Kraftberäkningar

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
archen
Inlägg: 570
Blev medlem: 22 augusti 2012, 18:47:41
Ort: Falun

Kraftberäkningar

Inlägg av archen »

Hej!
Jag har tänkt fram och tillbaka men kan inte komma på hur jag ska beräkna kraften.

Jag ska på en bottenplatta montera linjärskenor som en plattform skall glida på fram och tillbaka.

Plattformen skall dras av en stegmotor med kuggrem. Tanken är att motor och ett "vändhjul" skall monteras i bottenplattan och sedan skall kuggremmen skruvas fast i plattformen så den drar den med sig fram och tillbaka.

Det jag undrar är hur stor blir den linjära kraften om motors vridmoment är 4NM?

Låt säga att remskivan är 50mm i diameter.

Mvh
Anders

.
Bild
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Kraftberäkningar

Inlägg av arvidb »

4 Nm/0,025 m = 160 N.
archen
Inlägg: 570
Blev medlem: 22 augusti 2012, 18:47:41
Ort: Falun

Re: Kraftberäkningar

Inlägg av archen »

Tack Arvid! Om jag sätter en växel likt den på bilden emellan, ger det mig då 480N linjär kraft? Ponera att växeln är 1:3Bild

.
Nerre
Inlägg: 26654
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Kraftberäkningar

Inlägg av Nerre »

Du får lite mindre, eftersom växeln inte är helt friktionsfri. Men ungefär. Det blir dock 1/3 av hastigheten.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Kraftberäkningar

Inlägg av arvidb »

Om du växlar ner 3:1 från motoraxeln till en annan axel så får du tre gånger vridmomentet på den axeln. Har du sedan samma 50 mm remhjul för din linjära rörelse på den axeln så blir kraften tre gånger så stor. Samma resultat får du med ett 50/3 mm remhjul direkt på motoraxeln.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor
Inlägg: 3754
Blev medlem: 9 september 2003, 14:10:46
Ort: Jämtland

Re: Kraftberäkningar

Inlägg av LaRdA »

Sedan får man tänka på att man i fallet med stegmotorer tappar en del moment när varvtalet ökar, så man får kolla i databladet till den aktuella motorn hur vridmomentskurvan ser ut vid det aktuella varvtalet och räkna med de siffrorna.
Skriv svar