Vattenbaserad kylning hemma?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
abcabc
Inlägg: 188
Blev medlem: 13 september 2014, 21:59:16

Re: Vattenbaserad kylning hemma?

Inlägg av abcabc »

Jag kommer ihåg att i Kista på 90-talet talades om att man hade fjärrkyla på orten.

Min tanke med vattenkyla är att gå lite under radarn om jag är ensam med vattenkyla hemma, vi har så mycket konsumtion i föreningen ändå.

Dock kommer jag ihåg på 80-talet med vattenkyla i datorhall (var en datorförening), kommunen trodde de hade en vattenläcka hörde jag långt senare, de insåg inte att de var vi. När vi försökte snåla på vattenflödet så frös hela kondensorn över som ett isblock, och kyleffekten minskade dramatiskt så det gick ej.
Användarvisningsbild
Jan Almqvist
Inlägg: 1580
Blev medlem: 1 oktober 2013, 20:48:26
Ort: Orust

Re: Vattenbaserad kylning hemma?

Inlägg av Jan Almqvist »

abcabc skrev: Jag har svårt att tro att en vattenkylning drar 1000L per dygn, troligen en tiondel eller mindre, så en mycket liten summa.
Det hela är enkel matematik. För en jämförelse kan vi t.ex. räkna på 4 kW kyla vilket ungefär vad en enkel luft/luft-värmepump ger.

En sådan pump kyler med 4000 * 3600 = 14400000 Joule (eller Ws) under en timma.

Vattnets specifika värmekapacitet är 4.190 kJ / (kg * K).

Om man kan utnyttja 10 graders temperaturhöjning i vattnet (t.ex. att vattnet är 8 grader när det kommer in och 18 grader när det går ut) så krävs det c:a 344 liter per timma eller 8.26 m³ / dygn.

m = (4000*3600) / (4190*10) vilket blir c:a 343.675 kg vatten per timma.

Eftersom vatten har ungefär densiteten 1 kg / liter så kan vi säga lika många liter.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Vattenbaserad kylning hemma?

Inlägg av lillahuset »

Jag vet inte om det är så fortfarande men förr (~35 år sedan) var en av de vanligaste anledningarna att hembrännare i lägenhet torskade att grannarna klagade på ljudet av strömmande vatten i kallvattensledningen. Akta dig så att du inte får besök av "stormtrupperna". :)
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Vattenbaserad kylning hemma?

Inlägg av arvidb »

Mitt kallvatten verkar ha en temperatur på ca 19 °C nu efter att ha spolat en stund (jag trodde att tempen skulle vara lägre!).

Jag räknade lite på det: Om vi mycket frikostigt säger att vi kan ta vara på hela temperaturskillnaden mellan vattnets 19 °C och rummets 29 °C, och räknar på ett flöde på 8640 L/dygn = 6 L/min = 0,1 L/s = 0,1 kg/s, så blir kyleffekten 4185 J/(kg⋅K) ⋅ 10 K ⋅ 0,1 kg/s = drygt 4 kW, eller ungefär som en vanlig portabel AC. Men jag gissar att man inte ens kommer i närheten av så stor effektivitet - i bästa fall kanske 50 %?

Jan Almqvist hann före. :)
nifelheim
Den första
Inlägg: 2318
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: Vattenbaserad kylning hemma?

Inlägg av nifelheim »

Vi hade faktiskt brist på vatten i stockholm i början av den varma sommaren.
Det ordnade sig när folk åkte på semester i juli.
Det är inte Mälaren som tar slut utan produktionskapaciteten som är för liten.
Därav bevattnings förbudet tidigare i sommar.
(Allt för att man sålt vattnet för billigt och inte byggt ut tillräckligt)

https://www.norrvatten.se/Dricksvatten/ ... net-smart/
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Vattenbaserad kylning hemma?

Inlägg av xxargs »

det finns väggmonterade AC-enhetsaggregat med kompressor som värmer vatten betydligt mer än någon 10-tal grad innan det går ut i avloppen - där Kanske man prata om 170 liter i timmen för 3.6 kW... och då är det mer rimligt kostnadsmässigt på vattensidan.

se https://luftmiljobutiken.se/luftkonditi ... attenkyld/ (de övre)

har själv haft en antik variant av sådan i en arbetsplats för många år sedan och den gav rejält mycket kyla, så mycket att det tendera att frysa evaporatorn hela tiden tills jag hittade var man ströp vattenflödet lite till...

i pdf så tillåts det upp till 30 grader varm ingående vattentemperatur vilket gör att de också går att använda med egen vattenslinga och radiator utom hus - ja utom dom här dagarna när lufttempen har varit bit över 30 grader
Skriv svar