL skrev:Härligt att se! Jag kan ha nåt nödstopp liggande, vi får kolla lite när du kommer och hämtar lite av mitt överflöd.
Hur får du av maskinen om den röda knappen inte funkar?
Vad det gäller kylvätska så har jag inte använt det på svarven ännu, men i fräsen använder jag det ofta, om du har plats/ork så se till att kablarna finns framdragna till en kopplingsbox/uttag där du kan ansluta pumpen sen, fanns det en pump med?
Det är ju som precis som du säger inte rocket science med elen på dessa, så jag tror nog du med lite vägledning kan göra ett bra jobb, det viktigaste är ju redan påbörjat, besikta och göra sig av med de värsta farorna.
Lycka till med fortsättningen!
Originalströmbrytaren med två hastigheter i varje riktning och "av" sitter kvar så den biten sköter jag där. Frågan är väl vad den som satte dit extraboxen hade för mål? Kanske suttit ett motorskydd som brakat ihop och så har man helt enkelt bara lämnat kvar resterna.
Har ingen kylvätskepump men skulle ju vara snyggt att lämna ett färdigt ställe att koppla på sig som du säger. När jag tänker efter så skulle det ju även kunna vara fint att släppa ut 230v eller kanske 12v till belysning eller dylikt på lämpligt ställe. Plats finns det gott om nere i skåpet så det är ju bra.
Alltid bra att tänka över saker en extra gång.
CPMS skrev:Den röda knappen ska trycka på återställningen på motorskyddet som ska sitta under kontaktorn så självhållningen faller och kontaktorn släpper, det är mao motorskyddet som saknas.

Kolla motordata och köp ett nytt komplett kontaktormotorskydd från Jula eller elbutik.se.

Finns små dosor med nödstoppsknapp (svamptrycke med manuell återställning) som man brukar använda, ska kolla om jag hittar någon lämplig.

EDIT/
Jula verkar tagit bort det ur sortimentet.

Malmbergs är väl inte det bästa men borde duga för hemmabruk.

Kontaktormotorskydd 1,8-2,5A med nollspänningsutlösning: http://www.malmbergs.com/Products/3205977
Fristående nödstopp: http://www.malmbergs.com/Products/3772236
Perfekt, tack för bra svar. Är svårt att leta efter saker man inte vet vad det heter :)
Användarvisningsbild
CPMS
Inlägg: 1517
Blev medlem: 6 december 2010, 20:34:36
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Blomqvistsvarv i experimentverkstaden

Inlägg av CPMS »

Är originalomkopplaren ett vred kan man satt dit den extra kontaktorn för att få nollspänningsutlösningsfunktion, dvs att om det blir ett strömavbrott och maskinen stannar får den inte återstarta själv när strömmen kommer tillbaka. Tror det är ett krav idag på många typer av maskiner och verktyg.
SMV
Inlägg: 112
Blev medlem: 21 november 2018, 19:47:46
Ort: Hallstahammar
Kontakt:

Re: Blomqvistsvarv i experimentverkstaden

Inlägg av SMV »

CPMS skrev:Är originalomkopplaren ett vred kan man satt dit den extra kontaktorn för att få nollspänningsutlösningsfunktion, dvs att om det blir ett strömavbrott och maskinen stannar får den inte återstarta själv när strömmen kommer tillbaka. Tror det är ett krav idag på många typer av maskiner och verktyg.
Japp, det är ett vred så det låter ju mycket rimligt.
albyl
Inlägg: 35
Blev medlem: 21 december 2014, 19:01:52
Ort: Gotland

Re: Blomqvistsvarv i experimentverkstaden

Inlägg av albyl »

SMV skrev:Efter lite påtryckning så tänkte jag dela med mig av mitt senaste inköp :)

Har varit på jakt efter en liten svarv under det senaste halvåret. Kravlistan var lite komplex så utbudet var begränsat.
Främsta stötestenen var storleksbegränsning då jag har ont om plats samt endast ett utrymme med trägolv att nyttja. Detta gjorde att större maskiner avskrevs tidigt. Jag scannade blocket och tradera efter allt mellan Emco compact, julasvarvar men framförallt hederliga Blomqvistare.

Jag hade iaf tiden på min sida då det snarare var ett begär än ett behov av en svarv.
För några dagar sedan så dök det upp ett lovande objekt på nära håll. Jag var först på telefonen och dagen efter hämtades ett stycke smutsig men av allt att döma i bra skick, maskin.

Det är en BS600 som stått hos en......


Har en liknande historia, hållit utkik länge efter något lämpligt objekt. Så i helgen dök det plötsligt upp en BSN1000 på en auktion i grannbyn! Och fick den till hyfsat bra pris dessutom.
Vet inte om det skiljer mer än dubblängd mot din?
Tyvärr ingen dokumentation med, någon som har och kan dela med sig? Mina Google-försök har inte gett så mycket.

Får se om det blir nån slags projekttråd, med två småbarn så är egentid/fritid tämligen begränsad..
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Blomqvistsvarv i experimentverkstaden

Inlägg av X-IL »

På maskinisten finns några olika instruktionsböcker till Blomqvist.
SMV
Inlägg: 112
Blev medlem: 21 november 2018, 19:47:46
Ort: Hallstahammar
Kontakt:

Re: Blomqvistsvarv i experimentverkstaden

Inlägg av SMV »

albyl skrev:
SMV skrev:Efter lite påtryckning så tänkte jag dela med mig av mitt senaste inköp :)

Har varit på jakt efter en liten svarv under det senaste halvåret. Kravlistan var lite komplex så utbudet var begränsat.
Främsta stötestenen var storleksbegränsning då jag har ont om plats samt endast ett utrymme med trägolv att nyttja. Detta gjorde att större maskiner avskrevs tidigt. Jag scannade blocket och tradera efter allt mellan Emco compact, julasvarvar men framförallt hederliga Blomqvistare.

Jag hade iaf tiden på min sida då det snarare var ett begär än ett behov av en svarv.
För några dagar sedan så dök det upp ett lovande objekt på nära håll. Jag var först på telefonen och dagen efter hämtades ett stycke smutsig men av allt att döma i bra skick, maskin.

Det är en BS600 som stått hos en......


Har en liknande historia, hållit utkik länge efter något lämpligt objekt. Så i helgen dök det plötsligt upp en BSN1000 på en auktion i grannbyn! Och fick den till hyfsat bra pris dessutom.
Vet inte om det skiljer mer än dubblängd mot din?
Tyvärr ingen dokumentation med, någon som har och kan dela med sig? Mina Google-försök har inte gett så mycket.

Får se om det blir nån slags projekttråd, med två småbarn så är egentid/fritid tämligen begränsad..
Kul! Lägg gärna upp lite bilder. Vet inte exakt vad som skiljer BSN från min? Är det tvärmatning och växellåda för gängskärningen på din?

För min del så går det långsamt värre. Allt är egentligen på plats men småbarn tar mer tid(och ork) än vad man tror. Oavsett så står den bra där den står också så plötsligt en dag händer det väl något.
albyl
Inlägg: 35
Blev medlem: 21 december 2014, 19:01:52
Ort: Gotland

Re: Blomqvistsvarv i experimentverkstaden

Inlägg av albyl »

Jo, det är matning på både längden o tvären. Och Norton-låda.
Tyvärr följde det inte med snabbfäste / hållare / skärstål. Ej heller någon chuck till dubbdocka.
Har inte kollat så noga ännu men risk att ovanstående kommer kosta lika mycket som jag gav för svaren..

Bilder:
IMG_20191008_163634.jpg
IMG_20191008_163838.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Blomqvistsvarv i experimentverkstaden

Inlägg av tecno »

SMV
Inlägg: 112
Blev medlem: 21 november 2018, 19:47:46
Ort: Hallstahammar
Kontakt:

Re: Blomqvistsvarv i experimentverkstaden

Inlägg av SMV »

albyl skrev:Jo, det är matning på både längden o tvären. Och Norton-låda.
Tyvärr följde det inte med snabbfäste / hållare / skärstål. Ej heller någon chuck till dubbdocka.
Har inte kollat så noga ännu men risk att ovanstående kommer kosta lika mycket som jag gav för svaren..
Då har du gjort ett skapligt kap får jag säga.
Snabbfäste finns relativt billigt att köpa från england(kinaimport) och en MK2 chuck kan du hitta på tradera eller veteranmarknad för relativt små pengar. Kan nog finnas någon här på forumet också som har en extra över?
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Blomqvistsvarv i experimentverkstaden

Inlägg av X-IL »

Ja precis som SMV skriver finns ju Aloris-kopior i parti och minut, ofta på Tradera också. Borrchuck är absolut inget problem att hitta till billig/vettig peng. Jag har t ex en hel låda full, nu har jag ju ett par tre maskiner de passar i dock så jag har svårt att skiljas från dem.
SMV
Inlägg: 112
Blev medlem: 21 november 2018, 19:47:46
Ort: Hallstahammar
Kontakt:

Re: Blomqvistsvarv i experimentverkstaden

Inlägg av SMV »

Har faktiskt fått lite gjort med min maskin nu. Allt är ihopmonterat, elen är övergången och trefas är framdraget.
Igår kväll så stod jag så där med en fungerande svarv. Provkörde i en liten bit aluminium med gott resultat och provade lite olika skärstål.
Noterade att lagerlägena för mellanaxeln mellan motorn och spindeln var varma. Fyllde på olja i smörjkopparna som jag hade missat så det borde gå lite bättre. Just nu kör jag med vanlig motorolja i smörjkannan. Borde man använda något annat? Har smort gejdrarna med sågkedjeolja vilket verkar ha suttit kvar bättre där iaf men känns fel att använda det i lager?

Började svarva till min roterande dubb då den var allt annat än spetsig. När detta är gjort så ska jag försöka centrera dubbdockan och väga in maskinen lite bättre. Att få den i våg och dessutom hålla sig så när den står på ett svajigt trägolv tvekar jag på om det kommer att gå men jag ska göra mitt bästa.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Blomqvistsvarv i experimentverkstaden

Inlägg av X-IL »

Nu visste jag ju redan, men, KUL att höra! Jag har kört på kompressorolja på min Åsbrink när jag hade den. I Blomqvist-manualen står det nog turbinolja. Så mellanaxeln är glidlagrad?
chriz
Inlägg: 56
Blev medlem: 8 januari 2010, 10:10:27
Ort: Stockholmski

Re: Blomqvistsvarv i experimentverkstaden

Inlägg av chriz »

En dum fråga , hurnvet man om blomqvisten har tvärmatning? Ser man det nånstans på reglagen?
Skriv svar