Köpråd Modig MD5000

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
thewho
Inlägg: 1098
Blev medlem: 28 november 2008, 08:46:10
Ort: Finland, Åland

Köpråd Modig MD5000

Inlägg av thewho »

Hejsan

Det här är en spinoff från den här tråden.

Jag har lite löst pratat med en polare om att jag skulle kunna köpa en fräs som dom inte längre använder. Jag var via där och tittade lite på den förra veckan men det var just före stängning så jag fick bara springa runt den ett varv i princip. Och ägaren var inte på plats heller.
Jag försökte få reda på vad han ville ha för den, men han sa att jag skulle komma och titta på den igen när han var där. Och om det inte skiter sig med jobbet så ska jag försöka hinna via och titta på den nästa vecka.
Jag har ingen aning om hur den är i skick förutom det man ser med maskinen avstängd. Men dom kör ibland enklare jobb i den, så fungerar gör den ju.

Lite snabba data på maskinen:
xyz = 500, 350, 500mm
Iso 40, 5000rpm, 3.5kW spindel
10m/min snabbmatning på alla axlar
1400kg Totalvikt
15 platser i verktygsväxlaren
TNC 150

Så mina frågor är:
1. Förutsatt att maskinen är i ok maskinellt skick, vad kan man tänkas betala för den?
2. Vad jag har förstått så är tnc 150 hopplöst om man inte knackar kod direkt i maskinen och klarar inte vanlig g-kod.
Kan jag använda befintlig kraftelektronik och byta ut resten med Kflop mm?
3. Får man tag i dragtappar till verktygen? Kanske är samma som används till någon annan maskin nu?

Återkommer med frågor som jag helt säkert har glömt fråga nu :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
persa
Inlägg: 1495
Blev medlem: 2 juli 2009, 14:39:34
Ort: Mitt i Småland

Re: Köpråd Modig MD5000

Inlägg av persa »

1. Prisnivå i dagläget SEK 10-20´ för fungerande maskin
2. Hopplöst beror ju på vad du ska göra. Du kan göra rätt mycket med dialogen. Dock inte 3D i praktiken
3. Fanns ett antal varianter på dragtappar. Skiss/ritning så kan jag tala om vilken typ det är och om
vilka möjligheter som finns att få tag på dessa
thewho
Inlägg: 1098
Blev medlem: 28 november 2008, 08:46:10
Ort: Finland, Åland

Re: Köpråd Modig MD5000

Inlägg av thewho »

Troligtvis kommer det inte att bli några fullfjädrade 3D körningar, men jag vill kunna tex. använda gängfräsar.
Jag får återkomma med ev. ritning på dragtapparna.

Du skickade några skannade bilder från en manual(?) till mig tidigare, du råkar inte ha mer info om modellen i fråga?
Användarvisningsbild
swapper
Inlägg: 1075
Blev medlem: 14 augusti 2012, 23:18:15
Ort: Helsingborg

Re: Köpråd Modig MD5000

Inlägg av swapper »

När jag ser den där tänker jag bara LinuxCNC + Mesa styrkort.
Dock är det i de fallen man skall riva styrningen bättre om denna är trasig när man köper den då priset borde vara där efter.
persa
Inlägg: 1495
Blev medlem: 2 juli 2009, 14:39:34
Ort: Mitt i Småland

Re: Köpråd Modig MD5000

Inlägg av persa »

Vad jag menar med att inte kunna köra 3D i praktiken är att det är så litet minne (1200 block) och att man INTE kan köra blockwise transfer (drip feed) med TNC150

Gängfräsning går däremot mycket bra i TNC150 dialog

Har inget annat mer upplysande dokument om MD5000, men en del anteckningar på olika ställen. Så fråga på så får vi se om jag kan hjälpa :)
MatsN
Inlägg: 1104
Blev medlem: 2 maj 2010, 23:57:36
Ort: Luleå

Re: Köpråd Modig MD5000

Inlägg av MatsN »

Dragtappar kan man tillverka själv. Har gjort det och det funkar bra. 2541 material.
thewho
Inlägg: 1098
Blev medlem: 28 november 2008, 08:46:10
Ort: Finland, Åland

Re: Köpråd Modig MD5000

Inlägg av thewho »

Finns det några fördelar att välja linux cnc + mesa istället för Kflop? Mesa hemsidan var ganska rörig tycker jag.

Om jag har förstått rätt nu så kan jag alltså föra över kod från en dator till maskinen? Förutsatt att man hittar en post som spottar ut kod som maskinen gillar.
Och om man inte kan "drip feeda" maskinen och som bara har 1200 blocks minne så känns det direkt som hsm körning är uteslutet? Eftersom maskinen är så pass liten som den är så kan man ju inte plöja genom materialet hur som helst. Och då skulle ju hsm passa perfekt. :humm:

Att tillverkar egna tappar är ju såklart ett alternativ, men jag kan inte göra gängor eller konor i svarven så det är ett stort plus om dom finns att köpa till ett rimligt pris.

Är det någon som vet vad det kan tänkas vara för effekt på axelmotorerna? Det står i pappren att maskinen ska ha 3x25A och om jag minns rätt så är huvudsäkringarna 25A också.. :humm:
Hur mycket mellan tummen och pekfingret kan det kosta att byta spindellagring? Jag vet inte mer än att det ska vara "3st samslipade vinkelkontaktlager" och Skf från fabrik. Hur vet man om lagren börjar bli dåliga? Klocka på huvudet och "böja" med ett verktyg? Eller är det så att om man ser rörelse då så var lagren slut för 1000h sen?
persa
Inlägg: 1495
Blev medlem: 2 juli 2009, 14:39:34
Ort: Mitt i Småland

Re: Köpråd Modig MD5000

Inlägg av persa »

Vad ska du använda maskinen till ?

Ska du köra serie med mycket fräsning i annat än aluminium så är det kanske inte rätt maskin. Den är ju givetvis mycket stabilare än en hobbymaskin, men om man jämför med andra industriella fleropar så är det mer att se som en förvuxen borrmaskin. Då ska du nog upp till åtminstone 3-4 ton matchvikt

Växellådan är ju bra och ger möjlighet köra med större verktyg, men tar du i för häftigt så vill nog maskinen hoppa iväg av sig själv

Ska du köra enstyck / korta serier av enklare detaljer så skulle jag köra med systemet som sitter där och använda fräsvägarna som dialogen medger. Klarade man att få fram detaljer på det sättet tidigare så fungerar det ju lika bra även idag. Ta ett skär extra där det behövs. Mer bråttom är det ju inte i så fall

Är det större serier så kan ju HSM vara rätt väg att gå ifall man har CAM som kan lägga ut den typen av verktygsbanor och varvtal / matning räcker till. Skulle i så fall byta styrning till TNC155 (med ISO och möjlighet till Blockwise Transfer). Att amputera maskinen och använda ett hobbysystem tycker i alla fall jag känns fel på en industrimaskin

Lyssna på spindeln (på bägge växlar och bägge rotationsriktningar) och kör en enklare testfräsning. Sätt även upp en klocka på bordet och kolla kast i spindelkonan. Låter det OK och ytorna ser bra ut så får du vara nöjd. Man kan inte kräva så mycket för så lite pengar
thewho
Inlägg: 1098
Blev medlem: 28 november 2008, 08:46:10
Ort: Finland, Åland

Re: Köpråd Modig MD5000

Inlägg av thewho »

Till att börja med kommer den användas till bygga klart min cnc svarv :roll: Och diverse verkstadsrelaterade jobb.
Sen kan det hända att min far vill ha pressformar(?) för att göra plåtbitar som inte längre går att få tag i till amerikanska bilar.
Men i framtiden skulle jag gärna vilja börja göra betalda jobb, enstaka detaljer till mindre serier. Men det är nog mest för att jag gillar automation i alla former :lol:

Vi pratade ju om ev. byte till tnc155, men hur svårt är det att få tag i ett sånt system? Och hur svårt är det i praktiken att byta ut det? Dvs. är det bara att koppla bort kablarna och in på det nya och sen fixa div parametrar, eller är det mer invecklat?

Snabbfråga
Det är Iso40 verktyg till maskinen. Har Cat40 samma "atc spår"? BT40 har väl ett bredare?
Edit:
Eller är det SK40 som det ska vara? När jag söker efter iso verktyg så har dom inte spåret för verktygsväxlaren
Användarvisningsbild
DW
Inlägg: 2497
Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
Kontakt:

Re: Köpråd Modig MD5000

Inlägg av DW »

Du skrev att vikten var 1400kg. Är den inte snarare runt 4000kg?

Kanske minns jag fel men vilken cnc maskin väger 1400kg inte ens combimillen gör väl detta?
Fann en sida med 2,1 ton låter lite ändå.
persa
Inlägg: 1495
Blev medlem: 2 juli 2009, 14:39:34
Ort: Mitt i Småland

Re: Köpråd Modig MD5000

Inlägg av persa »

Låter som du klarar dig utmärkt till och börja med TNC150. Lär dig dialogen ordentligt och om du slår i taket och vill köra 3D eller HSM i framtiden så kommer det naturliga steget vara att byta till ett senare TNC (155 eller nyare). Alla program gjorda i TNC150 går att köra i senare TNC

Då har du ju också tid att hålla ögonen öppna efter ett system till salu som dyker upp titt som tätt på blocket t.ex. Även här på forumet ibland

Du behåller alla servon och motorer vid ett sådant byte. Tänk på att få med 1 (eller 2) externa PLC-plattor med in-/utgångar om det är ett TNC155Q som dyker upp och du har TNC150B på din maskin. Har du TNC150Q så har du redan PLC-plattorna du behöver (dom heter PL100B eller PL110B)

Maskinparametrar kan föras över från PC eller knappas in manuellt

Se till att föra över PLC-program från maskinen på PC innan du river ut gamla systemet (viktigt om du inte har extrem tur och hittar ett styrsystem som suttit på en MD5000 med samma verktygsväxling)

Det finns dom på forumet som gjort allt detta i praktiken (vilket jag inte gjort) och borde kunna hjälpa till om det behövs. Annars finns det ju gott om servicefolk som kan Heidenhain

Verktygshållarna du ska använda heter DIN69871. CAT40 kan eventuellt också gå bra. BT40 passar inte som du säger (spåret blir helt fel). Vanliga ISO40 (DIN2080) är bara för maskiner med manuellt verktygsbyte

DW: MD5000 väger definitivt INTE 4000 kg. 1400 kg är taget från Modigs maskinprospekt. Kanske några 100 kg ytterligare om man mot förmodan räknat vikten utan arbetsburen
thewho
Inlägg: 1098
Blev medlem: 28 november 2008, 08:46:10
Ort: Finland, Åland

Re: Köpråd Modig MD5000

Inlägg av thewho »

Då var man ägare till maskinen :)

Positivt:
Förberedd för 4de axel. (Servodrivare och kablage)
Renoverad och uppgraderad spindelmotor 8.6kW :shock:
Fick med ca 10 diverse er chuckar och weldon hållare.
Mycket dokumentation.

Negativt:
Uppgraderad spindelmotor(?)
Lågväxeln fungerar inte, tydligen mekaniskt fel.
Bromsen till Z fungerar inte och är ombyggd med en motvikt.
En hållare i verktygsväxlaren är borta/trasig.
Väldigt "inbrännd" skärm.
0.08mm backlash i Z (troligtvis lagringen till kulskruven).

Ang. vikten så står det 1800kg i manualen.
Verktygen ska vara ISO 7388/1
Dragtappen är ISO 7388/2 typ A alt. B

Jag ska försöka få hem den i mellandagarna och undersöka närmare :)

Edit:
Tnc150 känns hopplöst föråldrat så en uppgradering till tex. Tnc155 måste undersökas :humm:
persa
Inlägg: 1495
Blev medlem: 2 juli 2009, 14:39:34
Ort: Mitt i Småland

Re: Köpråd Modig MD5000

Inlägg av persa »

Grattis. Snabbt marscherat, det gillar jag :)

Då har du fått den spindelmotor som man senare använde på efterföljaren MD6000. Förberedd med servo för 4:e axel kan ju också vara guld värt :)

Att inte lågväxeln funkar behöver inte vara dyrt att åtgärda. Kolla funktionen på växelväljaren. Modig har vad jag hört fortfarande bra uppbackning på reservdelar till gamla maskiner

Mer eller mindre inbränd skärm är klassiskt på gamla Heidenhain TNC. Stor risk även om du hittar ett begagnat TNC155

ISO 7388/1 är en gammal standard. Det är DIN69871 som gäller idag vid nybeställning

ISO 7388/2 typ A och typ B är väldigt olika. Ett foto med lite mått behövs för att avgöra vilken typ
du har och vad den heter när man beställer i dagläget
thewho
Inlägg: 1098
Blev medlem: 28 november 2008, 08:46:10
Ort: Finland, Åland

Re: Köpråd Modig MD5000

Inlägg av thewho »

Förra ägaren sade något om att det var för dyrt att fixa lågväxeln. Speciellt när det sitter en större motor på den.
Min varvtal var på 1xx rpm.
Jag gissar att det inte bara är att hitta vilken gammal skärm som helst och byta?
Googlade dragtapparna och det måste nog vara 'typ A', men det är ju inte akut på något vis för det satt ju en på alla verktyg och några lösa extra.

Kom på en sak nu, säljaren pratade om att backlash kompen på Y-axeln var lite väl aggressivt inställd. Det syntes bra när vi kollade med en klocka.
Är det knepigt att korrigera?
X-axeln vad dock hur mjuk som helst :)
persa
Inlägg: 1495
Blev medlem: 2 juli 2009, 14:39:34
Ort: Mitt i Småland

Re: Köpråd Modig MD5000

Inlägg av persa »

Vad jag vet går lågväxeln upp till 1660 varv/min. och sedan tar högväxeln vid (så står det i specen för MD6000 med 5000 rpm och 8,6 kW motor)

Lite inbränd skärm får du nog leva med. Märks mest när skärmen är avslagen :)

Dragtapp ISO7388 typ A motsvaras av DIN69872-A

Inga problem justera backlash kompenseringar (maskinparameter 37 är Y-axeln)
Skriv svar