Dyrbaek9000 cnc-router, Retrofit planer

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Dyrbaek9000 cnc-router, Retrofit planer

Inlägg av arvidb »

säter skrev:Är det någon stegmotor på maskinen också?
På Z-axeln sitter det tydligen en stegmotor, se första inlägget i tråden.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Dyrbaek9000 cnc-router, Retrofit planer

Inlägg av arvidb »

säter skrev:
arvidb skrev: :humm: Undrar om det helt enkelt går att skicka de där kommandona över serieporten och få maskinen att köra dem. Kanske värt att testa? Vad tror du säter?
Det finns ju en mikroskopisk chans att det kan fungera, men till vilken nytta?
Utan ett komplett system blir ju maskinen extremt hårdarbetad. :humm:
Jo det är klart, för att det ska vara någon vits så behöver man ju hitta en post-processor som passar maskinen, vilket kanske inte är realistiskt.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Dyrbaek9000 cnc-router, Retrofit planer

Inlägg av säter »

arvidb skrev:På Z-axeln sitter det tydligen en stegmotor, se första inlägget i tråden.
Aha, det hade jag missat.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Dyrbaek9000 cnc-router, Retrofit planer

Inlägg av säter »

mrfrenzy skrev:Har du även kommandolistan som nämns i g-kodsutskriften?
Det är ju ett måste för att kunna köra.
Finns den listan, då kanske det är värt ett försök. :humm:
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Dyrbaek9000 cnc-router, Retrofit planer

Inlägg av säter »

Man tycker att det borde vara någon display och jog-reglage direkt på maskinen.
Jag har svårt att förstå hur man ska kunna köra från en vanlig dator via RS-232. :humm:
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Dyrbaek9000 cnc-router, Retrofit planer

Inlägg av tecno »

Dripfeed kanske?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Dyrbaek9000 cnc-router, Retrofit planer

Inlägg av säter »

Styrningen, som heter Servotron, verkar fortfarande finnas hos PLC-Sweden.
Det kan ju vara värt att slå en signal dit.
Mateo_swe
Inlägg: 136
Blev medlem: 24 mars 2010, 14:06:28
Ort: Huddinge

Re: Dyrbaek9000 cnc-router, Retrofit planer

Inlägg av Mateo_swe »

Jag skulle prova skicka över G-koden på serieporten, prova med 9600, 8N1.
Det fanns en pin config på serieportsingången i pdfen.
Det sitter ju en Z80 i som kanske gör om G-kod till styrning av motorerna.
Vem vet, det kanske funkar.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Dyrbaek9000 cnc-router, Retrofit planer

Inlägg av arvidb »

säter skrev:Man tycker att det borde vara någon display och jog-reglage direkt på maskinen.
Jag har svårt att förstå hur man ska kunna köra från en vanlig dator via RS-232. :humm:
Nä det har du ju rätt i, det räcker såklart inte med en postprocessor, man behöver ju ett helt styrprogram som pratar maskinens protokoll för att kunna referensköra, jogga m.m. :doh:
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Dyrbaek9000 cnc-router, Retrofit planer

Inlägg av arvidb »

H.Andersson: Ett alternativ för att styra maskinen är LinuxCNC och IO-kort från Mesa. 6I24 (FPGA-kort) + 7I33TA (4-kanaligt servointerface) + 7I42TA (breakout card) borde kunna funka.

7I33TA styr servoförstärkarna med ±10 V och tar emot enkodersignalerna. (Tachosignalen går till servoförstärkarna så det behövs inga analoga ingångar för dessa på interfacekorten.)
7I42TA bör funka för att styra stegmotordrivaren med step/dir.

Men maila Mesa för att få förslag på bästa kombon för din kombination av I/O. Ovanstående kombo går på $263-$283 + frakt och moms.
Mateo_swe
Inlägg: 136
Blev medlem: 24 mars 2010, 14:06:28
Ort: Huddinge

Re: Dyrbaek9000 cnc-router, Retrofit planer

Inlägg av Mateo_swe »

Tyckte jag såg att dessa servo skulle ha +/-15V.
Men bara de vet vad du har för servos och hårdvara kan de nog föreslå något.
H.Andersson
Inlägg: 71
Blev medlem: 28 april 2012, 21:12:40

Re: Dyrbaek9000 cnc-router, Retrofit planer

Inlägg av H.Andersson »

Tack för alla inlägg i tråden, det är jätte eggande att få lite draghjälp! :D

Försöker återkoppla på era inlägg:
Tänker mig att om man lyckas dripfeeda lite kod till maskinen så den rör sig, kan man iallafall mäta vilka styrsignalerna är och var de går.
Men att lyckas sätta upp seriell kommunikation så det fungerar verkar vara en vetenskap i sig. Får fundera lite på det.
Men att permanent köra maskinen med seriellporten om det skulle vara tekniskt möjligt, låter kanske som Säter skriver tungrott.
Vill gärna kunna CAM-bereda program, och köra den som man är van moderna maskiner gör. (Helst simultan 3 axligt)

Har inte manuellt "Enablat" drivarna, men det kan vara nästa steg! Provkörde med en vridput och fick den att hoppa lite iallafall.
På en av blockdiagramen (s29) för drivarna står "Differanzeingang" 1&2, vill den ha differans-signal tro?

Den omskrivna kommandolistan som mrfrenzy frågar efter, var dessvärre inte med i bunten med papper.

För att tydliggöra så sitter det en stegmotor på Z-axeln. Märkskylten har bleknat tyvärr.
IMG_0421.JPG
Förstorad märkskylt stegmotor.jpg

Ikväll har jag läst på lite om de MESA-kort som arvidb rekommenderade. Vad jag förstått är det bra grejer, som används vid många seriösa retrofits.
Jag har aldrig stött i Linux, så Linux CNC känns som en högre tröskel än tex MACH, men det är en bit kvar till det beslutet.

Som jag tänker mig fortsättningen just nu så är det:
1) Se om drivarnas Enable-signal är hög, och testa igen med trimput
2) Förstå mer om XY motorernas tachometrar och encoders
3) Prova pulsa Z och se om den rör sig
4) Läsa på om hur kommunicera med seriellporten
5) Läsa på mer om vilka hårdvaror man kan köpa, tex MESA

Tack för er input, mycket trevlig inledning på tråden!

//H
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Dyrbaek9000 cnc-router, Retrofit planer

Inlägg av säter »

Men att lyckas sätta upp seriell kommunikation så det fungerar verkar vara en vetenskap i sig. Får fundera lite på det.
Det finns ju i alla fall en skiss på hur kabeln ska kopplas.
Mateo_swe
Inlägg: 136
Blev medlem: 24 mars 2010, 14:06:28
Ort: Huddinge

Re: Dyrbaek9000 cnc-router, Retrofit planer

Inlägg av Mateo_swe »

Löd ihop en RS-232 kabel efter skissen i PDFen.
Koppla in och starta maskinen.
Starta ett terminalprogram i PCn, prova med vanliga inställningar typ 9600baud, 8 databitar, ingen paritet (N) och 1 stoppbit.
Prova anslut och skriv in några rader G-koden från PDFen.
Se om maskinen verkar göra det G-koden säger åt den.

Det finns ingen kommunikation tillbaka från maskinen, bara envägs kommunikation (om jag såg rätt), så du får ingen ting tillbaka i terminalfönstret.
Finns en minimal risk det kan fungera, och inget lär gå söder av att prova så varför inte?
Om det inte fungerar kan du fundera på något annat sätt att styra maskinen.
Det finns säkert många gamla maskiner som uppgraderats med ny styrning så kunskapen borde finnas om man letar runt lite.
H.Andersson
Inlägg: 71
Blev medlem: 28 april 2012, 21:12:40

Re: Dyrbaek9000 cnc-router, Retrofit planer

Inlägg av H.Andersson »

Gångna dagars/dagens uppdatering:

Försökt prata med maskinen genom den seriella porten. Jag har misslyckats på alla sätt jag testat.
Har ingen parallellport/seriell port på min laptop.
Provade först köpa en billig db25 till USB adapter (som datorn inte kunde känna igen).
Installerade HyperTerminal och försökte skicka med hjälp av en Arduino. Det fungerade inte.
Kan ingenting om seriell kommunikation, så känns som just another rabit hole man kan förlora sig i. Kommer inte göra mer på den fronten tror jag.

Har funderat mycket kring det lilla kretskortet som sitter fastskruvat i racken:
Binary ripple counter och Hex inverter.JPG
Här samlas O-puknkt signaler från lägesgivarna på XYZ (inte ändlägesgivarna för det sitter 2 på varje axel).
Resetsignal för XYZ, samt Takt ut från SMK till kortet på bilden, vidare till digisyn.
IC-kretsarna är 2 Binary riple counter, och en hex inverter. Vad händer i denna logik?
...

Plockade ur DY-1 och SMK korten ur racken och provkörde med min vridput på SMK- takt X. När puten var på max 12v och jag vred ner tillbaka rörde sig X-axeln lite, vad som med stegmotortermer förklarat känns som ett "Step". Är jag ute och cyklar om jag misstänker att det ska vara puls-signal för takt? Och att den tog ett steg när 12v signalen föll mot 0v?

På de två korten som verkar vara minnes och processorelektroniken satt två QC-lappar, verkar vara tillverkade 1989-06 och 1989-09.
...

Har beställt mig ett Rigol DS1054z Oscilloskop från instrumentcenter. Hoppas få det i veckan, måste "se" vad jag mäter för att förstå det här känns det som. Har velat ha ett i säkert 10 år, nu har jag ett projekt som motiverar det ;D
...

Innan jag går vidare med att köpa retrofit elektronik från MESA, behöver jag veta om det går att hacka in sig på drivarna. Jag tror mer och mer på att det går.
Det ska bli otroligt spännande att höra om någon på EF har någon intelligent gissning på vad logik-kretsen egentligen gör!
För är det fler med mig som tror att puls-signal kan vara realistiskt, så får jag börja efterforska hur sådan signal ska se ut, skapa och testa mot drivarna!

Ha en fortsatt trevlig söndag!
//H
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar