X-ILs Boley 5LZ - Gängningen testad.

X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: X-IL köper ännu en gammal maskin... (Boley 5LZ)

Inlägg av X-IL »

Har fått hem lite grejer från Wiberger nu, så när det blir lite mindre kallt ska jag åka ner och prova att montera synglas samt den spaken jag tillverkat och säkert nåt mer. I övrigt har jag fortsatt rita lite på tumblern, än så länge är det egentligen bara mått i två dimensioner som är satta, men det räcker för att få ihop en prototyp att montera på maskinen för att se att de viktiga måtten är rätt. Jag har också klurat ut hur valet av riktning funkar, det är en spak med en pinne off center som går in i en axel med tvärhål i tumblern, denna axel kan flyta (och rotera, men det ska inte behövas) och därmed blir det en rörelse när man vrider spaken med off-centertapp som går in i tvärhålet. Eventuellt förstår man lite mer av bilden nedan. Rotationscentrum för tumblern är så klart i centrum av 57-kugget.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
CPMS
Inlägg: 1517
Blev medlem: 6 december 2010, 20:34:36
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: X-IL köper ännu en gammal maskin... (Boley 5LZ)

Inlägg av CPMS »

Har du kugghjulen till den? Annars kanske det finns något passande i satsen som finns på Blocket: http://www.blocket.se/halland/Frasutrus ... m?ca=4&w=1
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: X-IL köper ännu en gammal maskin... (Boley 5LZ)

Inlägg av X-IL »

Ja jag har fått hem kugghjulen från Kina, 57, 30 och 28 kuggar. Under 300kr inklusive frakt, visserligen kanske inte de snyggaste kugghjul jag sett men helt klart good enough.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: X-IL köper ännu en gammal maskin... (Boley 5LZ)

Inlägg av X-IL »

Ikväll hann jag ut i garaget och fick en första prototypplatta till tumblern utfräst, sen svarvade jag lite axelstumpar i aluminium för att kunna montera kugghjulen och kolla att jag fått avstånden rätt, samt för att kunna prova på svarven att kuggen når fram till spindelns kuggkrans osv. Hoppas hinna kolla upp hur det sitter på svarven på söndag.
Råkade tydligen välja fel profil för ett av hålen, så fick med ett kilspår i onödan.
IMG_7219.JPG
IMG_7221.JPG
IMG_7223.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: X-IL köper ännu en gammal maskin... (Boley 5LZ)

Inlägg av tecno »

Det tar sig sa mordbrännarn, blir nog så bra när detta blir klart.
SMV
Inlägg: 112
Blev medlem: 21 november 2018, 19:47:46
Ort: Hallstahammar
Kontakt:

Re: X-IL köper ännu en gammal maskin... (Boley 5LZ)

Inlägg av SMV »

Ser bra ut! Och nu fattar jag vad en tumbler reverse är :doh:
Får nog ta det där besöket en dag :tumupp:
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: X-IL köper ännu en gammal maskin... (Boley 5LZ)

Inlägg av X-IL »

SMV>> Kul att du läser tråden, får vi se en från dig snart?

Jag var ner till svarven igår för att provmontera både ny spak, synglas och sprint till tvärmatningsvalet. Tyvärr glömde jag pannlampa och till slut tog mobilbatteriet slut... Synglaset hade jag glömt/inte hunnit med vid det laget lyset tog slut :( . Sprinten var åt det tighta hållet, men det känns bra då den inte behöver rotera och dessutom skall hålla tätt mot olja, spaken var lite för lång så där fick jag korta av den hemma i svarven sen.
Dessutom så provade jag att montera tumblerprototypen, och insåg att ett hörn måste rundas av då den tog i en axel till spännhylseanordningen. Dessutom hade hålet för "tiltaxeln" hamnat rätt så off mot vad det borde vara. Glad att jag valde att göra prototyper i plast så att det går snabbt att testa nästa iteration, 5 minuter i CNC:n. Hoppas hinna prova nästa iteration under veckan, jag ritade om den igår kväll.
Tänkte att jag skulle plocka ut en bild från Fusion360 via webben, men tydligen har den inte lagt ut sista versionen från datorn hemma till molnet ännu, undrar om jag stängde locket på laptopen för tidigt?
SMV
Inlägg: 112
Blev medlem: 21 november 2018, 19:47:46
Ort: Hallstahammar
Kontakt:

Re: X-IL köper ännu en gammal maskin... (Boley 5LZ)

Inlägg av SMV »

X-IL skrev:SMV>> Kul att du läser tråden, får vi se en från dig snart?
Kanske kan ske! Blir lite rengöringsjobb och sortering de kommande dagarna så kanske får ta och dokumentera lite :)
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: X-IL köper ännu en gammal maskin... (Boley 5LZ)

Inlägg av X-IL »

Idag var det lite mildare så jag kunde jobba lite nere i containern igen. Jag monterade siktglas och provade den nya prototypen till tumblern. Och som syns på bilderna så verkar jag ha hittat rätt nu!
IMG_7246.JPG
IMG_7245.JPG
Igår hämtade jag ut glidlager och axlar från kullager.se, så nu är det dags att börja tälja ut en riktig tumbler snart. Jag har ännu inte bestämt mig om det blir ett hus i aluminium (bultat eller TIGat av en kollega), eller om det blir ett i stål.
Sen monterade jag bort resterna av fläkten, det måste jag hitta en ny, den ramlade i flera bitar så att limma känns inte aktuellt :( .

EDIT: Som vanligt måste man klicka på bilderna för att få dem åt rätt håll.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

X-IL köper ännu en gammal maskin... (Boley 5LZ)

Inlägg av X-IL »

Jaha, då var jag tillbaka till säljaren idag och letade mer delar. Och se på fan, jag hittade rätt mycket av det som saknades: ett av två mikrometerstopp, 90% av spärrmekanismen mellan längs- och tvärmatning, två st wipers, en verktygshållare till, kil för att släppa gängningen, en spak (som jag redan tillverkat en ny av), snabblås till kugghjulen, spaken till tumblern och TUMBLERN. Jag förstår inte hur jag kan ha missat den de två gångerna innan, men idag hittades den så nu har jag lagt väldigt mycket energi och en del pengar helt i onödan. Nåja, sakerna kommer säkert till nytta nån gång ändå. Så det stora som är kvar att tillverka nu är lyran, och axel samt hylsa för att fästa kugghjulen på. Jag är grymt glad trots att jag som sagt lagt en massa energi och pengar i onödan :tumupp: :D :wave:

I övrigt hittade jag också en bakre verktygsslid som passar över extrahålen i tvärsliden, den kändes också väldigt Boley, men om den är just till 5LZ vet jag inte, dock kan den nog komma till användning med ett stickstål monterat eller så.
toolslide.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: X-IL köper ännu en gammal maskin... (Boley 5LZ)

Inlägg av X-IL »

Har under helgen kört ultraljudstvätt och cillit bang för att få rent en massa av delarna jag hittade i fredags. Igår fick jag för mig att kopiera avstrykarlocken jag hittade i fredags, då jag bara hittade två av fyra, och hoppas att de är symmetriska i par( det måste jag dubbelkolla på svarven nästa gång). Första försöket var genom att ritsa och körnslå för att flytta över till råmaterial, och sen köra bandsåg och fil. Det gick varken bra eller snabbt, och speciellt rätt blev det nog inte heller :) Så idag tog jag tjuren vid hornen och tänkte köra ut nåt i aluminium i min CNC för första gången. Men då måste man ju rita upp det först.
Bild
Många mått blir det...
Sen efter diverse feltänk, ouppmärksamhet på CAM-parametrar osv så fick jag på fjärde eller femte försöket till en bit jag var mkt nöjd med, däremot var finishen på sidorna inte så snygg, men körde utan finskär så kanske inte så konstigt. Kört med enskärig 2.95mm fräs, 16000 rpm, 420mm/min, 0,5mm djup och mestadels slotting så fullt ingrepp typ. Stod och blåste bort ”spånorna” med tryckluft.
Bild
Något slipad på bilden men väldigt nöjd med hur lika jag fick den originalet! Väldigt bra dag, trots många missar, men det är ju så man lär sig.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: X-IL köper ännu en gammal maskin... (Boley 5LZ)

Inlägg av X-IL »

Jahaja, avstrykaren behövdes inte alls, baktill är det ju en plangejd... doh

Monterade dit spärren för längs/tvärmatning som jag hittade i fredags, fick tillverka en ring bara, denna ring för över kraften över axeln i mitten, en härdad pinne över och en under som blockerar endera valet. Se den suddiga bilden, där även den spak jag hittade finns, den hade jag ju redan tillverkat en ersättare för men det var ett roligt projekt så det gör inte så mycket.
Bild

Nu till det lite tråkiga, svarven står ju i en container, och de delar jag haft hemma och rengjort rostar en del, bara ytrost såklart men ändå. Funderar på att köpa linoljebaserat rostskydd och spruta över det mesta av nakna metallen, vad tror ni om det?
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: X-ILs Boley 5LZ - Behöver hjälp med rostskydd

Inlägg av X-IL »

Nån som har ett förslag på lämpligt rostskydd, helst på pumpflaska eller sprayburk, som jag kan spruta på maskinen och sen inte behöver använda huggmejsel för att få bort när den väl är hemma? Miljön i oisolerad container är sådär för rengjorda delar.
SMV
Inlägg: 112
Blev medlem: 21 november 2018, 19:47:46
Ort: Hallstahammar
Kontakt:

Re: X-ILs Boley 5LZ - Behöver hjälp med rostskydd

Inlägg av SMV »

Jag tänker WD40/5-56?
Problemet kan väl vara om tempen växlar mycket där maskinen står så är väl risken att du får kondens när gjutjärnet ändrar temp långsammare än omgivande luft vilket på sikt säkert kan tvätta bort något såpass tunt.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: X-ILs Boley 5LZ - Behöver hjälp med rostskydd

Inlägg av tecno »

Skriv svar