Metallsvarv - CJ18A-tråden

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33834
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av Glenn »

Igår lessnade jag och beställde ett snabbfäste för verktygen, ville egentligen ha ett i stål men dom var så dyra så jag testar med ett i alu först, ett kit med fästet och fyra hållare samt tre extrahållare för 1/4"-1/2" kostade mindre än hälften av motsvarande stålvariant utan hållare.

..Blir det för instabilt får jag väl köpa en av stål och kränga av den av alu..

Övriga grejer som står på att-köpa-listan är...

- fler skär till stålhållarna
- roterande dubb
- "tool blanks" i HSS, vad nu det heter på svenska.
- individuell fyrbackschuck
Senast redigerad av Glenn 8 januari 2020, 17:23:10, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33834
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av Glenn »

Testade även att svarva stål, billig 12mm rundstål köpt på hornbach..

https://www.hornbach.se/shop/KAISERTHAL ... aljer.html

Billig men troligen mer avsedd för att svetsa räcken med osv.

Fick svarva ner den rejält innan jag hade fått den rund, och då var den nere på 10.62mm.

Gick bättre än väntat att svarva i stål dock, trodde jag skulle få ta ännu finare skär.
jihe
Inlägg: 2411
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av jihe »

Sånt där vanligt konstruktionsstål brukar vara svårt att få finish i utan att ta till knep. Försök skaffa lite blyat automatstål, SS 1914, det är en ren fröjd att svarva i när man har en klen maskin.

Jag har för mig att du brukar ha tillgång till datorskrot. Ett tips där är att slakta skrivare och kopiatorer. Deras axlar är nästan alltid i automatlegeringar. I större maskiner kan det finnas axlar kring 15-20 mm dia.
Glenn skrev:- "tool blanks" i HSS, vad nu det heter på svenska.
Sparstål.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33834
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av Glenn »

Jo, jag hade inte så höga förväntningar på det där, det var billigt och lätt att köpa.. köpte även 12mm fyrkantsstång och lite plattjärn som jag tänkte ha till ett svetsprojekt, men jag ska nog testa att fräsa lite i fyrkantsstången med.

Joo, har ju lite skrotar jag kollar på, men synd att man inte tänkte på att spara axlar och sånt när man jobbade med kopiatorer i slutet av 90-talet, förutom att vi skrotade mängder av maskiner med sånt i så skrotade vi även nya reservdelar som rörde sej för lite, sparade mest microswitchar och liknande, och lite metalldrev, men inte så mycket axlar.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33834
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av Glenn »

Idag svarvade jag i typ en halvtimma, inte hela tiden men en hel del.. sen noterade jag att spindelhuset blir rejält varmt.. (gissning, 45-50 grader) är det normalt tro ? ..det tyder ju på friktion kan jag tycka..
SeniorLemuren
Inlägg: 7812
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av SeniorLemuren »

Svarvade du med dubb anbringad? Spindeln är väl lagrad med vanliga kullager och de är ju inte så bra på att ta upp axiella krafter. Jag har svarvat någon timme med min svarv utan att använda dubben och kunde inte märka någon uppvärmning. Jag har visserligen den kortare modellen med 80 mm chuck men lagringen är väl densamma tror jag.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33834
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av Glenn »

Ja, det var första gången jag körde med dubb faktiskt, försökte fixa till en stålstång..

Det lät faktiskt som det gick tngre med, får väl testa att köra längre tid utan dubb och se.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av arvidb »

Nu är äntligen grisen färdigsminkad. :D
SAM_2939_målad.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av arvidb »

Kolen såg inte jättefina ut(?). Bör man köra in dem ett tag på låg belastning kanske?
SAM_2924_kol.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
cahlfors
Inlägg: 99
Blev medlem: 2 november 2013, 12:59:49

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av cahlfors »

Jättesnyggt sminkat tycker jag! :tumupp:
Hoppas verkligen att det blir bra. Det har du förtjänat! :bravo:
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av arvidb »

Tack så mycket cahlfors! Bara färgen håller för oljan sen också så är jag grymt nöjd. :)

Bädden får nog vara ifred en vecka minst nu så att färgen får härda. Nästa steg kanske får bli spånskydd för bädden, och för handveven för matningen, så som Kulla gjorde. Och så måste jag förstås mäta upp glapp och runout på spindeln nu efter lagerbytet också!
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Metallsvarv - Unimat SL - något att satsa på?

Inlägg av arvidb »

arvidb skrev:Jag mätte lite på spindeln igår innan jag demonterade den:
SAM_2733_radiellt.jpg
SAM_2732_axiellt.jpg
Radiellt får den mycket väl godkänt med bara någon enstaka mikrometer i runout och glapp (och då bände jag ändå med en planka mot bädden!). Såpass att jag undrade om det var mätfel. :) Men jag flyttade vippindikatorn och gjorde om mätningen och fick samma resultat.

Axiellt får den icke godkänt dock, med en tiondels millimeter i glapp/flex bara genom att klämma ihop fläns-spindelhuvud med handkraft.
Jag gjorde om mätningen nu lite snabbt. Axiellt ser det mycket bättre ut nu, med mindre glapp & flex än jag kan mäta med hundradelsindikatorn (den flaxar lite mellan två mätsteg bara när jag klämmer och drar i axeln). Radiellt ser det inte lika bra ut: runt 6 µm glapp plus en del flex. Och då drog jag ändå åt lagren mer än jag är bekväm med. Så det där kanske jag får titta lite mer på senare och försöka lista ut varifrån det kommer. Eller så funkar det bra ändå? Återstår att se. :)
jihe
Inlägg: 2411
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av jihe »

Jag får inte ihop dina mätvärden, å ena sidan fladdrande på en hundradelsindikator och å andra sidan 6 µm. Det senare är i min värld ungefär som det förra. Vad har du som du mäter mikrometer med?
SeniorLemuren
Inlägg: 7812
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av SeniorLemuren »

En sak jag funderar över är hur det kan fungera med motställda vinklade rullager i varje ände av spindeln. Det strider mot naturlagarna att det skall fungera bra. Spindelaxeln värms ju upp betydligt fortare än huset den sitter i när man svarvar. Detta medför ju att förspänningen minskar och lagren börjar glappa mer och mer vartefter axeln blir varmare.

Om man kör med originalkullagren så blir det ju det omvända. Kullagren pressas mot varandra och blir tätare och mindre glappa. Inte bra det heller förstås eftersom de blir överhettade till slut och slits hårt. Den riktiga lösningen är ju att montera 2 matchade motställda vinkelkontaktlager i chuckänden och ett fritt rullager i bakänden av spindeln som tillåter längdvariationerna. En gång i tiden så byggde jag invallningspumpar och det var helt nödvändigt att bakre änden kunde röra sig axiellt om inte pumpen skulle skära ihop. Många pumpar som kom in för reparation var försedda med ett fast kullager som tilläts röra sig i lagerpassnigen. Det fick ju till följd att lagerpassningen så småningom slets upp och ytterringen började snurra i skölden.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av arvidb »

jihe: Radiellt mätte jag med en vippindikator med 2 µm/skalstreck. Se bild i länken till första mätningen.

SeniorLemuren: Nej det är ju inte en optimal konstruktion precis. Det är åtminstone självreglerande: när förspänningen minskar p.g.a. värmeutvidgningen så minskar ju även värmeutvecklingen. Om det visar sig bli märkbart glappigare när det blir varmt så skulle man kunna sätta en parallellstack av fjäderbrickor på utsidan av lagret, så att förspänningen blir (styvt) fjäderbelastad. Då avtar ju förspänningen mindre när axeln blir längre. Men man får å andra sidan risk för "hugg" om man gör någon bearbetning som drar i axeln från chucksidan sett.

Edit: Jag är förresten inte med på hur det kan bli det omvända med originallagren? :humm: Om de är förspända på samma sätt som VK-lagren så borde det väl bli samma effekt med dem?
Skriv svar