Metallsvarv - CJ18A-tråden

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Metallsvarv - Unimat SL - något att satsa på?

Inlägg av Glenn »

För övrigt så finns CJ18A både med plastdrev och metalldrev, amadeal tar £60 extra om man vill ha metalldreven istället.

Själv tänker jag typ, jag köper väl till metalldrev om plastdreven rasar..
DennisCA
Inlägg: 2249
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Metallsvarv - Unimat SL - något att satsa på?

Inlägg av DennisCA »

Glenn skrev:
DennisCA skrev:Ser ut som en kinessvarv jag såg någon på youtube demonstrera, från videon så såg den ut att vara 100% dynga tyckte jag. 500 dollar + frakt åt skogen för något som inte gick att använda.
Den ska ju jämföras med en annan svarv i samma storlek, typ små emcos och liknande, och dom recensionerna som gör den verkar snarare säga att denna är bättre.

Framförallt mycket prisvärdare.

Prismässigt ligger ju en ny CJ18A betydligt lägre än en begagnad Unimat SL som är en mycket mindre och klenare svarv.
Nu var det inte storleken jag kommenterade på, som flera verkar tro. Men kvalitén i överlag på maskinen som jag såg på. Jag är medveten om att små svarvar är bra till små saker.

T.ex. Clickspring gör bra saker på små svarvar, Sieg om jag kommer ihåg rätt, väl också Kina tillverkat.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2585
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Metallsvarv - Unimat SL - något att satsa på?

Inlägg av hawkan »

Det finns ju väldigt många som har en och använder den så jag vet inte. Nåt är det som inte stämmer.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Metallsvarv - Unimat SL - något att satsa på?

Inlägg av Glenn »

DennisCA skrev: Nu var det inte storleken jag kommenterade på, som flera verkar tro. Men kvalitén i överlag på maskinen som jag såg på. Jag är medveten om att små svarvar är bra till små saker.

T.ex. Clickspring gör bra saker på små svarvar, Sieg om jag kommer ihåg rätt, väl också Kina tillverkat.
Sägs väl vara ungefär samma kvalitet på denna som Sieg om man ska tro folk som jämfört, men jag har inte jämfört själv.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2585
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Metallsvarv - Unimat SL - något att satsa på?

Inlägg av hawkan »

Undrar om inte Sieg är schweiziskt, så här ser det ut på ingången.

Bild
Kulla
Inlägg: 1264
Blev medlem: 7 januari 2010, 10:06:11
Ort: Sandared
Kontakt:

Re: Metallsvarv - Unimat SL - något att satsa på?

Inlägg av Kulla »

Nu är en CJ18A beställt från UK, så det kommer bli intressant att leka med den och lära sig nya saker.

Antagligen kommer byta alla plastdrev mot metall samt lager i spindeln, men inte på en gång, vill se tydlig skillnad när jag gör det :)
Användarvisningsbild
Bonehead
Inlägg: 862
Blev medlem: 17 april 2008, 19:22:49
Ort: Staffanstorp
Kontakt:

Re: Metallsvarv - Unimat SL - något att satsa på?

Inlägg av Bonehead »

Plastdreven tycker jag funkar bra, även om man kör stål.
Har till slut lyckats knäcka några kuggar och då var det dom kuggarna som sitter "i" spindeln där man kan välja hög/lågväxel. Anledningen till att dom gick sönder? Jag lät inte spindeln stanna helt innan jag slog om från hög till låg växel. :D
Helt klart mitt fel och inte maskinens.

Kan definitivt rekommendera att byta lager till koniska, har man ändå plockat av spindelhuset kan man lika gärna byta dreven så man slipper riva igen i framtiden.
Kulla
Inlägg: 1264
Blev medlem: 7 januari 2010, 10:06:11
Ort: Sandared
Kontakt:

Re: Metallsvarv - Unimat SL - något att satsa på?

Inlägg av Kulla »

Tack för feedback! Jag kommer antagligen göra det direkt, tänkte plocka ner den och sätta ihop bara för att se hur den ser ut från insidan ut och i samband med det byta lager på den.

Det här blir nästa köp när det är dags, https://www.ebay.com/itm/263502869589 och https://www.ebay.com/itm/273092159148.
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Metallsvarv - Unimat SL - något att satsa på?

Inlägg av jihe »

Värt att tänka på är att det kommer låta mycket mer med metallkugghjul. De är ju rakskurna och går inte i oljebad. Plast har en fördel där.

Det kan ju trots det vara värt att byta i spindeln för att slippa oroa sig för att det skall paja vid helt fel tillfälle, om man accepterar det högre ljudet. Men matningskugghjulen skulle jag absolut behålla plasthjulen, där ser jag inga fördelar med metall.

Kugghjulen till spindeln finns i två varianter, dels lösa kuggjul med distansring och dels hela enheter i gjutjärn. Med de lösa kugghjulen tror jag det vore bra med tallriksfjädrar eller dylikt så de inte rasslar omkring fritt på axeln. Men skulle jag byta skulle jag försöka få tag i de kompletta enheterna istället. De du länkar till ser ju ut att vara sådana.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Metallsvarv - Unimat SL - något att satsa på?

Inlägg av Henry »

Har en C3 som vad jag förstått har samma grunduppbyggnad som den där. Har haft den en 8 år eller vad nu är och den har gått hårt emellanåt. Kugghjulen för gängskärningen är dock inte ens slitna, de kugghjul som tog mest skit var de för fram och back, de blev helt utslitna efter en 2 - 3 år. Kugghjul i metall införskaffades och de har hållit sedan dess men låter förstås en hel del så nästan hörselskydd på vid högre varv.
Kulla
Inlägg: 1264
Blev medlem: 7 januari 2010, 10:06:11
Ort: Sandared
Kontakt:

Re: Metallsvarv - Unimat SL - något att satsa på?

Inlägg av Kulla »

Bonehead skrev:Plastdreven tycker jag funkar bra, även om man kör stål.
Har till slut lyckats knäcka några kuggar och då var det dom kuggarna som sitter "i" spindeln där man kan välja hög/lågväxel. Anledningen till att dom gick sönder? Jag lät inte spindeln stanna helt innan jag slog om från hög till låg växel. :D
Helt klart mitt fel och inte maskinens.

Kan definitivt rekommendera att byta lager till koniska, har man ändå plockat av spindelhuset kan man lika gärna byta dreven så man slipper riva igen i framtiden.
Har du byt lager på din? Vart köpte du dem och vad gick kalaset på? Beställde 2st 30206 från https://www.kullagret.com/en/product/30 ... t-rullager, de hade 20% rabatt med under sommar.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Metallsvarv - Unimat SL - något att satsa på?

Inlägg av arvidb »

Om man vill ha tätade lager så borde även vinkelkontaktlager typ 7206-2RS funka (vet inte vad ISB är för tillverkare dock). Dessa har dessutom exakt samma dimensioner som originallagren.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2585
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Metallsvarv - Unimat SL - något att satsa på?

Inlägg av hawkan »

Var försiktig med gummitätade lager, de har oftast en lägre varvtalsgräns pga högre friktion i tätningen.
Det kan gå bra, men kolla upp det.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Metallsvarv - Unimat SL - något att satsa på?

Inlägg av arvidb »

Originalen är gummitätade (den enda egentliga tätning som finns in till lagren på denna maskin verkar det som) så det borde funka tycker jag. Gränsvarvtalet för spårkullager av samma dimension med gummitätning ligger på 7500 varv/min. Men visst, det är väl ingen dum idé att kolla upp det!

Lagren är grovskyddade av ett slags plastlock som sitter över dem, men det finns en rätt rejäl glipa runt axeln om jag fattat rätt (har kollat på diverse YouTube-filmer om dessa).
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2585
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Metallsvarv - Unimat SL - något att satsa på?

Inlägg av hawkan »

Schaeffler listar gränsvarvtal till 6500 rpm, men så högt ska man inte köra.
Kanske 4000 rpm är okej i långa loppet utan för mycket värmeuppbyggnad. Så det är ju safe då.
Skriv svar