Dyrbaek9000 cnc-router, Retrofit planer

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
H.Andersson
Inlägg: 71
Blev medlem: 28 april 2012, 21:12:40

Dyrbaek9000 cnc-router, Retrofit planer

Inlägg av H.Andersson »

Starten på ett nytt projekt!
Bakgrund:
För lite över ett år sedan ropade jag och min far in en Dyrbaek 9000 cnc-router på en onlineauktion.
Nu har jag lite tid och energi över för att dra igång projektet att försöka få liv i den.
IMG_0404.JPG
Den enda information jag hittar på webben, samt den dokumentation jag har tillgång till, fick jag inscannad av SM2YER som har motsvarande maskin;
http://www.popular-hifi.com/projects/CNC9000/index.html

Dokumentation på maskinen:
Dyrbaek 9000d dokument.pdf
Dyrbaek föreligger ha varit ett Danskt företag som inte längre är verksamt. Enligt SM2YER är maskinen från ca 1985-87.
Är det någon som har mer information, dokumentation eller andra tips på källor är jag mer än intresserad!

Om maskinen;
På X-Y sitter 100V Baldor DC-servo, på Z en stegmotor. Frässpindeln är en överhandsfräs, som förefaller vara original (se SM2YER´s maskin).
Under maskinbordet sitter en rejäl vakuumpump för sugklockor och vakuumbord.
IMG_0406.JPG
Från början fanns en dator för att styra maskin, den har inga egna paneler. Denna dator finns inte med i vårt inköp, så det försvårar avsevärt att enkelt testa det rs232 gränssnitt maskinen har original.
Styrelektroniken är från ASR Servotron, och verkar kunna heta DIGISYN 7000D.
Bifogar några bilder på styrskåp:
IMG_0407.JPG
IMG_0408.JPG
IMG_0409.JPG
Googlat, men finner ingen bra pin-out på servodrivarna. Hoppas kunna använda befintliga motorer och drivare, och koppla in styrsignaler från någon modern motion controller så som MACH eller UCCNC.
Jag har aldrig lekt med servomotorer och servodrivare, tidigare har jag bara lekt med stegmotorer. Enklaste vore antagligen att skrota befintlig styrning och drivare, beställa och klämma dit nya stegmotorer. Men vi har en större Matsuura-fräs som också ska moderniseras är tanken, så jag måste lära mig bemästra servo-elektronik också.
Läser man dokumentationen på sida 5 i PDFen visas en handskriven sida med "Takt" och "Retning" för XYZ. Vilken typ av servosignal använder dessa drivare?
X-Y servodrivarnas skruvplint är enkla att komma åt, här hoppas jag kunna koppla in mig med egna styrsignaler.
IMG_0412.JPG
Jag tänker mig att Z med stegmotor ska vara "enklast" att förstå sig på, och att X-Y är svårare- därför börjar jag där.
Spindel och vakuumpump får vänta tills senare.

För att summera detta första inlägg, och kondensera innehållet till frågeställningar som jag söker input på;
1) Ska jag ens överväga att försöka prata med systemet genom den rs232 ingång som finns
2) Är det möjligt/realistiskt att hacka befintligt system med egna signaler
3) Vilken sorts servosignal torde drivarna vilja ha

Nu börjar resan!
Tack för ert engagemang!
//H
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Dyrbaek9000 cnc-router, Retrofit planer

Inlägg av arvidb »

Retning betyder ju riktning på danska så det låter vettigt.

Och du har pinouten för servodrivarna på sida 12 i PDF:en. "POSTION ERROR" är nog styrsignalen skulle jag tro?

Så det bör vara fullt möjligt att köra maskinen med LinuxCNC eller Mach 3/4.

Med tanke på sidan 5 så kanske maskinen internt översatte RS232-kommandona till steg- och riktningssignaler för varje axel? Sida 2 beskriver eventuellt (har inte kollat så noga) hur dessa signaler översattes till analoga signaler (+/-10 V brukar vara standard?) som input till servodrivarna.

Jag tror att det vettigaste är att använda befintliga motorer och drivare men styra dem med ett modernt styrsystem. Även om du hittar originalprogramvara eller dokumentation så är det nog ganska begränsade saker som går att göra via RS232?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32513
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Dyrbaek9000 cnc-router, Retrofit planer

Inlägg av säter »

kanske maskinen internt översatte RS232-kommandona till steg- och riktningssignaler för varje axel?
Det kan aldrig RS232 hinna med.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32513
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Dyrbaek9000 cnc-router, Retrofit planer

Inlägg av säter »

Det verkar vara vanliga DC-servon, med tacho och resolver som feedback.
Encoder som option, det får du kolla upp.
Vad jag kan se är det ±15V till servoförstärkarna.

Jag tror att det ska finnas MESA-kort som fixar detta tillsammans med LinuxCNC.
Mateo_swe
Inlägg: 136
Blev medlem: 24 mars 2010, 14:06:28
Ort: Huddinge

Re: Dyrbaek9000 cnc-router, Retrofit planer

Inlägg av Mateo_swe »

Intressant projekt, hoppas du får den att gå fint :tumupp:
Det borde gå att styra servodrivarna på nåt sätt.
Själva maskinen ser väldigt fin ut.

Jag skulle också vilja kunna mer om servo´s, då jag har ett Mitsubishi MELSERVO MR-J2S-20A AC-servo liggandes i en låda i källaren.
Skulle va kul att skaffa en lämplig servomotor och börja experimentera.
Jag har heller aldrig hållit på med servostyrning men stegmotorer har jag mixtrat en del med.
Jag följer med intresse hur det går för dig.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Dyrbaek9000 cnc-router, Retrofit planer

Inlägg av arvidb »

säter skrev:
kanske maskinen internt översatte RS232-kommandona till steg- och riktningssignaler för varje axel?
Det kan aldrig RS232 hinna med.
Jag menar alltså att maskinen tar emot i princip G-kod eller motsvarande via RS232 och översätter till steg- och riktningssignaler internt för att styra motorerna.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Dyrbaek9000 cnc-router, Retrofit planer

Inlägg av arvidb »

säter skrev:Det verkar vara vanliga DC-servon, med tacho och resolver som feedback.
Encoder som option, det får du kolla upp.
Vad jag kan se är det ±15V till servoförstärkarna.

Jag tror att det ska finnas MESA-kort som fixar detta tillsammans med LinuxCNC.
Var hittade du ±15V? Jag ögnade igenom manualen i jakt på denna info...

På bilden av servomotorn så står det encoder på märkplåten. Om det stämmer är det ju bra! Blir lite billigare/enklare att hitta styrkort då.
H.Andersson
Inlägg: 71
Blev medlem: 28 april 2012, 21:12:40

Re: Dyrbaek9000 cnc-router, Retrofit planer

Inlägg av H.Andersson »

Tack alla för era uppmuntrande svar! Det uppskattas och motiverar mig att fortsätta framåt!

Har fortsatt att försöka förstå elskåpet ikväll.
Har studerat sida 3 i PDFen:
Schematiskt upplägg.JPG
Har lagt in lite textrutor i översiktsbilden på styrskåpet för att lokalisera dessa komponenter:
IMG_0407.JPG
Rack från ovan med beskrivning.jpg
Om motorernas feedback loop:
På motorplåten står att
Tachometer- 7.0 v/krpm
Transducer- Encoder 500L

I PDFen är Tachometern omnämd på s17, Encoder på s20.
Här blir jag fundersam, vad sitter det egentligen monterat? En Tacho+ en 500L Encoder?

Hittade ett A4 med G-kod i de få papper som var med. Där finns en referenskörningsrutin också.
Programexempel.jpg
Drog igång med lite matningsström och mätte fram en jord och 12v spänningsmatning på ett av styrkorten.
Kopplade ihop en vridpot och provade koppla in mig på signal 29c eller 30a på Digisyn. Maskinen reagerade öht inte på 30a, men rykte till på 29c iallafall.
Det står på danska på sidan 5 att 29 är "takt" och 30 är "Retning" (betyder riktning på danska).
Nu är frågan igen vilken typ av signal den vill ha?
+/- 10v
+/- 15v
eller riktning och puls

Angående arvidb´s fråga:
Tecno kan ha läst +/-15v på s28-30,35 där det värdet förekommer.

Får försöka ta reda på vilka instrument som XY motorernas feedback loop är bestyckade med imorgon.
//H
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32513
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Dyrbaek9000 cnc-router, Retrofit planer

Inlägg av säter »

arvidb skrev:Var hittade du ±15V? Jag ögnade igenom manualen i jakt på denna info...
Det står bland annat i blockschemat på sidan 49.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32513
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Dyrbaek9000 cnc-router, Retrofit planer

Inlägg av säter »

H.Andersson skrev:Här blir jag fundersam, vad sitter det egentligen monterat? En Tacho+ en 500L Encoder?
Äldre maskiner hade ofta både och.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Dyrbaek9000 cnc-router, Retrofit planer

Inlägg av arvidb »

Hehe, så bra var jag på att ögna!
H.Andersson skrev:Om motorernas feedback loop:
På motorplåten står att
Tachometer- 7.0 v/krpm
Transducer- Encoder 500L

I PDFen är Tachometern omnämd på s17, Encoder på s20.
Här blir jag fundersam, vad sitter det egentligen monterat? En Tacho+ en 500L Encoder?

/.../
Det står på danska på sidan 5 att 29 är "takt" och 30 är "Retning" (betyder riktning på danska).
Nu är frågan igen vilken typ av signal den vill ha?
+/- 10v
+/- 15v
eller riktning och puls
Stegmotordrivaren styrs nog med riktning och puls. Servodrivarna styrs antagligen med ±15 V samt behöver återmatning av hastighet (tacho). Enkodersignalen går antagligen till styrsystemet.
H.Andersson skrev:Drog igång med lite matningsström och mätte fram en jord och 12v spänningsmatning på ett av styrkorten.
Kopplade ihop en vridpot och provade koppla in mig på signal 29c eller 30a på Digisyn. Maskinen reagerade öht inte på 30a, men rykte till på 29c iallafall.
På sida 9 (pp 45) syns det att servodrivarna behöver en "servo enable"-signal för att gå igång. Kanske därför inget hände? (Men observera att det verkar finnas fler "30a"-plintar i maskinen: STECKER1: Differenzeingang 2; STECKER3: Hauptversorgung 0V, så var försiktig så att du testar på rätt plint... Edit: På Digisyn var det ja, ja då bör det ju vara rätt.)
H.Andersson skrev:Hittade ett A4 med G-kod i de få papper som var med. Där finns en referenskörningsrutin också.
:humm: Undrar om det helt enkelt går att skicka de där kommandona över serieporten och få maskinen att köra dem. Kanske värt att testa? Vad tror du säter?
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2487
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Re: Dyrbaek9000 cnc-router, Retrofit planer

Inlägg av Hedis »

Dropfeeda över gkod via rs232 kanske fungerar? Det är väl en liten fråga vad det ska vara för serieportsinställningar däremot....

Edit: 2a på bollen :)
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32513
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Dyrbaek9000 cnc-router, Retrofit planer

Inlägg av säter »

arvidb skrev:Stegmotordrivaren styrs nog med riktning och puls.
Är det någon stegmotor på maskinen också?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32513
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Dyrbaek9000 cnc-router, Retrofit planer

Inlägg av säter »

arvidb skrev: :humm: Undrar om det helt enkelt går att skicka de där kommandona över serieporten och få maskinen att köra dem. Kanske värt att testa? Vad tror du säter?
Det finns ju en mikroskopisk chans att det kan fungera, men till vilken nytta?
Utan ett komplett system blir ju maskinen extremt hårdarbetad. :humm:

En början vore att "enabla" servona, och provköra med ett batteri och en potentiometer.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Dyrbaek9000 cnc-router, Retrofit planer

Inlägg av mrfrenzy »

Har du även kommandolistan som nämns i g-kodsutskriften?
Isåfall borde man kanske kunna göra allt via rs232 utan att modifiera styrskåpet alls.
Skriv svar