Metallsvarv - CJ18A-tråden

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av Palle500 »

Var i verkstaden i annat ärende men satte upp en bit 25 mm aluminium och körde de första 10 mm utan kylmedel sprutade sen WD40 för resterande 10 mm syns skillnad. Men blev inget bra foto och hårmetallplattan var rätt sliten. Körde på 570 rpm. Det är en gammal colchester student 1800. Inte min på bilden men rätt lik.
IMG_1634.jpg
svarv. Ni ser hur bra det blir med riktiga grejer som inte ens var rätt inställda :-)
IMG_1417.jpg
IMG_1418.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
cinc
Inlägg: 410
Blev medlem: 12 mars 2010, 16:13:48
Ort: Bromma

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av cinc »

Du kan köra på max varvtal i aluminium med hårdmetallplattor i den svarven.
Det går tiodubbla varvtalet om maskinen tillåter det.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av Palle500 »

Jag misstänkte det. Tack skall prova detta.
Men är lite old school och vill se vad som händer i lugn takt :-)
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av Henry »

Har en mycket lik kina svarv och om jag ville ha en extra jämn och fin yta som tex sista varvet på biten så lade jag en stor tryck och vikt på verktygshållarens topp och med lite sned lagd kraft framåt till vänster och satte igång det så försvann allt vad ojämnheter och glapp heter. Nej man skall inte behöva göra det men det är vad det är med dessa svarvar och jag orkade inte alltid justera in allt.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av Palle500 »

Precis, finns många trick. Ett annat är att avverka relativt mycket på sista skäret, några tiondelar minst. Då belastar man bort glapp och elände.
Man kör ett slick sen mäter man diametern, lägger på tex 4 tiondelar (diameter inte radie) och kör, sen mäter man diameter skillnaden. Då vet man bättre när det är dags för sista slicket på 4 tiondelar för att hamna på rätt slut diameter.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av Henry »

Jo men tänkte dock mer på synbara mönster på ytan, inte nödvändigtvis exakta dimensioner vilket dock kommer automatiskt.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av Palle500 »

Det var även en fin yta jag beskrev, men la till hur man även kunde lyckas hålla rimligt slutmått.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av Henry »

Ok.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av arvidb »

säter skrev: 23 februari 2021, 09:54:05 Vibrerar den lika mycket om du har backskivan borttagen?
Jag har testat detta lite nu. Ja, den skakar i princip lika mycket utan backskivan. Om jag kopplar ur växeln så att bara motor och den lilla remdriften snurrar så slutar det skaka. Obalansen sitter alltså i själva spindeln.

Denna svarv har ju en spindel med fast fläns att fästa chucken i. Flänsen har hålbilder för både tre och fyra skruvar, och eftersom ett av hålen delas av de två hålbilderna så blir ju hålen osymmetriska. Dessutom finns ett extra hål för åtkomst till skruvar som håller fast ett täcklock bakom flänsen.

Jag experimenterade lite med att sätta i små skruvar i några av hålet och fick faktiskt skakningarna att minska markant. Eller snarare så blev varvtalsområdet där resonansen märks betydligt snävare:
SAM_3259_skruvar.jpg
Jag mätte även upp att backskivans utsida kastade åtta hundradelar. Genom att flytta runt den fick jag ner det till fyra hundradelar. Det verkar dock inte ha gjort någon större skillnad för skakningarna.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av Henry »

Ja det där var udda och dumt om något tycker jag, på min var hålen symmetriskt gjorda och för bara en typ och skruvar på baksidan var satta så det gick att komma åt dom med hålen för chucken. Kanske annars bud på att borra något extra hål så det blir balans för det är kanske inte så lätt att fixa till perfekt annars.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av arvidb »

Henry: Ja det vore nog en bra lösning. Man får väl försöka modellera masscentrum i ett cadprogram då för att få hålet/hålen på rätt ställe och i rätt storlek.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av arvidb »

Det är riktigt kul att svarva ju! :)

Första steget mot "elektronisk ledskruv" - spindelenkoder - färdigt:
SAM_3279_spindelenkoder.jpg
Inklusive de tre första delarna som svarven producerat. :) Jag är särskilt nöjd med kugghjulsbussningen där jag (korrekt, visade det sig) gissade att 12,02 mm skulle bli bra som presspassning, och dessutom lyckades träffa det måttet exakt:
SAM_3276_bussning.jpg

Och så fixade jag magnetiskt fäste på en mätklocka så att jag kan mäta slädens position. Mycket bra för att korta av distanserna ovan till rätt längd: nudda biten, nolla och läs sen av direkt hur mycket som är kvar att korta av:
SAM_3274_klocka_monterad.jpg
Två magneter smältlimmade till en plastskiva (avdelare till sortimentlåda) som sedan är tejpad med dubbelhäftande tejp mot klockan:
SAM_3273_klocka_baksida.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Kulla
Inlägg: 1264
Blev medlem: 7 januari 2010, 10:06:11
Ort: Sandared
Kontakt:

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av Kulla »

Ser bra ut! Hur löste du du kugghjulet?
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av arvidb »

Tack Kulla! Jag förstår inte frågan om kugghjulet?
Kulla
Inlägg: 1264
Blev medlem: 7 januari 2010, 10:06:11
Ort: Sandared
Kontakt:

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av Kulla »

Vart hittade du den, använt befintlig eller köpt/skrivit ut ny?

Jag tänkte köra rem istället, den blir tystare så
Skriv svar