Metallsvarv - CJ18A-tråden

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av Glenn »

Jag höll den på plats och den fick ju plats, men då får man inte veva upp backarna för mycket antar jag.

Men det kan ju kanske vara en ide..
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av tecno »

antar jag
Cadda upp det hela så VET du vad som gäller.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av Glenn »

Det låter nästan jobbigare än att fica en temporär platta och testa :)

Man borde väl köpa en 100mm som passar rakt av, men dom kostar väl från ca tusenlappen (med frakt) och uppåt, lite onödigt när jag har en som jag sällan använder.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av tecno »

låter nästan jobbigare
Slö och slapp? :wink:

Ett bra underlag är att ha!
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av Glenn »

Mer att jag är kass på 3d-cad så det lär ta tid.

..Men jag borde öva mer så jag lär mej förvisso.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av tecno »

2D duger gott för detta!!!
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av Glenn »

Nu är jag väl förvisso inte bättre på det.

Jag känner att jag gärna ritar på papper först och sen för in i cad, det var likadant när man bärjade med schema/kretskortscad, i början ritade jag på papper och "renskrev" via eagle, nu när man är mer van vid eagle så ritar man direkt där istället.

Jag antar att det blir likadant när man är mer kompis med mjukvaran.
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av jihe »

Maskinens max är i princip 160 mm. Backarna får alltså sticka ut 17,5 mm. Så med det utsticket injusterat kan du mäta vad din greppdiameter blir och bedöma om det är ok.
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av jihe »

Alla delar som behövs för motorbytet är tillverkade, så det börjar bli dags att montera. Det jobbiga är att det inte går att göra det utan att riva isär spindeln och plocka ur växellådan, vilket också kräver demontering av z-skruven.

Samtidigt så misstänker jag att jag kommer att ha problem med remslir eftersom jag bara har en rem med fem ribbor. Det är för att jag vill utvärdera utväxlingen innan jag svarvar nya remskivor för bredare rem, de skivor jag kör nu har jag gjort tidigare för annat syfte. Och får jag för stora problem med remslir så kommer jag inte kunna göra remskivorna med nya motorn, så då kommer jag få operera in den gamla igen. Men det är väl bara att köra.
DSC_1192.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
GunnarW
Inlägg: 117
Blev medlem: 14 februari 2014, 18:45:17
Ort: Växjö

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av GunnarW »

Ordna remspänningen med hjälp av en brytrulle som trycker på remmens utsida, och placerad så att du får maximal omslutningsvinkel på det liila hjulet så slirar det nog inte. Den där typen av remmar driver väldigt bra utan alltför stor remspänning om bara anliggningen mot remskivorna är bra.
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av jihe »

Ja, det kan helt klart vara en möjlighet. Sen får vi se om jag kan göra den lilla skivan (alltså i steg 2, den osynliga som sitter närmast stålröret) lite större också, jag tror att jag kommer få lite för lågt varv med nuvarande konfiguration. Nu är den 42 vill jag minnas, kan man öka det bara lite så gör det ganska mycket. Kommer det finnas slir så är det på den skivan.

Steg 1 är oproblematisk avseende slir vet jag sen tidigare användning. Motorn är rätt högvarvig, typ 5800 rpm.
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av jihe »

jihe skrev:Skulle jag göra det idag skulle nog testa att läppa den med aluhylsa och diamantpasta.
Det är helt klart metoden.

Jag har ju gjort en ny fläns för spindelaxeln att sätta remskiva på. Den gjorde jag ett par hundradelar över 28,00 och tänkte att det skulle vara bekymmersfritt eftersom jag mätt axeln på flera ställen. Det var dock tvärkört att få på den, pga axelns orundhet.

Detta konstaterade jag innan jag rev maskinen, så det sista jag gjorde var en läppningshylsa, bara en enkel aluskrotbit med 28-millimetershål isärsågad så man kan spänna ihop den och med några sågade slitsar.

Sen körde jag den helt manuellt utan någon maskin inblandat, helt enkelt för att jag inte tyckte det vara värt att rigga något för en så okritisk passning. Resultatet blev en riktig sugpassning.

Det gav en väldigt trygg känsla av kontroll, man känner direkt minsta tendens till konicitet, och har gott om tid på sig att korrigera. Jag kommer inte att tveka att använda metoden för kritiska passningar. Då lär jag dock rigga en roterande maskin.

Jag hade 9 µm-pasta. Den hade nog med fördel kunnat vara lite grövre, men man får nöja sig med vad man har.
diamant.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av Glenn »

Fick mitt snabbfäste häromdagen, passade fint.
snabbfäste.jpg
Nackdelar:

- Känns lite smäckigt, men för det priset så..
- Kolvarna måste pressas tillbaka manuellt mellan varje verktygsbyte
- Fästet för den runda bommen passade inte dom jag har, hålet är typ 0.5mm för litet.. funderar på att borra eller brotcha upp det.

Annat dumt:

Jag beställde ju tre extrafästen för 13x13mm verktyg.. TRODDE jag..

På grund av min klantighet och säljarens otydlighet så fick jag tre extrafästen för stickblad som är typ 2x13mm..

Ska se om jag kan modda dom så det blir vanliga i fräsen.. har ju inget att förlora antar jag, dom lär ju vara osäljbara.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Anders K
Inlägg: 209
Blev medlem: 13 mars 2013, 16:38:57

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av Anders K »

Sätt lite fett på kolven på verktygsfästet, så trillar den in lite lättare. Jag har haft en sådan där, och hade inga problem med att behöva trycka tillbaka kolven manuellt.

Dock glappade hållaren så mycket att bommen vandrade fram och tillbaka när man tog mer än typ 0,1mm.
Slutade med att jag fräste en ny hållare i stål med tightare toleranser och nu funkar det kanonbra.
Bra att kunna köpa billiga hållare när man behöver fler..
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av Glenn »

Det är väl inget problem egentligen, kanske mer en vanesak att behöva gära det.

Jag började fräsa om ett av stickstålfästena till ett verktygsfäste igår, men hann inte klart.

Tyvärr var nog inte pinnfräsen jag använde så lämpad för alu så ytorna blev sådär, sen måste jag hitta på en annan låsning för verktyget, postar nog bilder sen.


Tycker nog min var ungefär lika stabil som originalhållaren, som inte heller var så stabil :/

Denna hållaren kostade ju ca 320:- fraktad och klar, en helt av stål kostade ju nästan det tredubbla.
Skriv svar