Soldriven dräneringsbrunn

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Nifelhem
Inlägg: 103
Blev medlem: 16 december 2013, 18:00:39

Re: Soldriven dräneringsbrunn

Inlägg av Nifelhem »

bobcat skrev: Lyfthöjden är låg, inte mer än en halvmeter ungefär, tror jag.
bobcat skrev:Har varit ute och kollat nivåskillnader och det är faktiskt så att jag med en 70 meter lång slang når ett utlopp som ligger något lägre än brunnen. Lite svårt att avgöra hur mycket lägre med bara ögonmått, men kanske en knapp meter eller så. Har inte alls tänkt på denna lösning måste jag erkänna. Så suveränt det hade varit om man hade kunnat ordna det hela med att bara åstadkomma en hävert!

Jag undrar hur stor höjdskillnad det måste till för att få en sådan hävert att fungera?
Låna eller hyr ett avvägningsinstrument en helg. Då får du koll på höjdskillnader. Om det är "bara" en halv meter och "bara" 70 meter borde det gå att gräva istället. Tråkigt att uppfinningsrikedomen i så fall inte kommer till användning men: Hyra och köra grävmaskin är skitkul, en ledning med självfall behöver inte laddas med batterier.
Hävert funkar givetvis också. Med mycket vatten i sugledningen kan man vid start pumpa upp vatten nedifrån, ta bort pumpen och sedan låta systemet fungera själv. Lättare att pumpa än suga.

Lite killjoy på detta inlägg men känner att en robust lösning utan batterier är att föredra.
Nerre
Inlägg: 26700
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Soldriven dräneringsbrunn

Inlägg av Nerre »

Pumpen från Jula var bara tänkt för att visa hur man räknar, detaljkollade inte dess prestanda.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Soldriven dräneringsbrunn

Inlägg av mrfrenzy »

Om man sätter en liten smal och hög regnvattentank i brunnen som är högre än högsta punkten på ledningen borde man kunna få häverten att starta automatiskt när brunnen är full och det regnat tillräckligt mycket.
I botten på tanken ska det vara en backventil så den endast kan ta in vatten från brunnen inte släppa ut.
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1976
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Re: Soldriven dräneringsbrunn

Inlägg av GastonDeVille »

Om du råkar ha ett vattendrag så finns "Water Ram" en sorts hävert antar jag.
Det bara behöver kraften från en vattenström och med några rör och klaffventiler (tror jag det heter)
https://www.youtube.com/watch?v=bzaInlFVq0s
Nerre
Inlägg: 26700
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Soldriven dräneringsbrunn

Inlägg av Nerre »

Vädur heter det på svenska, men en sån är ju inte lämplig för det aktuella användningsområdet. En sån utnyttjar rörelseenergin i strömmande vatten för att pumpa vatten till en högre nivå, den kan inte suga vatten från en brunn såvitt jag förstått.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26387
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Soldriven dräneringsbrunn

Inlägg av danei »

Det går säkert att bygga den så att den suger i stället, men det blir en helt annan konstruktion. En sådan har jag aldrig sett.
svanted
Inlägg: 5083
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Soldriven dräneringsbrunn

Inlägg av svanted »

syftet med en pumpbrunn är att pumpa tomt hela tiden,
den får inte fyllas upp då trycks vatten ut i dräneringsslangarna och man kan få fuktproblem i den källare man dränerat kring.
Nerre
Inlägg: 26700
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Soldriven dräneringsbrunn

Inlägg av Nerre »

danei skrev:Det går säkert att bygga den så att den suger i stället, men det blir en helt annan konstruktion. En sådan har jag aldrig sett.
Jag är väldigt tveksam, det finns ju inget som suger i en vädurspump? Den har ju tvärtom ett medvetet "läckage" för att sätta fart på det flödande vattnet.

Nerre
Inlägg: 26700
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Soldriven dräneringsbrunn

Inlägg av Nerre »

svanted skrev:syftet med en pumpbrunn är att pumpa tomt hela tiden,
den får inte fyllas upp då trycks vatten ut i dräneringsslangarna och man kan få fuktproblem i den källare man dränerat kring.
Källare? Nu handlade det ju om att dränera en åker, ingen källare.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26387
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Soldriven dräneringsbrunn

Inlägg av danei »

Nerre: Man får naturligtvus bygga den med tuben efter väduren i stället för innan. Jag har aldrig sett en sådan, men visst går det.
Nerre
Inlägg: 26700
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Soldriven dräneringsbrunn

Inlägg av Nerre »

Alltså, en vädur släpper igenom "bortslösat" vatten (som alltså inte kommer att pumpas upp) för att sätta fart på vattnet, sen stänger den och "trögheten" på det rinnande vattnet gör att det trycks upp till högre höjd (ungefär på samma sätt som vågor slår upp över en strand).

Hur får du en sån att suga upp vatten från där den står? Det skapas ju inget undertryck nånstans?

Vilken tub menar du ska sättas efter? Om du menar att man ska låta vattnet efter väduren accelerera för att att sen stänga och skapa ett undertryck så beskriver du ju i princip en hävert, men där får du problemet att innan ventilen stänger så suger du in luft, och den är kompressibel. Du kommer alltså inte få lika stort sug som du får övertryck i en vanlig vädur.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16772
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Soldriven dräneringsbrunn

Inlägg av grym »

skulle man ha strömmande vatten bortanför skulle man kunna ha först en vädur och sedan ejektor för att få funktion

men en ordentlig koll på nivåskillnaderna som kan utnyttjas vore vad jag skulle börja med
är det så att man kan få självfall är det extremt mycket bättre med det, kiss :wink:

om man måste ha en pump för att få igång en hävert är det helt ok

och även om det blir så att man har väldigt lite nivåskillnad så ska man utnyttja den så mycket man kan så slipper man överdimensionering av elsidan
bobcat
Inlägg: 41
Blev medlem: 11 mars 2017, 08:25:07

Re: Soldriven dräneringsbrunn

Inlägg av bobcat »

Låna eller hyr ett avvägningsinstrument en helg. Då får du koll på höjdskillnader. Om det är "bara" en halv meter och "bara" 70 meter borde det gå att gräva istället. Tråkigt att uppfinningsrikedomen i så fall inte kommer till användning men: Hyra och köra grävmaskin är skitkul, en ledning med självfall behöver inte laddas med batterier.
Hävert funkar givetvis också. Med mycket vatten i sugledningen kan man vid start pumpa upp vatten nedifrån, ta bort pumpen och sedan låta systemet fungera själv. Lättare att pumpa än suga.
Lite killjoy på detta inlägg men känner att en robust lösning utan batterier är att föredra.

Ingen killjoy med att hitta enklare och bättre lösningar, tycker jag. Då får jag ju mer tid, resurser och energi till andra idéer som jag har, och det är bara bra.

Att gräva är tekniskt möjligt - och kul! - men då får jag ett öppet dike över åkern, och det diket blir då ett odlingshinder. Hävert är att föredra i det här fallet, eftersom jag kan dra slangen i en böj så att den inte är i vägen.
bobcat
Inlägg: 41
Blev medlem: 11 mars 2017, 08:25:07

Re: Soldriven dräneringsbrunn

Inlägg av bobcat »

Om man sätter en liten smal och hög regnvattentank i brunnen som är högre än högsta punkten på ledningen borde man kunna få häverten att starta automatiskt när brunnen är full och det regnat tillräckligt mycket.
I botten på tanken ska det vara en backventil så den endast kan ta in vatten från brunnen inte släppa ut.
mrfrenzy, finns en sådan regnvattentank att köpa i handeln, eller är det något som man i så fall får konstruera själv?
bobcat
Inlägg: 41
Blev medlem: 11 mars 2017, 08:25:07

Re: Soldriven dräneringsbrunn

Inlägg av bobcat »

Jag kikade också på en vädurspump i början, och tänkte då sätta den direkt i diket, och alltså inte ha någon brunn. Men så fick jag klart för mig att en vädur bara pumpar upp en liten mängd vatten och släpper det mesta vidare, och då var ju den lösningen inte lämplig.
Skriv svar