Metallsvarv - CJ18A-tråden

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av jihe »

Glenn skrev:Nej, det är modellen utan växel, men den är fortfarande märkt 50-2500.
Men visst har du den borstlösa motorn då?
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av SeniorLemuren »

jihe skrev:
arvidb skrev:Vet du hur stort fel du hade/hur sned undersidan var på din bädd? Jag har haft möjlighet att mäta upp min nu och både fram och bak verkar det ligga inom +/- 0,05 mm
Minns inte, men mer än så var det. Jag minns att den var mycket tjockare mot högersidan. Jag körde ganska länge med maskinen utan att kunna nyttja den sista decimetern rörelse.
arvidb skrev:Sen la jag märke till att min släde också glappar rätt ordentligt - den vickar på diagonalen och man ser tydligt att oljan inte väter mer än ändarna på den bakre glidytan. Så det blir väl ett utmärkt tillfälle att pröva på skavning! :D
Jag vill gärna ha tips på var man kan få tag i ett lämpligt (litet?) skavjärn (eller vad det kan tänkas heta)!
Det där är den viktigaste ytan på hela maskinen. Om den har ok anliggning kan du princip köra utan spända kilar så länge du inte nyttjar för mycket x-rörelse. Men har den dålig anliggning får du problem vid tunga skär oavsett hur hårt du justerat kilarna.

Jag är ingen skavare utan har kört rätt improviserat med hemgjorda grejer, och vinkelslip såklart, som kineserna själva ;-) Vad jag har köpt och tycker är oumbärligt är riktig märkfärg.
Det är väl märkfett man använder när man skaver, inte märkfärg, märkfärg använder man ju när man vill göra t.ex tydliga ritsmarkeringar.
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av jihe »

Ja, så heter det kanske. Pigment i fett på tub som kladdar ner överallt där man inte vill ha det.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av SeniorLemuren »

Lite nostalgi. Första gången jag använde blått märkfett var för 57 år sedan när jag skavde in ett nysvarvat vevaxellager av lagerbrons på en HD 1200cc av 1934 års modell. :)
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av Glenn »

jihe skrev:
Glenn skrev:Nej, det är modellen utan växel, men den är fortfarande märkt 50-2500.
Men visst har du den borstlösa motorn då?
Njae, det tror jag inte, stod bara "DC motor".
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av jihe »

Det låter märkligt. Det var ju den borstlösa motorn som gjorde det möjligt att ta bort växellådan. Frågan är om de matchat ihop den där maskinen lite konstigt? 400 är ju ett väldigt högt lägstavarv.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av arvidb »

SeniorLemuren skrev:Det är väl märkfett man använder när man skaver, inte märkfärg, märkfärg använder man ju när man vill göra t.ex tydliga ritsmarkeringar.
jihe skrev:Ja, så heter det kanske. Pigment i fett på tub som kladdar ner överallt där man inte vill ha det.
Det finns tydligen vattenbaserad "färg" också som inte kladdar så mycket. Stefan Gotteswinter använder ett märke som heter Canode. Appliceras med gummiroller. Nån som vet var det går att få tag i? Jag har inte hittat någon europeisk försäljare (än i vart fall). Tillverkaren är tydligen amerikansk: Volk Corporation.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av Glenn »

jihe: man vet aldrig vad tjineserna smackat ihop, men jag har känslan att det går trögt, ska demontera lite och försöka känna var.


Jag stör mej mest på att det inte går att justera bort glapp med gibs-skruvarna, på min julafärs kan man ju lätt justera bort allt kännbart glapp och det går fortfarande att veta, icke sa nicke här, skruvar man åt så det slutar glappa så kan man inte veva, kan man veva så är det både synligt och kännbart glapp.

På nån websida tyckte dom att man skulle slipa in gibsskenan så den är plan och blank men jag tvivlar på att det hjälper så värst ?
Användarvisningsbild
Bonehead
Inlägg: 862
Blev medlem: 17 april 2008, 19:22:49
Ort: Staffanstorp
Kontakt:

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av Bonehead »

Glenn skrev:..Iofs så står det ju fortfarande en varning om att inte växla hög/låg med motorn igång trots att sådan växel saknas..
Gör man det så sticker kuggtänderna direkt. Don't ask me how I know. :rofl
Men ja, jag tror det är något skrivfel.
Jag har fått för mig att dom en-växlade i princip bara har högväxeln och då har jag svårt att se att den ska kunna nå 50 varv, men jag kan ha fel där.
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av jihe »

Glenn skrev:Jag stör mej mest på att det inte går att justera bort glapp med gibs-skruvarna,
Det låter som om det är toppsliden du pratar om? Den behöver man ju inte använda så ofta, så den kan man ju låsa när det inte är läge. På min har jag tagit bort den helt, men när maskinen är manuell vill man såklart ha den kvar i alla fall.

Men att varven skulle ha att göra med att den går trögt låter konstigt. Den skall ju kunna hålla upp varven när den skär, då går det trögt. Jag skulle vara mer bekymrad över 400 rpm, det är ju seriöst begränsande.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av Glenn »

Nu labbade jag lite till och skruvade loss drevet på spindeln (som driver längdmatningen) då går den tystare och mjukare men..

Iaf, det visade sej att det är lite varierande vad lägsta varvet kan vara, en gång lyckades jag få till 196, ganska ofta ca 220, nån gång gick det inte lägre än 360..

Känner mej inte riktigt kompis med den där DC-styrningen.. det är dessutom typ 1/6dels varv på poten innan spindeln börjar snurra.
cj18a-siffror.jpg
Värst är glappet vid nummer ett, och i synnerhet vid nummer 2, den skruven går i princip inte att justera in för antingen glappar det eller så nyper det..

Det är även ganska mycket glapp vid nummer 3, och då lustigt nog mestadels upp och ner verkar det som ?

Vid nummer 4 glappar det lite med men där har jag faktiskt inte justerat nåt, de andra justeringarna har jag skruvat mycket på

Jag kan inte säga att jag är nån expert på detta men jag justerar skruvarna en i taget och vevar mellan, så gjorde jag på min julafräs med och där blev det riktigt bra.

Md riktigt bra menar jag att jag varken ser eller känner glapp, däremot är det säkert mätbart.. men på svarven ser jag ju glappet med blotta ögat och känner också.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av arvidb »

Mina slider var fulla med oljigt slipdamm vilket säkert kan göra att det nyper om man skruvar åt. Har du plockat isär och gjort rent? Vad använder du för olja?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av Glenn »

Japp, har tagit isär och gjort rent med sprit, sen har jag smort med ATF, tanken var väl att använda nån form av högkvalitativt fett sen.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av Glenn »

Idag fick jag för mej att leta rätt på mitt rundmatningsbord (till fräsen) som varit borta ända sen jag röjde och byggde en extra vägg i det garaget för nåt år sen.. jag letade iaf för jag vet att det sitter en 4backschuck med individuella backar på det.

Tillslut hittade jag det tillsammans med ett gäng alubitar i en låda märkt med "viktiga papper" :roll:

Tyvärr visade sej den chucken vara 125mm, vilket ju inte passar rakt av på svarven, synd..
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av jihe »

Då är det ju bara att svarva till en adapterplatta. 125 mm är stort för maskinen, men inte för stort.
Skriv svar