Buggfix Plus
Aktuellt datum och tid: 08.19 2019-08-26

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Svara på tråd  [ 119 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: 20.20 2018-07-26 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 18.09 2011-07-01
Inlägg: 8928
Ort: Helsingborg
Kör du på den. Ville bara visa att jag läst ;-)
Tyckte också att byta drev vid gängskärning är en del av tjusningen.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 22.00 2018-07-26 

Blev medlem: 18.44 2004-12-04
Inlägg: 2107
En till sak att tänka på är spindel lagningen.

Sieg C2 har spåkullager medan Sieg C1 har koniskarullager.

Ett standard spåkullager har ett glapp som är olämpligt stort för metallsvarar.
Medan 2 motvända koniskarullager tål att förspänd mot varandra för lågt glapp.

Att förspann 2 spåkullager mot varandra är mycket vanskligt......

Därför är vanligt uppgradering är att byta till koniska rullager eller till dyrare vinkelkontakt lager.

https://www.google.com/search?client=fi ... d1DQostIY8

C1 är remdriven medan C2.....C? har en mekanisk hög-låg växel med plastkugghjul som ofta går sönder.
Byte fodrar nästan helt demontering av svarven..........

https://www.google.com/search?client=fi ... 7QuRIr32Lc


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 22.14 2018-07-26 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 01.52 2005-04-20
Inlägg: 18119
Ort: Ystad
Jag har en C3 av första varianten som körts rätt hårt under många år så även motorn stannat och dessa kugghjul har aldrig gått sönder, de för gängmatningen har dock slitits upp då det är hyfsad belastning på dessa så där rek jag några av stål efter att org slitits upp, låter dock en hel del mer på höga varv. Jag vet inte vad kugghjulen för hög och låg växeln är gjorda av för plast men de är väldigt hårda så jag tror risken för att dessa går är rätt liten.

Enligt många forum och tom försäljaren av svarven så var de rek att byta spårkullagren mot koniska rullager vilket jag gjorde, var inte sååå mycket jobb med det, och även om org kullagren var förspända och jag inte kände några glapp så blev de bytta ändå. Lagren kostade inte alls mycket på ebay som nog var några standard för bil gissar jag och med rätt dimension som klarade av många ton i belastning så kraftigt overkill förstås men det var den storleken som passade och de har fungerat perfekt sedan dess. Vinkelkontakt är lite onödigt tycker jag och kan nog kosta en slant för den storlek som behövs.

Kunde med tillhörande 3-back chuck och ca 4 cm ut på en cylindrisk pinne få ett kast inom 0.008 mm, helt ok för mig då det var inom detta område jag arbetade mest inom.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 08.28 2018-07-27 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 17.06 2017-04-15
Inlägg: 853
Ort: Malmö
Tack för verdefull info.
Vad jag förstått så är motorn på en Sieg numera av bortstlös typ med belastningsmätnig. Dvs, den stannar vid för hög belastning. Det gjorde inte de gamla varianterna, det var då plastkugghjulen gick å h-e.
Jag läste ett antal inlägg om detta och rekommendationen att byta till stålkugghjul.
Varningen var då, ”something else will break if you get stuck, but not the gears”.

Det bär mig emot att köpa en helt ny svarv för att riva ner den och byta lager. Visserligen inget jag bangar för 8) men känns rätt onödigt IMHO.

Får jag tag på en begagnad C2 är valet redan gjort, där byter jag lager direkt.

Svarven ska bara vara för hobbybruk, det finns vissa saker jag inte kan göra i min 6040-fräs därav intresset.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 15.15 2018-07-27 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 01.52 2005-04-20
Inlägg: 18119
Ort: Ystad
Den C3 jag har är den äldre borstade typen och köpt för ca 7 år sedan men systemet stänger av motorn om det blir för stor belastning vilket är nästan så den står still vid lägre varv men jag har ändå inte varit med om att dessa kugghjul gått sönder i alla fall på min svarv, är kanske andra inställningar i min eller nåt men om inte detta system fungerar eller är felinställt så kan kanske dessa kugghjul gå.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 16.09 2018-07-27 

Blev medlem: 18.44 2004-12-04
Inlägg: 2107
Mickecarlsson

>motorn på en Sieg numera av bortstlös typ

Inte alla det är SC2 Mini Lathe som har "New technology high torque brushless DC 500W motor" pris Skr‌10,300.00.

https://www.axminster.co.uk/axminster-m ... the-505102

Inte C2-300 Mini Lathe pris Skr‌8,450.00

250W reversible motor with variable speed and a 2-speed gearbox.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 17.03 2018-07-27 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 17.06 2017-04-15
Inlägg: 853
Ort: Malmö
Tack GFEF, det hade jag missat att det bara är SC2 som har borstlös motor.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 17.54 2018-07-27 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 01.52 2005-04-20
Inlägg: 18119
Ort: Ystad
Beror visst på var man köper dom för här har du samma men bra billigare och med borstlös motor:

SC2-300 HiTorque Mini-Lathe - Belt Drive - Brushless Metric

https://www.arceurotrade.co.uk/Catalogu ... less-Motor

Ja den är röd men ser exakt likadan ut och jag kan nog sätta en tusenlapp på att de båda kommer från samma kines, same shit different color, och eftersom dessa finns i England så slipper du momsen.

Det var hos dessa jag köpte min C3 men då var min en dryg tusenlapp dyrare och ingen borstlös motor. Frakt fick jag då snacka med de om om då det är utanför England men den blev överraskande billig kommer jag ihåg med tanke på hur mycket en C3 väger, typ bara några få 100-lappar eller så.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 21.20 2018-07-27 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 17.06 2017-04-15
Inlägg: 853
Ort: Malmö
Jämförde priserna mellan arceurotrade och axminster
Arceurotrade
SC2-300 - £675.00 - ca 7 800 kr
Frakt tillkommer

Samma från axminster
SC2-300 - 10 300kr
Fri frakt

Lägger man till starter kitet från arceurotrade kostar det £234 - ca 2 700 kr
Vilket ger totalt 10 500 kr
Frakt tillkommer

Hmm, det ser ut som om SC2-300 är vinnaren, och då från arceurotrade.

StarterKitet innehåller följande
MT2 Revolving Centre
Tailstock Key Type Drill Chuck 1-10mm - JT2 Taper
Drill Chuck Arbor MT2/JT2 (M10 Thread)
80mm 4 Jaw Independent Lathe Chuck
8mm Parting-Off Tool
8mm High Speed Steel 8pc Lathe Tool Set comprising:
Right Hand Knife Tool
Left Hand Knife Tool
Chamfer Tool
60° Thread Cutting Tool
55° Thread Cutting Tool
Parting-Off Tool
60° Internal Thread Cutting Tool
Boring Tool
160mm Face Plate
Face Plate Clamping Set
Fixed Steady
Travelling Steady


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 00.37 2018-07-28 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 18.22 2008-04-17
Inlägg: 599
Ort: Staffanstorp
Inte EXAKT samma maskin men ser väldigt snarlik ut:
https://www.ebay.com/itm/Mini-Lathe-Bra ... xyA4ZRVdWB

Jag köpte den maskinen från den säljaren för ca 2 år sen. Väldigt nöjd med den än så länge.
Kanske kan vara ett alternativ.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 08.19 2018-07-28 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 17.06 2017-04-15
Inlägg: 853
Ort: Malmö
Tack för tipset Bonehead.
Här är en review på CJ18A http://www.mini-lathe.com/Mini_lathe/Reviews/Big_dog/bigdog2.htm
Denna har måtten 77 x 32 x 29cm och väger 42 Kg.

Jag uppdaterar sammanställningen under dagen och tar med denna.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 10.00 2018-07-28 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 17.06 2017-04-15
Inlägg: 853
Ort: Malmö
Tråden uppdaterad med ny sammanställning. Ligger i inlägg #1


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 02.06 2018-07-31 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 12.01 2006-02-24
Inlägg: 22112
Ort: Norr om Sthlm
CJ18A känns ju väldigt rätt storleksmässigt, synd att den inte ahr bättre motor. (starkare och borstlös)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 15.48 2018-07-31 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 01.52 2005-04-20
Inlägg: 18119
Ort: Ystad
Vet jag sett någon som uppgraderade sin C3 med hobbykings då största borstlösa motor (säljs inte längre har jag för mig bara en lite mindre) som man knappt kan få plast med i sin hand och tror den var på en 4KW eller så. Han sade att den stannade inte oavsett hur lågt varv den hade eller belastning.

Tänkte göra något liknande själv men med svagare motor då det är onödigt starkt men har inte haft tid, ork eller lust.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 23.41 2018-07-31 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 12.01 2006-02-24
Inlägg: 22112
Ort: Norr om Sthlm
Hade varit kul om nån hade haft en CJ18A och kunde komma med en recension, den skulle nog toppa min lista just nu iaf :)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd  [ 119 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: JanErik och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
   
Drivs av phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010