Metallsvarv - CJ18A-tråden

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av Palle500 »

tecno skrev:
säter skrev: 22 februari 2021, 13:54:07
tecno skrev: 22 februari 2021, 13:23:10 Har tjötat om detta i tid och otid men de flesta kör dövörat till då det blir besvärligt att slipa sina verktyg.
Det fungerar med vändskär också.
Jag har arborrat mycket där det har varit väldigt vekt, och nästan aldrig behövt ta till sparskär.
Och det har du kört i en sådan klen svarv eller?
Håller med @tecno till 100% att slipa och få till det med ett vanligt snabbstål är att lära sig grunderna hur det fungerar och just aluminium ihop med lite T-sprit gör underverk på ytan. Sen kan man gå över till vändskär och se skillnaden. Speciellt när det gäller en sån här vek maskin.
Att polera till det med lite smärgelduk som någon föreslog. Är aja baja! Då förändrar man måtten och rundheten på det man svarvat. Kan endast användas för prydnadssaker. Och då ihop med en flatfil som stödjer smärjelduken.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av Glenn »

arvidb skrev: 22 februari 2021, 14:17:51 Passande nog ställde jag in dubbdockan tidigare idag! Jag mätte upp parallellitet med indikatorklocka på släden och för centrering så lämnade jag en liten färgad "plupp" osvarvad på änden av arbetsstycket och siktade mot med en fast dubb. Lätt att se om det är snett, särskilt om man snurrar lite på arbetsstycket också:
Min var fel både längdmässigt, höjdmässigt och vinkelmässigt, var ett jäkla justerande, shimsande och mätande för att få det hyfsat rätt.

Dessutom går veven väldigt trögt på dubbdockan när man backar den rejält.. men det kanske är att föredra framför glapp..
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av jihe »

Har du testat att justera in gjutjärnsbussningen till dockan? Är det som den gamla modellen har den förstorade skruvhål med justermån för centreringen.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av tecno »

med lite T-sprit
Me No Like = luktar och smakar fan då det stänker omkring + brandfarligt = lågan syns inte. WD40 alt vegetabilisk skärvätska vilket jag använder.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av Glenn »

jihe skrev: 22 februari 2021, 21:11:48 Har du testat att justera in gjutjärnsbussningen till dockan? Är det som den gamla modellen har den förstorade skruvhål med justermån för centreringen.
Hmm, vilken menar du då ?
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av jihe »

Själva lagringen som sitter skruvad i gjutjärnet från höger sida och håller ledskruven på plats.

Med reservation för att det kan vara annorlunda på din, för du har väl den nya biffigare dockan.

Det låter ju som centreringsproblem om det blir trögare ju kortare skruvlängd du har ute.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av Palle500 »

tecno skrev:
med lite T-sprit
Me No Like = luktar och smakar fan då det stänker omkring + brandfarligt = lågan syns inte. WD40 alt vegetabilisk skärvätska vilket jag använder.
Är ju perfekt med lite låga då får man blånerad yta på köpet om man kör med stålbitar :-)
Ger WD40 samma fina yta som t-sprit ger på just aluminium?
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av tecno »

Tja, bra nära. WD40 är väl typ fotogen med nån sorts vitaminberikning och den sorten fungerar med. Föredrar https://www.chemirol.se/
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av Palle500 »

Ok tackar. Skall prova med WD40.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av arvidb »

Glenn skrev: 22 februari 2021, 19:50:45 Det låter som ett tröskverk för mej med - med plastdreven.. inte så väldigt mycket vibrationer dock.
*klipp*
Min var fel både längdmässigt, höjdmässigt och vinkelmässigt, var ett jäkla justerande, shimsande och mätande för att få det hyfsat rätt.
Hehe, tröskverk var ordet!

Det var en del pyssel för mig med. Min ser ut att ligga rätt i horisontalplanet dock som tur är. Lite hög, så jag borde shimsa spindeldockan, men som sagt... :vissla:

Med indikatorklocka på släden för att mäta parallellitet i sidled (mot pinolen, utvevad ~50 mm och fastlåst), och så den fasta dubben mot den lilla blåa pricken som visat i bilden i tidigare inlägg, så gick det ändå rätt okej sen när jag förstod hur justeringen var tänkt att funka.

Steve Jordan har en bra video som visar insidan (start 03:28):
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av säter »

Vibrerar den lika mycket om du har backskivan borttagen?
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av arvidb »

Bra fråga säter, det där är ju ytterligare en sak som måste testas. Backskivan är fäst med fyra skruvar på denna lilla svarv så man skulle kunna testa alla fyra möjliga positioner och se om någon ger mindre vibrationer! (I övrigt vet jag inte hur man skulle kunna balansera upp den? Borra lite i den? :))

Men jag testade en annan sak! Gårdagens skär till höger, dagens till vänster:
SAM_3255_andra.jpg
Wohoo, mycket av "krusigheten" i ytan är borta! Det finns ju kvar en ojämnhet men den är mycket mer periodisk och långvågig. (Bilden är underexponerad för att visa så mycket detalj i blänket som möjligt.)

Gissa vad jag gjorde? Edit: Hint: det var en enkel inställning och det hade inte med spindeln att göra.
[VISA]
Jag sänkte skäret lite. Jag hade siktat in det så gott jag kunde mot centerlinjen innan, men antingen låg jag lite över eller så behöver maskinen lite extra hjälp.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av tecno »

https://mae.ufl.edu/designlab/Advanced% ... 0Lathe.htm

Kolla steg 5 för enkel höjdinställning = B M B
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av arvidb »

tecno: Perfekt, jag funderade just på hur jag skulle göra för att få stickverktyget på rätt höjd *innan* första användning. :)
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av tecno »

Inte bara stick, gäller alla
Skriv svar