Slipa Frässtål ?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Slipa Frässtål ?

Inlägg av Perkla »

Jag undrar vad man kan slipa sina frässtål billigt och snabbt.. ??
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Slipa Frässtål ?

Inlägg av säter »

Är det verkligen lönsamt?
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Slipa Frässtål ?

Inlägg av Perkla »

Ingen aning... beror nog på vad frässtålet kostar och hur mycket slipningen kostar.. tänker så här, fräser man mycket blir ju ju slö ganska fort även om man kör i trä.. blir ju ett gäng ganska fort.. dumt att bara ha dom liggandes,
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Slipa Frässtål ?

Inlägg av grym »

skaffa slip själv, det är nog det vettigaste

allt beroende på vilken typ at fräsar du har
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Slipa Frässtål ?

Inlägg av Perkla »

Några förslag på slipar eller vad man nu behöver för att slipa själv ?
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Slipa Frässtål ?

Inlägg av Glattnos »

Om du sliter fräsar så mycket i trä så har du förmodligen fel skärdata. Sen jag byggde min fräs har jag fräst massor av aluminium och har ännu inte slitit ut någon av mina fräsar. Min 6mm pinnfräs har uppskattningsvis gått uppåt 50 timmars skärtid och jag bytte den nyligen för att den fått jack förmodligen pga att den skurit spån och därför gav randig yta, den är fortfarande vass.

Det bästa om man har slöa kvalitetsfräsar är att samla ihop ett gäng och skicka till någon som slipar dom, det är inte dyrare än att köpa nya om det är kvalitetsfräsar av lite större dimension.
Dessa slipar verktyg: http://www.wedevag.se/verktygsservice/

För slipning av diameter och ändskär på 2- eller 3-skäriga pinnfräsar av hårdmetall i diameter 6-20mm tar dom 123:-/st
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Slipa Frässtål ?

Inlägg av Perkla »

Jag är helt övertygad om att jag inte riktigt har rätt matning och varvtal... så felet ligger garanterat där... :humm:
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 6973
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: Slipa Frässtål ?

Inlägg av lgrfbs »

Här kommer ett råd som jag misstänker du(Perkla) inte kommer att följa, men jag testar ändå:
Köp verkstadshandboken https://www.adlibris.com/se/bok/verksta ... 9147115419
Så har du all informationen vid din CNC maskin hela tiden, ju mer du använde den, ju mer kommer du att lära dig.

Edit:
Kan även rekommendera:
https://verktygsboden.se/handboecker/in ... svarta-bok
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Slipa Frässtål ?

Inlägg av Perkla »

Antar att dessa böcker är som Åkerihandboken ungefär.. perfekt att ha med sig för att söka information om man behöver veta nåt, har den alltid med mig och precis som du säger så lär man sig saker... ja det mesta kan jag ju redan förstås men sånt som är minst sagt luddiga behöver man oftast bara läsa ett par gånger så vet man...

Gick en ett årig svetsutbildning på 90 talet nån gång, där fick vi en liknande bok.. om det inte rent av var den boken, verkstadshandboken alltså.. tycker mig känna igen den väldigt mycket nämligen.. vet inte riktigt hur omfattande just kapitlet med CNC är dock...
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Slipa Frässtål ?

Inlägg av Glattnos »

Det är inte så mycket för att du ska läsa den och lära dig saker, utan mer för att du ska kunna slå upp vilka skärdata(skärhastighet, matning mm) som rekommenderas för olika material(trä, plast, metall) vid olika typer av bearbetning(fräsning, svarvning, borrning, sågning mm) och olika typer av verktyg(snabbstål, hårdmetall).
Det är helt enkelt för att man ska slippa gissa sig till lämpliga startvärden för skärdata.

Man kan hitta den mesta infon på internet men det förutsätter att man vet vad man letar efter och att ha det samlat i en bok är både smidigt och trevligt.

Jag har i din andra tråd letat upp och gett dig rekommenderade skärdata för trä, men om du kör på dom vet jag inte. Gör du det och det ändå sliter hårt på fräsarna så bör det vara nått annat som inte stämmer.
Skriv svar