Metallsvarv - CJ18A-tråden

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av arvidb »

Nu är kilen ute. Bra tips att bända med skruvmejsel! När den änden var ute så gick det att greppa ordentligt i skruvstycket och vicka/dra ut andra änden.
SAM_2766_kil_halvvägs.jpg
SAM_2768_kil_ute.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av arvidb »

Bonehead skrev:Ska du byta till koniska lager hade jag absolut polerat upp iaf bakre "lagerfästet" på spindelns axel till tight glidpassning. Min nöp så innåt helsike vilket gjorde att det inte gick att släppa förspänningen. Jag släppte muttrarna helt men axeln satt så tight i lagret att det inte spelade någon roll. :lol:
Ja det blir polering av båda sätena. Med tillhörande mätning med mikrometer efter avsvalning. Det har jag aldrig gjort förut så det ska bli spännande. :)

Vad bör man sikta på för passning? Och vilka/vilken grovlek på slippapper/smärgelduk bör man satsa på? Funkar 400?
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8612
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av PeterH »

Fin sammanställning men jag såg inget om genomgångshål? Kanske missade eller är det inte intressant? :humm:
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av jihe »

Den har ca 20 mm spindelgenomgång.

Arvid, varför polera båda? Jag skulle absolut inte röra annat än det bakre. På det främre är det presspassning du vill ha.

Jag strävade efter 30,00. I det läget får man princip inte dit lagret på axeln, men väl på plats är det justerbart. Lite kona på vägen in underlättar monteringen. Jag skulle hellre ha en lätt presspassning än en slapp gliddito.

Tänk på att om du måste provmontera lagret är det bra att ha en plan för hur du skall knacka/pressa loss det igen.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av arvidb »

För att underlätta monteringen och för att övning ger färdighet? :) Jag byggde en spindel för ett gäng år sedan och läste på en massa om högprecisions vinkelkontaktlager då. I de fallen var det viktigt med rätt passning för att få rätt förspänning när lagren monteras intill varandra, eftersom lagret deformeras av för tajt passning. Inte för att det är relevant här, men jag blev kanske lite skadad av all läsning om det där. :lol:

Wikipedia har som exempel H7/k6 för det slags passning som jag är ute efter ("Similar fit - Negligible clearance or interference fit which can be assembled or disassembled with a rubber mallet"). Om jag har lyckats läsa tabellerna rätt är, för 30 mm diameter, H7 0/+21 µm och k6 +2/+15 µm. Det ger passning -15/+19 µm.

Lagren har tolerans -12/0 µm enligt ISBs datablad. Då får jag att axeln bör ligga inom -15/+7 µm. Tänker jag rätt?

Edit: Om jag lyckas med passningen är jag också intresserad av att se om det ger upphov till mätbart flex ute vid chucken. Jag vill se hur bra det funkar helt enkelt, även om det kanske ger något mer flex än en presspassning. Som sagt, lite skadad. :)

Edit 2: Nä, -19/+3 blir det väl förresten. 15 µm press och 19 µm glid som mest. Fast det ger ju faktiskt upp till två hundradelar radiellt glapp i fronten, vilket inte känns bra. Jag får kanske tänka om där...
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av arvidb »

Nu blir det paus med spindeln ett tag i väntan på avdragare, mikrometer med mera.

Vad använder man smidigast för att slipa ner en sån här stålaxel till rätt tolerans? Är 400-korns smärgelduk lämpligt? För grovt/för fint?
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av jihe »

Skulle jag göra det idag skulle nog testa att läppa den med aluhylsa och diamantpasta.

400 kanske tar lite tid. Jag undrar om jag inte körde grovpassen med 150.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av arvidb »

Fint, då vet jag ungefär vilka grovlekar som är vettiga. :)

Det där med aluhylsa lät spännande. Har du någon länk till någon som beskriver tekniken?
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av jihe »

Den här filmen från Suburban tools är hyfsad vill jag minnas:
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av arvidb »

:tumupp:
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av Palle500 »

När ni ger er på med smärgelduk så får ni aldrig axeln rund igen.
Mät noga med en riktig mikrometer på olika ställen på axelns lagersäte och notera måtten sen polera lite försiktigt med fin smärgel och mät igen, då kommer ni att märka att axeln är som en fläckig leopard i diametern.
Detta är helt ok men som någon skrev tidigare, det blir nästa alltid för mycket slipat. Så se upp. Leta i första hand grader och repor på axeln som tas bort.

Man kan även lägga axeln i frysen så den krymper samt värma lagerbanan i ugnen till typ 80 grader. Har man då tur så glider lagerbanan på plats utan våld. Men vid otur så nyper den fast på axeln innan den kommit på plats. Börja med att mäta axeln i rumstemperatur sedan när den kommer ut från frysen.
Kulla
Inlägg: 1264
Blev medlem: 7 januari 2010, 10:06:11
Ort: Sandared
Kontakt:

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av Kulla »

Här är också en pdf hur man byter just lager på den

https://www.arceurotrade.co.uk/machineg ... -Guide.pdf
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av arvidb »

Tre avtorkningar under kanten på bädden, de 20 cm som syns till höger i bild. Är det gjutsand tro? Konsistens som lera.
SAM_2774_skit.jpg
Den här killen är skön för övrigt (och har en bra videoserie om sin minisvarv av samma sort):


Jag gillar hans ommålning. Färgen som sitter på som original flagar bara man tittar på den...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av Glenn »

Det såldes f.ö nyligen en CJ18A på tradera.. med en del tillbehör förvisso, men begagnad.

https://www.tradera.com/item/301891/365 ... -item-main

7700:- !
Kulla
Inlägg: 1264
Blev medlem: 7 januari 2010, 10:06:11
Ort: Sandared
Kontakt:

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av Kulla »

Jag såg det. Tänker sälja min och köpa Blomqvist för samma pengar :D
Skriv svar