Metallsvarv - CJ18A-tråden

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av arvidb »

Glenn skrev:Mjo, då borde man ju kanske göra, men känns lite overkill med dubbla lager ? ..iofs kostar dom väl småpengar så.
Rätt svårt att ta upp krafter åt båda hållen med bara ett axiallager? :)
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33807
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av Glenn »

arvidb skrev:
Glenn skrev:Såg nån mod där han monterade kullagerkulor undertill med, så det gick att spänna åt hårdare.
Jag såg det där också. Ett effektivt sätt att förstöra bädden! Gör inte så.
För att kraften hamnar på så liten yta att kulorna deformerar bäddens undersida ?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33807
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av Glenn »

arvidb skrev:
Glenn skrev:Mjo, då borde man ju kanske göra, men känns lite overkill med dubbla lager ? ..iofs kostar dom väl småpengar så.
Rätt svårt att ta upp krafter åt båda hållen med bara ett axiallager? :)
Jo, men menade mer att man borde kunna shimsa istället.

Men beställer jag kullager till nåt annat kan det hända att jag tar med ett par sådana med :)


Efter mycket letande hittade jag f.ö de svarvstål jag redan hade, fyra beg sandvik som var för stora (15mm ?) och ett tiopack kinesiska med 1/4"-skaft, alltså väldigt små.

1/4" kan man väl iofs använda för att testa lite.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av arvidb »

Glenn skrev:
arvidb skrev:
Glenn skrev:Såg nån mod där han monterade kullagerkulor undertill med, så det gick att spänna åt hårdare.
Jag såg det där också. Ett effektivt sätt att förstöra bädden! Gör inte så.
För att kraften hamnar på så liten yta att kulorna deformerar bäddens undersida ?
Ja, dessutom är kullagerkulor väldigt hårda. De nöter nog spår i bädden, spår som blir djupast där man mest kör släden vilket gör att man får tillbaka problemet med glapp eller att det kärvar beroende på var man är.
Kulla
Inlägg: 1268
Blev medlem: 7 januari 2010, 10:06:11
Ort: Sandared
Kontakt:

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av Kulla »

Här är en intressant länk med olika modifikationer av svarven https://www.cgtk.co.uk/metalwork/minilathe

Det här gjorde jag idag :)
IMG_0568.jpg
Och denna med för enklare hantering av tailstock
IMG_0506.jpg
IMG_0570.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33807
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av Glenn »

Den första fattar jag, men den andra ?
Kulla
Inlägg: 1268
Blev medlem: 7 januari 2010, 10:06:11
Ort: Sandared
Kontakt:

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av Kulla »

Det tar ingen tid nu att montera tailstock, kan göra det med en hand nu
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33807
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av Glenn »

Jaha, det är för att slippa rikta in T-muttern undertill när man ska återmontera tailstocken ?

Men hur ofta plockar man egentligen loss den ?
Kulla
Inlägg: 1268
Blev medlem: 7 januari 2010, 10:06:11
Ort: Sandared
Kontakt:

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av Kulla »

Jag gör det ganska ofta för att bli helt ärligt, tillräckligt ofta att jag blev irriterad på den jävla T-muttern som flyttar på sig varje gång :)
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33807
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av Glenn »

Nu har jag..

- Röjt på bänken i garaget och ställt svarven där
- justerat in allt så gott jag kan
- shimsat in mina pyttesmå 1/4" svarvjärn
- testsvarvat lite (nån plast)

Man blir ju knäpp på att shimsa för det första, sen är det ju tokjobbigt att ändra vinkel på svarvstålet ?? ska man behöva veva loss hela den övre delen för att komma åt ?

En annan sak är ju att vagnen rör på sej när man försöker svarva.. hopplöst, hur tänkte man där ? ..ja jag vet att det finns många olika youtubefilmer om folk som gör egna carriage lock, men hur fan tänkte kinserna ?

Jag gnällde även på säljaren att DRO saknades, han kollade med fabriken som sa att det inte fanns, säljaren erbjöd då att han skulle betala tillbaka lite som kompensation och frågade vad jag tyckte var rimligt, dum som jag var sa jag 50 euro, varvid han svarade att det var ok blixtsnabbt.. alltså sa jag uppenbarligen en för liten summa :) ..men men, en femhundring är bättre än inget.

mina riktiga verktyg har inte kommit än, därför kör jag med dom pyttiga verktygen..


Jag lyckades f.ö köra in stålhållaren i backarna på chucken lite lätt.. :/
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av arvidb »

Amadeal tar £18 för DRO-displayen och £12,80 för läsgaffeln. Sen tillkommer "enkoderskivan" (väldigt grovt utstämplad ur plåt, kan inte kosta många pund). Så rent materialmässigt så var det väl en okej kompensation!

Att det är krångligt att ändra vinkel på toppsliden är nåt som många klagar på i diverse Youtubevideos, så det är nog något man får leva med med denna svarv. Men oftast ändrar man väl vinkel på själva stålet genom att bara rotera verktygshållaren? Toppsliden används ju bara om man behöver mata i någon annan riktning än längs Y- eller Z-axlarna.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33807
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av Glenn »

Fast original verktygshållare ska ju bara roteras fasta 90graders-vinklar ?

Idag fick jag iaf mina stålhållare med skär..
20191231_193055 (Medium).jpg
Hann testa lite med, företrädelsevis med nummer tre från vänster där, och stickstålet.

Det fungerade fint i både plast och aluminium, men tar man i lite så märker man ju att svarven glappar rejält.

jag vet inte riktigt hur man ska bli av med glappen heller, för spänner jag gibsen hårdare går det ju inte att veva ?

Jag behövde f.ö shimsa ganska exakt 1mm med dessa hållare, hade ingen 1mm plåt men klippte remsor av 0,5mm plåt som tidigare levt sitt liv som front på en batteriladdare..


Är den nån som kan gå igenom när man anv'nder vilken hållare f.ö ? Den längst till höger är för gängor gissar jag ? och stickstålet är ju givet,
men framförallt 1 och 2 ?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23621
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av Henry »

Att få de helt glappfria och helt stabila är i princip en omöjlighet då det är så mycket som skall fixas rätt. Muttern skall ställas in rätt, rattarnas glapp skall fixas och gibsen skall fixas. Men pga att detta inte på långa vägar är en precisionsmaskin så blir det aldrig helt perfekt men man kan få det att bli rätt ok ändå, men det tar sedan inte lång tid inna det måste justeras igen.

Jag märker även på min att toppsliden inte är stabil även om jag spänt gibsen rätt bra, har ibland vid precisions svarvning (ja det går under vissa omständigheter) tryckt ned allt hårt med rätt stor kraft så det inte kan röra sig vid tex självmatning och jag vill ha en fin yta och det har funkat riktigt bra då ev rörelser elimineras.
Användarvisningsbild
Uttis
Inlägg: 2071
Blev medlem: 16 december 2006, 00:54:34
Ort: häredetfaningenstjärna (fagersta)

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av Uttis »

1 och 2 är för gängor inte den sista. 2 och 6 är invändiga verktyg. Om du kikar på dom vertyg du har och tänker att du vill svarva åt höger in i ett 90° hörn så har du inget sånt verktyg.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33807
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av Glenn »

Henry skrev:Att få de helt glappfria och helt stabila är i princip en omöjlighet då det är så mycket som skall fixas rätt. Muttern skall ställas in rätt, rattarnas glapp skall fixas och gibsen skall fixas. Men pga att detta inte på långa vägar är en precisionsmaskin så blir det aldrig helt perfekt men man kan få det att bli rätt ok ändå, men det tar sedan inte lång tid inna det måste justeras igen.
Fast som det är nu kan jag väl vicka på övre delen av verktygsfästet typ nån millimeter, och det verkar vara en kombination av glapp på flera ställen.

Man måste dock ta i ganska rejält för att kunna göra detta.

Misstänker att ett vagnlås skulle plocka bort lite glapp, och kasnke moddning av gibsen och nåt bättre smörjmedel så man kan spänna lite hårdare..

Uttis: Aha :)
Skriv svar