Metallsvarv - CJ18A-tråden

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av arvidb »

Jag har ingen aning angående oljan tyvärr. Jag har aldrig smörjt gejdrar förut och jag har inte testat något annat än gejderoljan. Och jag har ingen bredare kunskap om oljor i allmänhet heller.
Kulla
Inlägg: 1266
Blev medlem: 7 januari 2010, 10:06:11
Ort: Sandared
Kontakt:

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av Kulla »

Någon som lyckades få kugghjul för 1.75mm stigning?

Jag får de inte pga mutter som håller B/C om jag har 60 kugg där som jag ska ha enligt schema
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av arvidb »

Nu börjar min svarv likna en svarv igen. :D
SAM_3045_svarv.jpg
Jösses vad bädden, som såg så lång ut när den var "avklädd", äts upp snabbt! Borrchucken, en vanlig 1-13 mm, ser ju enorm ut. :)

Vanliga chuckdornar med "tang" (vet inte vad det heter på svenska), typ denna, funkar ju inte bra i dubbdockan i denna maskin eftersom de är för långa, så att pinolen inte går att dra in mer än ca halvvägs innan dornet "poppar ut". Jag försökte kapa den chuckdorn som jag först köpte men insåg snabbt att man behöver vinkelslip för att komma någonvart med det eftersom den var så härdad. Istället köpte jag en sån här, chuckdorn med invändig M10-gänga. Efter att ha rensat ut en massa gjutsand...
SAM_2991_dorn_gjutsand.jpg
... så visade den sig funka utmärkt - ledskruven i pinolen går fri i M10-hålet. Kom ihåg att stoppa i en ~20 mm lång distans av något slag i hålet i dornet (skruven i bilden). Annars bottnar inte ledskruven och man blir tvungen att montera isär allt för att kunna knacka ut dornet igen!
SAM_2996_pinol_dorn.jpg
Det är en rätt smart låsmekanism för pinolen:
SAM_3000_pinol_låsmekanism.jpg
Tyvärr var hålet som denna ska sitta i borrat för långt ifrån hålet för pinolen, så även fullt åtdragen så gick pinolen helt fri, med någon millimeter till godo. :doh: Det löste sig dock utmärkt med hjälp av en liten bit kopparplåt:
SAM_3001_pinol_lagad.jpg
Väldigt mjuk och fin känsla i låsningen nu! :tumupp:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av arvidb »

Kulla skrev:Någon som lyckades få kugghjul för 1.75mm stigning?

Jag får de inte pga mutter som håller B/C om jag har 60 kugg där som jag ska ha enligt schema
Jag har ju inte tagit första skäret med min svarv än, men jag tänkte satsa på att slippa kugghjulen helt med hjälp av en "elektronisk ledskruv":


Du ser lite början av det i översiktsbilden på min svarv ovan.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av PeterH »

Mycket intressant, detta skall följas eftersom jag har haft liknande idéer till min lilla svarv också :tumupp:
Kulla
Inlägg: 1266
Blev medlem: 7 januari 2010, 10:06:11
Ort: Sandared
Kontakt:

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av Kulla »

arvidb skrev:
Kulla skrev:Någon som lyckades få kugghjul för 1.75mm stigning?

Jag får de inte pga mutter som håller B/C om jag har 60 kugg där som jag ska ha enligt schema
Jag har ju inte tagit första skäret med min svarv än, men jag tänkte satsa på att slippa kugghjulen helt med hjälp av en "elektronisk ledskruv":


Du ser lite början av det i översiktsbilden på min svarv ovan.
Det här är riktig bra idé. Kanske ska fixa den istället.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av arvidb »

Jag tänkte fästa enkodern såhär:
SAM_2990_enkoder-testmontering.jpg
Jag caddade upp plattan, skrev ut i skala 1:1 och använde ritningen som mall för tillverkningen. (Först limmat med RX-lim på kartong för testmontering och justering och sen på aluminiumplatta.) Här är ritningen ifall ni vill använda samma design:
Enkoderplatta.pdf
Denna platta passar för kugg med 35 tänder på enkodern.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av PeterH »

Jag kollade igenom alla hans videos för denna gängstyrning och blev riktigt imponerad, han gör snygga lösningar och verkar riktigt kompetent :tumupp: En fråga som poppade upp när jag nästan bestämt mig för att börja beställa prylar till bygget var varför man ska bygga en matning för gängning istället för att helt enkelt CNC konvertera, då kan man ju även gänga :humm:
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33774
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av Glenn »

Jag noterade samma sak med chucken när jag helt enkelt tog en chuck med MK2 som jag normalt har till julafräsen, kanske vore nåt att skaffa en för dragstång då..
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av arvidb »

PeterH: Mjo, jag funderade över samma sak. För mig handar det om att jag vill lära mig att svarva manuellt och att jag knappast kommer att köra serieproduktion i denna. Jag tänker att det antagligen är lättare att manuellt köra fram en bit så som man vill ha den än att lyckas få den perfekt med ett CNC-program på första försöket. Dessutom är ju elektronisk ledskruv första steget mot CNC-konvertering så att säga: jobbet med att elektrifiera Z är ju inte bortkastat om man senare vill gå över till CNC-styrning. Så för mig känns elektronisk ledskruv som ett vettigt första steg, så får jag se om jag går vidare någongång i framtiden.
jihe
Inlägg: 2409
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av jihe »

Jag tycker det finns poänger i att göra som han gjort. När jag får tag i en större svarv kommer jag nog att behålla trapetsskruvar och vevar för att kunna använda den helt manuellt.

Men det vetefan om jag skulle vilja ha en sån där separat kontroller, jag kommer nog ändå köra linuxcnc.
SeniorLemuren
Inlägg: 7809
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av SeniorLemuren »

arvidb skrev:
Kulla skrev:Någon som lyckades få kugghjul för 1.75mm stigning?

Jag får de inte pga mutter som håller B/C om jag har 60 kugg där som jag ska ha enligt schema
Jag har ju inte tagit första skäret med min svarv än, men jag tänkte satsa på att slippa kugghjulen helt med hjälp av en "elektronisk ledskruv":


Du ser lite början av det i översiktsbilden på min svarv ovan.
Samma metod som jag konstruerade som trottlestyring till mina båtmotorer. Videon visar prototyp. Senare ersattes encodern mot en bättre från ebay.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av arvidb »

Kulla skrev:Här är en intressant länk med olika modifikationer av svarven https://www.cgtk.co.uk/metalwork/minilathe

Det här gjorde jag idag :)
IMG_0568.jpg
Jag härmade dig och gjorde samma sak i helgen, fast med nåt slags plexiglas som jag hittade i gömmorna hemma som lock istället för aluminium.
SAM_3049_borrmall.jpg
Mallen limmad med RX-lim och hålen borrade och gängade:
SAM_3051_gängat.jpg
Jag skårade och knäckte plexit till rätt storlek. Tejpade fast mallen med dubbelhäftande tejp och borrade med stegborr med vanlig tvål som "glidmedel", vilket gick galant - fina hål utan sprickor eller flisor. Och så handsåg och fil för kurvorna.
SAM_3048_fila_plexi.jpg
Lilla kugghjulet sticker upp lite - jag tror hålet är lite för grunt? - så jag fick lägga en "packning" av kartong under locket för att få upp det lite.
SAM_3053_skydd_färdigt.jpg
Mallen som jag använde:
Apron-cover-plate.pdf
[/s]
Ny mall med mindre brett lock, som inte är för stort. :doh: Även övre vänstra hålet flyttat 2 mm till höger (inte nödvändigt men snyggare med det mindre breda locket). Jag la även till outlines för kugghjulens hålrum så att man kan använda mallen för att klippa ut en packning i kartong eller liknande för att höja upp locket om det behövs:
Apron-cover-plate-v2.pdf
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av arvidb 16 april 2020, 10:36:44, redigerad totalt 1 gång.
Kulla
Inlägg: 1266
Blev medlem: 7 januari 2010, 10:06:11
Ort: Sandared
Kontakt:

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av Kulla »

Ser bra ut!

Jag har slipat "överskott" av lilla kugghjulet med sandpapper.

Lyckades du montera den lilla klocka på sidan av det som används för gängning?
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av arvidb »

Tack! Jag har inte kommit så långt än att jag har försökt montera gängklockan (eller vad den nu kallas). Återkommer om det!
Skriv svar