Metallsvarv - CJ18A-tråden

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Metallsvarv - Unimat SL - något att satsa på?

Inlägg av arvidb »

hawkan skrev:Schaeffler listar gränsvarvtal till 6500 rpm, men så högt ska man inte köra.
Kanske 4000 rpm är okej i långa loppet utan för mycket värmeuppbyggnad. Så det är ju safe då.
:tumupp:
Kulla
Inlägg: 1264
Blev medlem: 7 januari 2010, 10:06:11
Ort: Sandared
Kontakt:

Re: Metallsvarv - Unimat SL - något att satsa på?

Inlägg av Kulla »

Fick min CJ18A igår, lekte lite med den. Allt i allt är jag nöjd, fast den simmar i olja, så jag får plocka ner den och sätta ihop så allt glider som det ska.

Vad ska man använda för olja att smörja den sen?
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Metallsvarv - Unimat SL - något att satsa på?

Inlägg av arvidb »

Kan nåt sånt här funka kanske? Universal smörjolja/symaskinsolja
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Metallsvarv - Unimat SL - något att satsa på?

Inlägg av tecno »

Kulla skrev:Fick min CJ18A igår, lekte lite med den. Allt i allt är jag nöjd, fast den simmar i olja, så jag får plocka ner den och sätta ihop så allt glider som det ska.

Vad ska man använda för olja att smörja den sen?
Står det inget matnyttigt i den fantastiska manualen?
Kulla
Inlägg: 1264
Blev medlem: 7 januari 2010, 10:06:11
Ort: Sandared
Kontakt:

Re: Metallsvarv - Unimat SL - något att satsa på?

Inlägg av Kulla »

DennisCA
Inlägg: 2248
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Metallsvarv - Unimat SL - något att satsa på?

Inlägg av DennisCA »

Gejderolja ska du smörja alla glidande ytor med. ISO 68 gejderolja (viskositet) är förmodligen det som det ska vara. På min maskin använder jag ISO 220 som är den tjockaste viskositeten eftersom det rekommenderas till min fräs så jag kör det också på svarven. Men 68an brukar vara den som universalt rekommenderas.

Mobil Vactra #2 är ett exempel på ISO 68 gejderolja, jag kör på Vactra #4. Men tycker du ska ta tvåan eller motsvarande.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Metallsvarv - Unimat SL - något att satsa på?

Inlägg av tecno »

Blir man förvånad eller ?

Kör på med gejderolja typ 68 så blir det nog så bra. Om det inte finns smörj punkter och avskrapare så tycker jag att du bör fixa till detta, lite extra pyssel men klart värt besväret för att minimera slitage.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Metallsvarv - Unimat SL - något att satsa på?

Inlägg av arvidb »

Vad "behöver" man skaffa för tillbehör till en sån här maskin för att den ska bli användbar?

Borrchuck till dubbdockan? (Lite osäker på terminologin här, tail stock = dubbdocka?)
Roterande dubb?
Fyrbackschuck?
"Quick change tool post"? (Verktygshållare/snabbfäste?)
Svarvstål?
Mätinstrument (mätklocka + stativ, mikrometrar, cylinder-/hålindikatorer)?
Gejderolja och skärolja?
Annat?

Vad är rimlig prisklass på dessa saker för att få något som är prisvärt men inte frustrerande att använda? Är dessa vettiga till exempel:
Snabbchuck 549:-
Roterande dubb 549:-

Förslag på bra & prisvärd fyrbackschuck och verktygshållare?

Helt rudis på detta men sugen på att ge mig in på det...
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Metallsvarv - Unimat SL - något att satsa på?

Inlägg av tecno »

https://www.amadeal.co.uk/acatalog/Mini ... kages.html

Där har du ett *paket* med det du önskar.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Metallsvarv - Unimat SL - något att satsa på?

Inlägg av arvidb »

Intressant, men om man tänker sig att man kan gå upp ett snäpp i kvalitet från det billigaste billiga - kanske till och med så att man vill använda grejerna till nästa svarv också? Det vore alltså intressant med tips på specifika tillbehör som är "erkänt" okej och har bra prestanda/pris, om det nu finns sådana.

Jag har alltså ingen aning om vad som är värt att lägga lite mer på, och i så fall hur mycket det är meningsfullt att betala. Är så ny på detta att jag inte ens vet vad som är en rimlig budget, men jag tänker kanske ungefär lika mycket som svarven i sig kostar? Mätinstrument har jag redan en del och där kommer jag nog att försöka komplettera med bra grejer (eventuellt begagnat).
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Metallsvarv - Unimat SL - något att satsa på?

Inlägg av tecno »

Börja då *baklänges* dvs vad är det du vill kunna göra och vad du ställer för krav på det.

Välj svarv + tbh och verktyg efter ditt uppsatta mål.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Metallsvarv - Unimat SL - något att satsa på?

Inlägg av arvidb »

* Jag vill kunna svarva koncentriska lagersäten i "mindre dimensioner", säg upp till 60 mm dia, till hyfsad tolerans (vet ej vad som är rimligt att sikta på här, H6 är väl drömmen). Därav bra mätverktyg och individuellt ställbar fyrbackschuck. Material: aluminium.
* Svarva (eller borra + brotscha?) upp axelhål på till exempel remhjul med god koncentricitet. Därav borrchuck till dubbdockan. Material: aluminium.
* Antagligen en massa andra småsaker som jag bara inte kommit på ännu. Borra & gänga hål i änden på axlar/distanser till exempel. Material: aluminium, kanske testa i något snällt stål bara för att se hur det går.

Jag tror att en sån här minisvarv kan funka bra för detta, eller åtminstone ge en bra introduktion till det hela, givet lite service och hyfsade tillbehör. Dessutom har jag inte plats för & möjlighet att hantera något större.

Räcker det eller bör jag speca mer exakt vad jag vill kunna göra? I så fall, vad behöver specas?

Edit: Kanske det viktigaste syftet med att skaffa svarv skulle vara att lära mig att svarva! Därav att jag gärna vill ha "hyfsade" tillbehör och verktyg, så att det inte blir en onödigt frustrerande process. Att ha kul är alltså en inte oviktig komponent. :)
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Metallsvarv - Unimat SL - något att satsa på?

Inlägg av tecno »

Uppfattar jag det rätt att max material Ø60mm eller är materialet större och du vill kunna svarva Ø60mm lagersäten?
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Metallsvarv - Unimat SL - något att satsa på?

Inlägg av arvidb »

Man får ju kompromissa efter vad som är möjligt givet att jag nu inte har möjlighet att skaffa en större svarv, men säte för 7204-lager (47 mm ytterdia) i 60 mm material vore trevligt, ja. Chucken på dessa maskiner verkar vara 100 mm dia - hur stort material kan en sån greppa?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Metallsvarv - Unimat SL - något att satsa på?

Inlägg av Glenn »

Får väl dock plats en större chuck, har för mej att jag sett säljare som skickar med en större.
Skriv svar