Metallsvarv - CJ18A-tråden

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Kulla
Inlägg: 1264
Blev medlem: 7 januari 2010, 10:06:11
Ort: Sandared
Kontakt:

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av Kulla »

Att du orkar :)

Jag plockade ner tailstock för att se varför den låser inte sig på plats och det var inte konstigt att den gör inte det :roll:
19-11-23 13-40-56 0495.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av arvidb »

Intressant! Det är första gången jag sett hur insidan av dubbdockan ser ut! Jag måste erkänna att jag inte har koll på hur den är tänkt att fungera. Vad är det man ser på bilden egentligen? Ska den där runda brickan sitta på tappen som sticker ut mot kameran?
Kulla
Inlägg: 1264
Blev medlem: 7 januari 2010, 10:06:11
Ort: Sandared
Kontakt:

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av Kulla »

Runda brickan ska sitta under 2 kughjul och de ska spänna åt den när du drar åt handtaget.

Här har du 2 videon till om den.


Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av arvidb »

Haha, ja nu förstår jag varför det inte funkade så bra med brickan liggandes där bredvid. Som sagt, man undrar hur det går till i fabriken där dessa tillverkas! :doh:
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av arvidb »

Jag stötte på ett oväntat problem under monteringen av växellådan.
SAM_2893_växelproblem.jpg
Spårstoppskruven som sitter i bortre väggen håller en fjäder och en kullagerkula som trycker mot gropar i spakens axel. Detta ger distinkta, fjäderbelastade lägen för växellådan. Problemet är att en grop är felborrad så att läget för lågväxeln hamnar för långt åt sidan. På bilden är kugghjulet i lagom läge för lågväxel och hålet för "gaffeln" som styr kugghjulets läge borde vara mitt för mellanrummet mellan de två kuggkransarna.

Istället pressas gaffeln för långt åt sidan (åt höger i bild) så att gaffelns inre ben trycks mot kuggarna på den stora kuggkransen under! Inte bra alls. Detta måste fixas för att lågväxeln överhuvudtaget ska gå att använda.

Jag försökte först fila på gaffelbenet så att det skulle gå fritt från kugghjulet under, men insåg sen att det blir rätt mycket att ta bort och dessutom linjerar ju inte kugghjulen då heller. Nu funderar jag på att borra och gänga ett hål i nedre hörnet på biten mellan spak och gaffel och skruva i en (stopp)skruv som får sticka ut någon millimeter, och på så sätt hindra spaken från att röra sig för långt istället.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
betelgueze
Inlägg: 46
Blev medlem: 20 juni 2011, 22:25:17
Ort: Karlstad

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av betelgueze »

Det är inte så att biten som gaffeln ska sitta i är vänd åt fel håll? Jag tänkte på om hålet kanske inte sitter helt centrerat.
Då kanske det linjerat bättre om man vänder den på den. Fast då kanske det inte stämmer med de andra lägena. Om axeln går att montera i vilket läge som helst, så kan man ju vrida den och försöka borra nya lägen kanske.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av arvidb »

Tyvärr är just det hålet väl centrerat. :roll: (Jag har testat att vända på biten men det blev ingen skillnad.)

Nya lägen i axeln är ju en idé. Men då hamnar antingen spaken i ett annat läge eller så får man borra nytt fästhål för den på axeln. Lite meckigt också att borra hål på en rundad yta - man kanske får nudda med en borrande fräs först? Det är en bra backupidé om inte annat.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av arvidb »

Hål borrat och gängat:
SAM_2895_gängat.jpg
Funkar perfekt! :whoho:
SAM_2896_växel_fixad.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av SeniorLemuren »

Inte nog med att det blev en ny dator, det blev en svarv också. Beställdes förra måndagen och står nu i Västerås för utkörning på Måndag.
svarven.PNG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av jihe »

Jag har påbörjat motorbytet på min maskin nu.
motor.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av arvidb »

Vad är det för motor? Är den väldigt högvarvig (med tanke på den rejäla nedväxlingen)?
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av jihe »

DC-motor från ett löpband. Relativt högvarvig, det blir ett steg till med rem till spindeln som blir växlingsbart mellan 1:2 och 2:1. Det bör ge mig från <100 till ca 3000 användbara rpm.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av Glenn »

Nu beställde även jag en CJ18A, iaf tror jag det var en sådan då beskrivningen klart och tydligt sa att den har DRO för spindelvarvet, men bilden visade en CJ18 utan A..

Vi får väl se när den kommer hem.. om den kommer, säljaren befinner sej i kina, men svarven ska enligt auktionen skickas från tjeckien..

Som vanligt mycket oklarheter när man köper från Kina.

Jäkligt dumt tillfälle också egentligen då utgifterna denna månad överstiger inkomsterna med stor marginal, men jag tog pengarna till svarven från annat konto :)
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Metallsvarv - Unimat SL - något att satsa på?

Inlägg av Glenn »

jihe skrev:Jag tycker du har valt vettiga varianter. Jag har ett par glanze och tycker de är riktigt fina. Men jag har flera direktköpta från kina. De har lite sämre finish än Glanze, men brukar levereras med bra skruv och fullt tillräcklig kvalitet i fickan, och de är mycket billigare.
Mina huvudsakliga verktyg är två såna där uppsättningar, en laddad med CCMT och en med CCGT.
Detta är ju TMJ av hög grad :)

Jag funderade på detta set efter att ha hittat nån som hade köpt sådana till en CJ18A via google, och priset är ju ok också:

https://www.ebay.com/itm/4-Tools-10mm-S ... 3329608208

Men dom skären heter ju DCMT ?

Om jag fattade rätt i tabellen jag kollade i så betyder D 55° och 80°, är det dumt att köpa DCMT då ? ..jag har ju aldrig svarvat metall så jag har verkligen nollkoll..

Och hur stora kan man ha ? på sidan där jag hittade länken ovan så står det 10mm, men dom som länkades är 12mm ?
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av arvidb »

Här är några inlägg i denna tråd där D-varianten (DCMT/DCGT) har diskuterats tidigare:

https://elektronikforumet.com/forum/vie ... 5#p1477547
https://elektronikforumet.com/forum/vie ... 5#p1477560

Det verkar som att DCxT är typ dubbelt så långa som CCxT? I så fall blir de ju lite klumpigare och leder till större överhäng.

12 mm är runt 73 % styvare än 10 mm (12/10)^3 och får rum i hållaren som följer med maskinen. Jag vet inte varför folk väljer 10 mm? Det kanske också har med utstick att göra - är 12 mm längre än 10 mm så att man får mindre utrymme för ämnet kanske? (Jag har ännu inte köpt några stålhållare själv så jag vet inte.)

Edit: TMJ förresten? Temporomandibular Joint Disorder? :humm:
Skriv svar