Mekanism i byggkran

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Mekanism i byggkran

Inlägg av arvidb »

Det står en byggkran utanför fönstret som jag funderar lite på hur den fungerar. Specifikt mekanismen i det inringade området:
SAM_2279_01_circle.jpg
I närbild:
SAM_2276.jpg
Två vajrar verkar mötas här: den som bär tyngden av det som lyfts ("bärvajern"?) och den som flyttar vagnen fram och tillbaka, utåt och inåt på kranen ("avståndsvajern"?):

Bärvajerns ena ände är fast monterad längst ut på kranen och går till vagnen, ner till "lyftkroken", upp till vagnen igen, bak till strax bakom styrhytten, fram igen till det främre hjulet på mekanismen (den tjockare vajern som syns i bilden ovan), och till sist bak till en stor trumma vid motvikterna längst bak på kranen.

Avståndsvajern verkar gå i en loop: från vagnen till nosen på kranen, tillbaka till en trumma (precis över vagnen i översiktsbilden), till "mekanismen" (först det bakre övre hjulet, sedan till ett av mittenhjulen, och sist över det bakre nedre hjulet), till strax bakom styrhytten, och tillbaka till vagnen.

Om någon har jobbat med sådana här kranar så vore det lite kul att få veta vad den här mekanismen är till för! Något slags vajerspänning/kompensation för tyngden av det som lyfts på något sätt? Det verkar ju även sitta lite elektronik i "3006"-lådan - eventuellt tillsammans med en stor fjäder, så något slags kraftmätare? Del av något slags anti-svaj-system?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Castor
Inlägg: 1985
Blev medlem: 24 mars 2012, 13:03:49

Re: Mekanism i byggkran

Inlägg av Castor »

Kan det vara för att hålla det man lyfter i kroken på samma höjd över marken när vagnen rör sig på armen?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26384
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Mekanism i byggkran

Inlägg av danei »

Det görs väl genom att viren går från spetsen in till vagnen ner till kroken upp igen och in till tornet. Då kommer höjden att bli konstant.
betelgueze
Inlägg: 46
Blev medlem: 20 juni 2011, 22:25:17
Ort: Karlstad

Re: Mekanism i byggkran

Inlägg av betelgueze »

Kanske är "3006"-lådan ett överlastskydd. På alla kranar på jobbet sitter det överlastskydd.
Om det blir några kilon för mycket, så går det ej att lyfta.
Mateo_swe
Inlägg: 136
Blev medlem: 24 mars 2010, 14:06:28
Ort: Huddinge

Re: Mekanism i byggkran

Inlägg av Mateo_swe »

Säkert någon mekanism som justerar motvikten beroende på tyngden av det som lyfts.
Det borde gå att ta reda på detta men kanske har du tur och någon här är kran-kunnig.
Att lådan är ett överlastskydd låter som en bra gissning, eller så är det kraftgivare för att kunna justera motvikten.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Mekanism i byggkran

Inlägg av Icecap »

För mig ser det ut att vara en kraftavkännare på vajern som kör lyftvagnen fram o tillbaka. Typ är det stor last på kan den inte accelerera lika snabbt som när den är tom.
hummel
Inlägg: 2267
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Mekanism i byggkran

Inlägg av hummel »

Står den utanför fönstret så spring över och fråga!
SeniorLemuren
Inlägg: 7803
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Mekanism i byggkran

Inlägg av SeniorLemuren »

För hundra år sedan körde jag en liknande kran. För att inte åka på stryk så var man piskad att leverera lasten och stanna, så snabbt som möjligt utan att få gung på lasten. På den tiden fans ingen automatik som hjälpte till att förhindra gung så det fick man lära sig att parera genom att motbromsa vid rätt tillfälle.

Det som syns är förmodligen den anordning som dämpar gung vid acceleration och retardation av vagnen. Det finns förmodligen en liknande anordning för svängfunktionen.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Mekanism i byggkran

Inlägg av arvidb »

SeniorLemuren: Jag har undrat över det där: hur mycket anti-gung-hjälpmedel finns det egentligen i en nutida kran av den här sorten? Det låter som en kul utmaning att köra betongväggar och liknande utan att få gung på dem - särskilt om det blåser lite också! Min tanke har i vart fall också varit att mekanismen är en del av något slags anti-gung-system, men jag kan inte lista ut hur den skulle funka. :humm:

hummel: Det är ju en tanke, men kranen står på inhägnat område och det är nog inte så att första bästa byggjobbare kan förklara för mig hur det där funkar i detalj. Att jag skulle springa på kranföraren känns osannolikt.

Mateo_swe: Jag tror inte att motvikten är justerbar faktiskt. Jag trodde att den skulle vara det, men har studerat den med kikare under drift och inte sett den röra sig, och inte heller sett någonting som tyder på att det finns en mekanism för att flytta den. Även detta vore kul att få lite mer info om ifall det dyker upp en kranexpert här. :)

betelgueze: Det skulle kunna vara så att lådan (och tillhörande hjul för "bärvajern") som du säger är ett överlastskydd och att mekanismen för "avståndsvajern" är orelaterad och helt enkelt till för att spänna avståndsvajern. Och att de av praktiska skäl har satt dessa funktioner på samma ställe.
Skriv svar