cnc fräs för pcb?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
G4jm0r
Inlägg: 825
Blev medlem: 1 februari 2004, 20:03:43
Ort: Malmö

Re: cnc fräs för pcb?

Inlägg av G4jm0r »

På vilket sätt blev det inte bra med autolevel?

Jag experimenterade en del med chilipepprs autolevel för något år sedan och då hade jag problem med att man efter autolevel var tvungen att applicera sin offset map på gkoden.
Om man sen gjorde en ny autolevel så var man tvungen att ladda om ursprungs koden annars applicerade man den nya offseten på den gamla och det stämde inte alls.
Det kanske är något liknande du upplever?

(kör med http://chilipeppr.com/grbl)
Mateo_swe
Inlägg: 136
Blev medlem: 24 mars 2010, 14:06:28
Ort: Huddinge

Re: cnc fräs för pcb?

Inlägg av Mateo_swe »

Undrar bara varför du inte etsar prototypkort istället för att mekaniskt fräsa dem?
Jag gjorde lite prototypkort för ett antal år sedan å då etsade vi kretskorten och det blev kanonbra.
Skrev ut det svarta mönstret på genomskinliga overhead blad och använde vårat solarium i stället för UV lampa.
Sen använda väteproxid och saltsyra från färgaffärn.
Visst det är lite starka kemikalier men det blir väldans bra.
Man kan använda andra kemikalier också, finns på Kjell & Co, men det vet du nog redan.

Tycker dock 2200kr är överkommligt för den lilla kretskortsfräsen.
Och du kan ju gravera skyltar å sånt med den också.
G4jm0r
Inlägg: 825
Blev medlem: 1 februari 2004, 20:03:43
Ort: Malmö

Re: cnc fräs för pcb?

Inlägg av G4jm0r »

För min del beror det på att det är enklare att borra bra hål om man har mycket hålmonterat, annars föredrar jag toner-transfer.
Kan dela med mig av lite gamla bilder på testfräsning i min 3040 cnc med 15 graders v-gravyr:
pcb1.jpg
pcb2.jpg
pcb3.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
optimizer
Inlägg: 74
Blev medlem: 5 juli 2006, 17:35:10
Ort: norrköping
Kontakt:

Re: cnc fräs för pcb?

Inlägg av optimizer »

G4jm0r: Jag testade flera gånger och den probar i en grid och får värden och så klickar jag i att den ska använda det i candle men det blir så att fräsen inte nuddar kopparn då, typ som den skulle göra
justeringen tvärt om. Alltså att köra längre ifrån när den skulle gått närmare. skumt som tusan. (se bild). Testade flera olika varianter men fick inte till det. Men när jag skippar den och kör utan autoleveling så funkar det kanon. Dock har jag kollat och brädan jag kör på med laminaten är väldigt rakt.
Har inte kört med chilipeppr, testade det men tyckte det var lite buggigt. Drog in filer direkt från eagle men fick inte riktigt till det. Kanske inte gav det tillräckligt med tid. Kanske testar igen nån gång, men nu funkar det bra med det jag kör med.

Mateo_swe: Jag har hållit på och blaskat med vätskor och etsat kort men tycker det är för bökigt. Så jag beställde korten till slut, men nu funkar det ju kanon med att bara fräsa ut. Bara byta mellan fräs och borr och så är det klart :) tycker det är så himla mycke enklare. För mig går det mycket snabbare att fräsa tycker jag.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar