Metallsvarv - CJ18A-tråden

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av arvidb »

arvidb skrev:Intressant PDF! Inte minst detta med roterande och punktformig belastning. Det stämmer ju bra då att svarven har presspassning på innerringarna och lösare passning på ytterringarna.
I PDF:en rekommenderas passning j6 för axeln när innerringen har roterande belastning (vilket är fallet för svarvspindeln). I tabellen på sida 102 syns att det betyder ett tillåtet spann på mellan 4 µm glapp och 19 µm grepp.

Jag mätte upp innerringen på de nya lagren och de mäter -4 resp -6 µm (allt enligt min mikrometer såklart; verkliga mått kan skilja sig, men nu är det relativa mått som är intressanta).

Jag vill ha minimal greppassning för främre lagret (några µm). För bakre lagret behövs som tidigare konstaterats lite glapp för att kunna förspänna, så där är det väl bra då att sikta på 4 µm glapp.

Med -4 µm-lagret bak och -6 µm-lagret fram bör jag alltså sikta på -8 µm bak och kanske -4 µm fram, om jag tänker rätt. Jag har redan slipat lite på bakre sätet och det verkar gå att mäta repeterbart inom ca 3 µm:
SAM_2816_slipning_lagersäte.jpg
Jag började försiktigt med 600-duk, och med den försvann snabbt 3-5 µm - men sen tog det stopp när ytojämnheterna var borta. Bra läxa där, att man bör sikta ett antal mikrometer högre med det grövre slippapperet och sedan kan polera ner de sista mikrometrarna rätt snabbt och samtidigt få en fin yta.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av arvidb »

Det ser ju bra ut. (Okej, bakre ligger kanske inte riktigt på -8, men lägre än lagrets -4 i alla fall.) Men kommer det att bli bra? :pray:
SAM_2818_främre_mått.jpg
SAM_2819_bakre_mått.jpg
Känslan på främre lagret blev i alla fall perfekt! :whoho: Originallagren "knakade" när jag drog av dem - avdragaren spändes tills lagret släppte med en liten smäll i taget. Nu var det istället en fast men "mjuk" påpressning.
SAM_2822_främre_press.jpg
Jag använde förresten pappröret i bakgrunden, från ett paket alufolie, till att slipa insidan på kugghjulet lite (slitsade röret och vek en bit smärgelduk runt). Bara fåtal tag för att få bort de värsta ojämnheterna. Nu glider det nästan på om man trycker ordentligt med kroppstyngden. Lär underlätta rejält sen eftersom spindeln måste pressas in i kugghjuls-"hylsan" inuti spindeldockan.

Spindeln klar för montering. Undrar bara om man ska ge sig på att måla spindeldockan först? :humm:
SAM_2823_spindel_klar.jpg
Jag lyckades för övrigt tappa spindeln i golvet precis innan sista bilden. Hoppas den inte blev sned. Bra med linoleumgolv i "verkstan" ibland. :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av arvidb »

Såhär ser färgen ut nu efter lite hantering (isärplockningen av spindeldockan). Inte så kul.
SAM_2825_originalfärg.jpg
Så det får bli ommålning. Som "tur" är sitter färgen knappt fast så det är inte direkt svårt att få bort den. Bara att repa med skrapan:
SAM_2824_skrapad.jpg
Jag hörde av mig till Teknos och bad om råd om vilken färg som kunde passa, givet målning i lägenhet utan tillgång till avancerad skyddsutrustning och med exponering för oljor och slitage från metallspånor. De tipsade om Futura Aqua 3 som grundfärg och Futura 90 (lösningsmedelsbaserad) eller Futura Aqua 80 (vattenburen) som täckfärg. Nån som testat dessa?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av arvidb »

Så... på toppen och typ en tredjedel av baksidan så har de använt grundfärg också. Där satt färgen fast bättre, och spåren efter grovfräsningen lyste inte igenom så mycket.
SAM_2826_mer_skrapat.jpg
Man undrar ju hur det går till i den där fabriken egentligen. :roll:

Jag tänker mig att jag grovslipar lite för att få bort de värsta ojämnheterna och rugga upp ytan. Sen tvätta och grunda. Borde funka va?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av arvidb »

Sidorna är inte direkt plana. Det verkar som att spindeln på maskinen som de använt för att planfräsa inte har varit riktigt vinkelrät mot bordet, så fräsen har tagit djupare i mitten än på sidorna. (Såpass att man kan se att ytorna är konkava.)

Hur bär man sig åt för att maskera skruvhålen på ett vettigt sätt? Skruva i skruv lindad med teflontejp?
SAM_2827_maskera.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
jihe
Inlägg: 2408
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av jihe »

Skita i maskering och köra i en tapp efter lack brukar jag göra. Man kan ju peta in en tuss med navelludd eller något så det inte samlas i hålet.

Är ovansidan plan? På min är det så tjockt med färg och spackel så det är svårt att sätta en magnetfot. Skulle jag måla skulle jag lägga lite energi på att den blir plan och har ett jämnt färglager. Jag skulle nog också gjort ett gängat hål för en indikatorarm.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av tecno »

Grovfräst så sprutspacklet fäster.

Modellera är ett annat sätt.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av arvidb »

Navelludd låter bra, det kör vi på. :D Tops passar i M5-hålen!

Ingen sida är plan, men ovansidan var nog den som var minst konkav. Efter att ha slipat en del syns det att det har tagit mest runt kanterna. Lägger jag en passbit över och lyser med ficklampa så syns det fortfarande att ytan är lite konkav, men det är inget som går att se utan hjälpmedel nu i alla fall.

Gängat hål för indikatorarm säger du? Ja det låter ju som en bra idé. Hmm, är det M8 som är standard då? Måste kolla hur mycket gods det finns i taket...
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av arvidb »

Taket är bara runt 3 mm tjockt. Det finns material i lagersätet dock, om man placerar hålet för indikatorarmen säg 25 mm in från baksidan (eller framsidan) och ca 17 mm in från chucksidan (högersidan). Men när jag måttar med en indikatorarm så känns det som att jag skulle vara orolig för att spindeldockan skulle kunna brytas sönder, om jag råkade knäcka till en låst arm som redan stod i bottenläge till exempel. Hmm.
jihe
Inlägg: 2408
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av jihe »

Förvånande att det är så lite gods i taket med tanke på hur rejält tjocka väggarna är, åtminstone i min.

Det är ju inte så stora krav på ett tillbehörsfäste, i princip kan man ju epoxilimma en liten gängad platta på huset utan att borra något alls. Eller så nöjer man sig med att ha en yta som är kombatibel med magnetfötter. Eller skruvar fast ett vinkeljärn på baksidan, där väl godset är tjockare.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av arvidb »

Grundmålning pågår, en sida i taget:
SAM_2829_grundmålning.jpg
Himla svårt att få det jämnt tycker jag. Ett nystruket exempel:
SAM_2831_grundmålning.jpg
Nu när jag är inne på strykning åtta(?) så tror jag att jag börjar få in snitsen: rejält utspädd färg (+15-20 % nånting), flödig påstrykning och en snabb överdragning med varmluftpistol efteråt för att få bort småbubblor verkar göra susen. Men till och med då syns spåren efter grovfräsningen när det torkat. Det hade nog behövts något slags spackel innan för att bli av med dem.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av tecno »

Grunda - sprutspackel - slipa - sprutspackel - slipa - sprutspackel osv tills man är nöjd.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av arvidb »

Aha, man spacklar efter grundning? Sprutspackel, är det nåt sånt här?
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av tecno »

Du kanske behöver grovspackla först, lite svårt att se hur djupa *skadorna* är men flera lager sprutspackel lär behövas.
jihe
Inlägg: 2408
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av jihe »

Det är ju en maskin för att tillverka saker, det kan ju inte vara negativt att det syns att man använt en maskin för att tillverka saken?
Skriv svar