Använda Fusion 360 cam med Heidenhain TNC 155

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Stefan_Berglund
Inlägg: 90
Blev medlem: 19 juli 2017, 03:11:58
Ort: Borlänge

Re: Använda Fusion 360 cam med Heidenhain TNC 155

Inlägg av Stefan_Berglund »

Såhär ser det ut på Sajofräsen på jobbet, när jag skriver ett program fyller jag i ex. "3.15" när jag vill ha 968 rpm på vertikala spindeln.
Tänkte jag skulle göra samma upplägg hemma för att hög/låg på motorn ska reagera på rätt sätt när jag anger varvtal i programmet. Det kanske inte har framgått så tydligt? Bild

Ämnar bygga om fräsen så att den växlar varvtal automatisk vid anrop. Allt för att underlätta arbetet vid maskinen. :)

Bild

.
Stefan_Berglund
Inlägg: 90
Blev medlem: 19 juli 2017, 03:11:58
Ort: Borlänge

Re: Använda Fusion 360 cam med Heidenhain TNC 155

Inlägg av Stefan_Berglund »

Har provat varianten med två m-koder. Var så på förra fräsen. Det är inget man strävar efter kan jag ju säga... Tycker att det ska vara enkelt att jobba med maskinen, då väljer jag att lägga ner lite tid nu istället för att krångla för evigt. :)

.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32544
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Använda Fusion 360 cam med Heidenhain TNC 155

Inlägg av säter »

Ämnar bygga om fräsen så att den växlar varvtal automatisk vid anrop.
Ja ha, det var ny information.
Hur har du tänkt lösa det mekaniskt?
Stefan_Berglund
Inlägg: 90
Blev medlem: 19 juli 2017, 03:11:58
Ort: Borlänge

Re: Använda Fusion 360 cam med Heidenhain TNC 155

Inlägg av Stefan_Berglund »

Har inte riktigt löst det än. Som tur är iallafall fräsen väldigt tacksam för en ombyggnad. På växellådan har man ett skjutreglage (två lägen) samt ett vred (5 lägen).

.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32544
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Använda Fusion 360 cam med Heidenhain TNC 155

Inlägg av säter »

Stefan_Berglund skrev:Såhär ser det ut på Sajofräsen på jobbet, när jag skriver ett program fyller jag i ex. "3.15" när jag vill ha 968 rpm på vertikala spindeln..
Då är det alltså CNC-styrd växellåda på SAJOn?
Stefan_Berglund
Inlägg: 90
Blev medlem: 19 juli 2017, 03:11:58
Ort: Borlänge

Re: Använda Fusion 360 cam med Heidenhain TNC 155

Inlägg av Stefan_Berglund »

Ja, den är cnc-styrd.

.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32544
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Använda Fusion 360 cam med Heidenhain TNC 155

Inlägg av säter »

Stefan_Berglund skrev:Grejen är att de hastigheterna inte stämmer överens med maskinens faktiska hastigheter. Skriver jag in 1500rpm i heidenhain ändrar den till 1400 etc.
Det kräver ju att det finns 1500rpm på maskinen.
Du har ju bara 20 steg att välja på.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32544
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Använda Fusion 360 cam med Heidenhain TNC 155

Inlägg av säter »

Stefan_Berglund skrev:Har inte riktigt löst det än. Som tur är iallafall fräsen väldigt tacksam för en ombyggnad. På växellådan har man ett skjutreglage (två lägen) samt ett vred (5 lägen).
Jag har en fräsmaskin med vanlig motor och NC-styrd växellåda.
Det är inte helt lätt att få det där att fungera. :humm:

Har du för avsikt att lösa det hela provisoriskt nu så länge, fram till att du har byggt om till CNC-styrd växling?
Stefan_Berglund
Inlägg: 90
Blev medlem: 19 juli 2017, 03:11:58
Ort: Borlänge

Re: Använda Fusion 360 cam med Heidenhain TNC 155

Inlägg av Stefan_Berglund »

Jag ska börja med att göra om postprocessorn i Fusion 360 så att den t.ex. skriver ut "3.15" till heidenhain när jag fyllt i ett varvtal mellan ex. 1300-1500 i Fusion. ör så med alla 20 hastigheter i fräsen. Då kan jag iallafall göra en lista likt den vi har på jobbet och ställa in spindelvarvet manuellt. Tror det blir mindre förvirrat om jag gör på det sättet.
Jag vill endast använda ett sammanhängande intervall på 20 hastigheter enligt DIN-listan så att heidenhainsystemet inte börjar avrunda varvtalen åt alla möjliga håll.


För att kunna fräsa just nu lägger jag nog bara konstant +24V på ingången till hög/låg vredet till motorn. Inte som nu då den växlar mellan manuell och programkörning. Då kan jag iallafall välja hög hastighet manuellt när jag fräser.


Nästa steg blir att lura ut hur mekaniken/styrningen ska fungera.

Iallafall så behövs ju en plc som tar emot signalerna för valt varvtal i heidenhain systemet och sedan skickar en "klarsignal" tillbaka till heidenhain när växlingen är utförd så att programmet kan fortsätta.

Tror jag börjar med att jag sätter sensorer på vredet samt skjutreglaget så att man manuellt måste lägga i rätt växel på maskinen för att den ska godkänna verktygsbytet. Sedan får jag fundera på automatiken.




.
Stefan_Berglund
Inlägg: 90
Blev medlem: 19 juli 2017, 03:11:58
Ort: Borlänge

Re: Använda Fusion 360 cam med Heidenhain TNC 155

Inlägg av Stefan_Berglund »

Har funderat på en "geneva drive" till 5-läges vredet, men måste mäta upp att alla lägen är lika stora först. :)

Skjutreglaget vet jag inte riktigt hur jag ska göra med. Reglaget eller ratten snurrar med växellådan. För att växla maskinen lätt måste reglaget/ratten roteras samtidigt som det dras ut/trycks in. Vridningen på 5-läges vredet måste också ske samtidigt som skjutreglaget roterar för att kuggarna ska hoppa i lätt.

Ska gå ut och filma det där så du förstår hur jag menar. ;)

.
Stefan_Berglund
Inlägg: 90
Blev medlem: 19 juli 2017, 03:11:58
Ort: Borlänge

Re: Använda Fusion 360 cam med Heidenhain TNC 155

Inlägg av Stefan_Berglund »



.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32544
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Använda Fusion 360 cam med Heidenhain TNC 155

Inlägg av säter »

Stefan_Berglund skrev:Tror jag börjar med att jag sätter sensorer på vredet samt skjutreglaget så att man manuellt måste lägga i rätt växel på maskinen för att den ska godkänna verktygsbytet. Sedan får jag fundera på automatiken.
Här är en tråd som handlar mycket om det, dock kör han LinuxCNC.
http://elektronikforumet.com/forum/view ... =3&t=72099
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32544
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Använda Fusion 360 cam med Heidenhain TNC 155

Inlägg av säter »

Stefan_Berglund skrev:för att kuggarna ska hoppa i lätt.
Det är det där som är problemet.
På min fräsmaskin är det löst genom att "starta till" spindelmotorn kort fyra gånger.
Därefter startar spindeln.
Tokigt nog är det ingen återkoppling att växeln har gått i, så det är ju önskvärt.

Frågan är om du inte skulle satsa på en frekvensomriktare.
Då har du möjlighet att smyga spindelmotorn vid växling.
Du får en hel del andra fördelar på köpet också.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Använda Fusion 360 cam med Heidenhain TNC 155

Inlägg av tecno »

säter skrev:
Stefan_Berglund skrev:Tror jag börjar med att jag sätter sensorer på vredet samt skjutreglaget så att man manuellt måste lägga i rätt växel på maskinen för att den ska godkänna verktygsbytet. Sedan får jag fundera på automatiken.
Här är en tråd som handlar mycket om det, dock kör han LinuxCNC.
http://elektronikforumet.com/forum/view ... =3&t=72099

Även jag kör LinuxCNC och har återkoppling av växellägen till styrsystemet.
Stefan_Berglund
Inlägg: 90
Blev medlem: 19 juli 2017, 03:11:58
Ort: Borlänge

Re: Använda Fusion 360 cam med Heidenhain TNC 155

Inlägg av Stefan_Berglund »

Ahh, det där var en bra tråd! Den har jag missat helt. Bild

Ja, en frekvensare vore kanske bra, ska fundera på det. Har en 4kw altivar liggandes, men vette tusan om den får plats i skåpet. Bild Motorbromsfunktionen skulle också behövas, spindeln roterar några varv efter att den stängs av. Det är mindre bra när man ska gänga med tapp. Har givetvis flytande hållare, men det blir ändå lurigt att få gängdjupet precis som man vill.

Kollade på Aliexpress efter en PLC, och ja det finns ju några olika modeller. Kostnaden drar ju iväg om man börjar köpa kvalitetsprylar. Den där med 16in/ut borde räcka för varvtalsregleringen tror jag. Ska räkna lite på det.
Bild

.
Skriv svar