Metallsvarv - CJ18A-tråden

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33794
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av Glenn »

Ja, ska försöka fixa det, otroligt irriterande när det fuskas på det sättet.

Fick iaf det ena igår, själva stativet verkar helt ok, men magnetfoten var under all kritik, otroligt klen, sätter jag en större mätklocka "långt ut" orkar den inte ens hålla fast.

Funderar på att göra en hybrit och ta magnetfoten från mitt biltemastativ och armen från den nya, ska se om det är samma gänga..


Fick även feeling och beställde en hel del andra grejer till svarven med..

- 10 hårdmetallskär för stickstålet
- 10 hårdmetallskär för en av hållarna
- en MK2 ER20-hållare (för att slippa använda chucken som bygger så långt, och för att slippa sno den befintliga från fräsen)
- tre 1/2" stålhållare för mitt snabbfäste (Har ju bara två, hopplöst..)
- en "tool blank" på 8mm.

Får väl se när dom dyker upp.

Är inte så bråttom, har ju fortfarande inte fixat "svarv och fräshörnan" så jag använder ju inte svarven idag pga spånproblemet.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33794
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av Glenn »

Beställde pinnspruvar enligt viewtopic.php?f=11&t=100195 , alltså rostfria med insex.

Får se om/när dom dyker upp, men då har jag några över ifall nån annan vill köpa.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33794
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av Glenn »

Fick skruvarna igår, glömde fota men det blev bra och nu kanjag enklare skifta mellan 3backschucken och 4backsskivan.

Men jäklar vad jag jobbade med att centrera biten, och fick aldrig till det bra, men nu har jag fått lite tips på youtube så jag ska försöka igen.. men det är väl nåt som kräver vana också.

Magnetfoten till stativet är ju f.ö KOMPLETT värdelös, den är så klen att den är oanvändbar.

Började rita lite på en adapter mellan mitt snabbfäste och en mätklocka istället, får väl försöka slöjda ihop nåt.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32556
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av säter »

Det kräver lite träning för att rikta snabbt i en backskiva.
Som jag skrev tidigare, det är en fördel om skivan är "lagom" mjuk.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av arvidb »

Jag har fortfarande inte fixat verktygsmontering till min svarv. :roll:

Jag funderar på att slänga pengar på problemet och köpa ett sånt här kit. Samt GTN2-hållare och M12-gängad montageskruv. (Arceurotrade har tyvärr slut på lager av hållare typ 111 och med okänt datum för när de kommer in igen, annars hade jag köpt hela kitet därifrån.)

Ska jag passa på att köpa en "boring bar holder" på en gång, eller klarar man sig bra med hållare typ 250-102?

(Jag vet att denna hållare egentligen är en storlek för stor och att den inte går att använda utan att montera bort toppsliden och ersätta den med ~20 mm metallskiva av nåt slag.)
jihe
Inlägg: 2411
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av jihe »

Vettigt paket du hittat. För det mesta inkluderar de ju lettringsverktyg och stickstålshållare som är rätt värdelösa.

Jag skulle nog föredra vanliga hållare, som är mer mångsidiga, framför den där innerbomhållaren. Resten av maskinen är ju egentligen för vek för att använda med större utstick än man kan köra med klenare bommar.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33794
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av Glenn »

Jag valde mellan det där kitet och ett billigare, valde det billigare då jag tänkt att man kan nog sälja det dyrare än inköpspris på tradera om man vill uppdatera.

Ett sånt här:

Bild

https://www.ebay.com/itm/New-Set-of-Alu ... 3688056688

..Fast jag beställde från nån annan säljare.

Helt okej, och mycket prisvärt, men det klart att det i din länk är nog stabilare.

Jag har även köpt till 4 extra stålhållare.. och av misstag två extra skärstålshållare, dessa håller jag dock på att uhm, modifiera :)
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av arvidb »

jihe skrev: 19 oktober 2020, 11:59:05 Jag skulle nog föredra vanliga hållare, som är mer mångsidiga, framför den där innerbomhållaren. Resten av maskinen är ju egentligen för vek för att använda med större utstick än man kan köra med klenare bommar.
Ja det är ju sant. Fint, lite mindre pengar till arceurotrade. :)

Glenn: Tack för länken/tipset. Jag satsar dock på en storlek större (som förhoppningsvis går att flytta vidare till nästa svarv också, om det blir någon. :) ) Samma modell som jihe använder. Du tittade nog på storlek 0XA/250-000? Kul att den du köpte funkar bra!
Kulla
Inlägg: 1268
Blev medlem: 7 januari 2010, 10:06:11
Ort: Sandared
Kontakt:

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av Kulla »

Jag har samma hållare Arvid, den funkar klockrent, jag är nöjd med den.

Jag köpte först 250-102 hållare eftersom jag hade en boring bar som var 10x10 på sidan där fäste är så den funkar klockrent med den och med den vanliga runda.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av arvidb »

:tumupp:

Har du en bild att dela som visar hur du monterat den? Jag undrar om det funkar att borra och gänga hål i tvärsliden för att fästa en stålskiva som man sedan kan skruva fast fästet i. Eller om man ska skruva stålskivan i den existerande "snurrskivan" som toppsliden annars skruvas i. :humm:

jihe: Det ser ut som att du har svetsat fast metallplattan som följer med fästet i en skiva som du sedan fäst på tvärsliden?

Det kanske visar sig när fästet dyker upp iofs, hur man gör det hela på smidigast sätt.
jihe
Inlägg: 2411
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av jihe »

Ja, jag hade inget material av lämplig dimension, så det var en sk "tillfällig lösning". Hade jag laddat upp mer högupplöst hade det synts att jag knappt gradat av sågsnittet :-) Men jag har i alla fall svarvat paketet plant, så funktionsmässigt är det ok.

Tänk på att göra plattan lite förskjuten utåt så du inte tappar arbetsområde.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av arvidb »

Funktionen är ju det viktiga! :)

Bra tips där om att göra plattan förskjuten utåt, det hade jag inte tänkt på. :tumupp:

Edit: Väntar på besked från säljaren om vad det är för gängor i stoppskruvarna på hållarna. Vore najs om det var metriskt (men jag kanske köper även om det är UNC eller liknande... känns lite mer tveksamt då dock).
jihe
Inlägg: 2411
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av jihe »

Min uppfattning är det brukar vara metriskt även på de som säljs i USA, men det skadar nog inte att kolla.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33794
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av Glenn »

Så det större fästet passar inte rakt av utan modifiering alltså ?

Då känns det som ett bra beslut av mej att köpa det mindre :)
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av arvidb »

arvidb skrev: 19 oktober 2020, 18:32:04 Väntar på besked från säljaren om vad det är för gängor i stoppskruvarna på hållarna. Vore najs om det var metriskt (men jag kanske köper även om det är UNC eller liknande... känns lite mer tveksamt då dock).
Jag fick svar på min fråga ("What's the thread on the setscrews that clamp the tool in the holders? Is it M8?"):
That is not a spec we get but I just measured one and it comes out to 0.310 inches which is 7.874mm.
Känns tryggt med en säljare av svarvar (Precision Matthews) som inte klarar att kolla vilken gänga det är. Oh well. :roll:
Skriv svar