Metallsvarv - CJ18A-tråden

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av arvidb »

arvidb skrev: 19 oktober 2020, 18:32:04 Väntar på besked från säljaren om vad det är för gängor i stoppskruvarna på hållarna. Vore najs om det var metriskt (men jag kanske köper även om det är UNC eller liknande... känns lite mer tveksamt då dock).
Nu har jag fått hem hållaren. Stoppskruvarna är M8, justerskruven har något slags fingänga med ganska exakt 10 mm ytterdia och fästets centrumstolpe är gängad UNF 9/16-18.
arvidb skrev: 19 oktober 2020, 18:32:04Bra tips där om att göra plattan förskjuten utåt, det hade jag inte tänkt på. :tumupp:
Nåt sånt här tänker jag mig borde blir bra? Den medföljande fästplattan skruvad i tvärsliden, sedan 10 mm aluminium (har ej stål hemma) som mellanlägg (plywood på bilden) och så fästet på det:
SAM_3189_qctp.jpg
På det sättet behöver jag varken köpa ny centrumstolpe med vettig gänga, köpa gängtapp för 9/16-18 :roll: eller planförsänkare för M6 - bara att borra större hål i aluskivan för skruvskallarna!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av jihe »

Jag tycker att 10 mm alu är för klent. Det är rätt långt avstånd mellan fästets skruv och infästningsskruvarna i tvärsliden. Det kommer nog flexa för mycket vid t ex avstickning.

Och gärna förskjuta fästet en smula höger också så du inte riktar nedåtkrafterna för långt utanför där det finns stöd under. Den här maskinen behöver all hjälp den kan få.

Som alternativ till att skaffa tapp för 9/16 går det ju att svarva ner skruven och gänga om den nedtill.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av Glenn »

arvidb: Ska du inte använda topsliden alls ?

Jag känner mej mer och mer nöjd med mitt klena snabbfäste som var plug'n'play, även om det är lite klent. (Desutom är verktygshållarna riktigt billiga)
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av arvidb »

jihe: Tack, bra tips om att förskjuta fästet åt höger också. Det är rätt ont om plats men några viktiga millimetrar kan man ju få till i alla fall.

Aluplattan skulle alltså enbart användas som mellanlägg, klämd mellan fästplattan och fästet för att få upp höjden (eventuellt två bitar alu, en i framkant och en i bakkant för att få bra grepp mot rotation av fästet). Fästplattan skruvas dikt an mot tvärsliden. Visst borde det gå bra att borra och gänga ett par M6 nära bakkanten på tvärsliden för extra infästningspunkter (knappt 9 mm tjockt gjutjärn)? Att bara använda de två skruvarna i "snurrskivan" som toppsliden är fäst i blir nog väldigt ostadigt?

Glenn: Stämmer, det blir inga konor svarvade med detta fäste, inte utan att CNC-konvertera i vart fall. Lite trist men stabiliteten känns viktigare för mig.
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av jihe »

Gör du ytterligare fästhål funkar det nog med alu. Du behöver knappast heller så grovt som M6.

Förresten, känn med en fil på fästets bottenplatta innan du planerar för mycket med den. Jag har ett vagt minne av att min var härdad.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av arvidb »

Det gick fint att borra i fästets bottenplatta:
SAM_3238_250-100-montering.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av arvidb »

Dags för allra första skäret nu kanske? Det var ju ändå ett och ett halvt år sedan jag fick hem den. :lol:
<Videofilen var för stor tyvärr>

Edit: Här är en snapshot i alla fall:
mpv-shot0002.jpg
Nåja, här är resultatet i alla fall:
SAM_3243_1st_cut.jpg
Biten är ca 17 mm i diameter efter svarvning, för skala. Inte jättevacker yta. Är det ungefär samma resultat som ni andra får med denna svarv?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Kulla
Inlägg: 1264
Blev medlem: 7 januari 2010, 10:06:11
Ort: Sandared
Kontakt:

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av Kulla »

Ja, mer eller mindre samma resultat. För carbid du behöver mer hastighet, eller köra stål istället, sen lite sandpapper hjälper till :)
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av arvidb »

Fint, då slipper jag felsöka. :D

Jag drog åt spindeln lite extra, tvingade fast tvärsliden mot släden och tog ett till skär med högre hastighet - 1000 rpm ca. Resultatet blev i princip likadant. Lite svårt att se på bild men ytan är liksom "vattnig". Här syns det ändå rätt bra:
SAM_3251_wobbly.jpg
Om jag sätter en indikatorklocka på släden och mäter mot arbetsstycket så kan jag, genom att trycka och dra i chucken, få arbetsstycket att flexa +/- 5 hundradelar relativt enkelt (det är flex och inte glapp - stycket återgår när jag släpper chucken). Antar att det helt enkelt är den klena spindelaxeln (30 mm dia) som är problemet här?

Skäret är ett CCGT 060204. Vad det är för aluminium vet jag tyvärr inte men det bildas en obruten spåna, så nån mjukare variant?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av jihe »

Jag får mycket bättre finish. I alu blir det spegelblankt. Men då har jag ju också möjlighet att välja vilken matning jag vill.

På första exemplet ser det nästan ut som om du har flisat ur skäret.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av arvidb »

Okej, bra att veta. Använder du också CCGT 060204? När du har möjlighet att kolla upp det så vore det intressant att få veta vilken matning, skärdjup och skärhastighet du kör då. Någon smörjning? Med lägsta matningen och dessa skär så blir biten randig. Men det borde ju vara jämna ränder, inte den där "krusiga" looken.

Två saker känns misstänkta just nu: 1) plastdistansen som sitter mellan bakre lagret och muttrarna som drar åt lagren. Den måste jag testa att byta ut mot metall. Och 2) metallkugghjulen i växellådan ger väldigt mycket vibrationer. Det blir antagligen så att jag eliminerar bägge dessa eventuella felkällor på en gång med motorbyte relativt snart.

Jag kollade på skäret under lupp nu och det är helt. Jag tror att det som syns på yttersta halvan i första försöket är chatter helt enkelt?
Bobbox
Inlägg: 653
Blev medlem: 17 april 2004, 01:23:00
Ort: Orust

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av Bobbox »

Kanske att det är nämnt innan men jag kör nästan jämnt med snabbstål, blir mycket finare yta och de hållar ganska bra.
Om jag skall svarva med hårdmetall så använder jag oftast HM-pinnfräsar både för ut och invändig svarvning, funkar jättebra.
Detta gäller givetvis i den lilla svarven :)
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av tecno »

Kanske att det är nämnt innan men jag kör nästan jämnt med snabbstål, blir mycket finare yta och de hållar ganska bra.
Har tjötat om detta i tid och otid men de flesta kör dövörat till då det blir besvärligt att slipa sina verktyg.


Ett vändskär *kräver* en del som inte de flesta läser in sig på vad/hur/varför osv. som behövs av svarven ifråga.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av säter »

Blir det någon skillnad om du kör med dubben i?
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av arvidb »

tecno: Jag tycker att det är värt att lära mig vad som krävs eftersom det är de som använder vändskär som får den riktigt fina finishen. Det är i alla fall som det sett ut när jag tittat runt på YouTube. Dessutom gillar jag att det går snabbt med vändskär, och möjlighet till mindre kladd (större chans att det funkar torrt). Jag förstår fördelarna/nackdelarna med snabbstål vs vändskär och jag väljer att börja lära mig att använda vändskär. Det handlar inte om att jag slår dövörat till. Nöjd så? Det betyder ju inte att det är nåt fel med att du föredrar snabbstål, så ingen anledning att sura till. :) Alla har sin smak.

säter: Pinsamt nog har jag inte skaffat något dubbhålsborr än. :oops: Men köra med dubb är absolut något jag måste testa!

För övrigt: efter lite mätande och räknande av tänder så får jag det till att finaste matningen (den jag kör med) är 1,5 mm/16 = 93,75 µm/varv. Ändå blir det randigt med skär med 0,4 mm nosradie? Ingreppet var för övrigt 0,25 mm på första bilden och något mindre på andra (den mörkare), typ 0,2.
Skriv svar