Metallsvarv - CJ18A-tråden

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 22197
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av säter »

Många chuckar har egenheten att backarna spretar utåt.
Då fastnar detaljen bara längst in.
Du får kolla detta.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 25394
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av tecno »

Och medicinen till detta fenomen är att slipa in backarna.
SeniorLemuren
Inlägg: 6905
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av SeniorLemuren »

Om man skall slipa backarna som bara spänner längst in, så måste det ju spännas isär i ytteränden när man slipar. Hur gör man det enklast?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 26187
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av Glenn »

Glenn skrev:
22 oktober 2020, 08:03:36
Priset vet vi ju inte innan auktionen är avslutad :)
8201:- gick boneheads svarv för f.ö.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 22197
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av säter »

SeniorLemuren skrev:
5 november 2020, 10:44:48
Om man skall slipa backarna som bara spänner längst in, så måste det ju spännas isär i ytteränden när man slipar. Hur gör man det enklast?
På mina chuckar svarvar jag alltid ett "knäppe" längst ut på backarna.
Detta är mycket användbart vid uppspänning av bitar.

Då kan man spänna fast en liten ring i detta "knäppe" när man slipar eller svarvar in backarna.
jihe
Inlägg: 1312
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av jihe »

Skulle jag slipa in en sån här liten chuck skulle jag nog fundera på att borra ett hål med hm-borr i varje back, så att det går att spänna en ring mellan tre stift.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 22197
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av säter »

Jag har gjort så på kompisens chuck.
Även det fungerar.
Senast redigerad av säter 5 november 2020, 13:18:40, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 25394
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av tecno »

jihe skrev:
5 november 2020, 11:22:01
Skulle jag slipa in en sån här liten chuck skulle jag nog fundera på att borra ett hål med hm-borr i varje back, så att det går att spänna en ring mellan tre stift.
:tumupp:
SeniorLemuren
Inlägg: 6905
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av SeniorLemuren »

Det var precis det jag tänkte. Bra, då får det bli så. Hoppas backarna inte är för hårda att borra i.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 25394
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av tecno »

Tror nog att de bara är ythärdade.
Kulla
Inlägg: 1099
Blev medlem: 7 januari 2010, 10:06:11
Ort: Sandared
Kontakt:

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av Kulla »

SeniorLemuren skrev:
5 november 2020, 14:51:20
Det var precis det jag tänkte. Bra, då får det bli så. Hoppas backarna inte är för hårda att borra i.
Gärna lägg någon bild om du gör det.

Jag har bytt alla lager på min nu, så tänker jag innan jag sätter ihop den, att fixa ELS, har allt hemma redan så det blir det med
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 26187
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av Glenn »

säter skrev:
5 november 2020, 10:58:45
På mina chuckar svarvar jag alltid ett "knäppe" längst ut på backarna.
Detta är mycket användbart vid uppspänning av bitar.

Då kan man spänna fast en liten ring i detta "knäppe" när man slipar eller svarvar in backarna.
jihe skrev:
5 november 2020, 11:22:01
Skulle jag slipa in en sån här liten chuck skulle jag nog fundera på att borra ett hål med hm-borr i varje back, så att det går att spänna en ring mellan tre stift.
Md risk för att låta dum men.. knäppe ? hål var då ? ring hur då ?
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 7749
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av X-IL »

Ringen är för att kunna spänna inåt när man slipar in backarna. Om man då har borrat in hål i ”toppen” backarna där man kan stoppa i cylindriska pinnar, då kan man spänna runt ringen med pinnarna och ha hela backarnas insida fri.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 22197
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av säter »

Det är svårt att förklara med ord.
Jag ska se om jag orkar gå ut i hobbyrummet och ta en bild på svarven.
Användarvisningsbild
Uttis
Inlägg: 2009
Blev medlem: 16 december 2006, 00:54:34
Ort: häredetfaningenstjärna (fagersta)

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av Uttis »

Glenn skrev:
28 oktober 2020, 09:03:40
En sak jag inte riktigft lyckas förstå vad problemet är.
Tar du inte fler skär på första sidan? Sen bara ett på sida 2? Sista skäret behöver vara likadant om diametern ska bli densamma.

Även om du får maskinen att svarva samma diameter så kommer det bli en kant om du vänder den då chucken inte spänner in biten i centrum på maskinen.
Skriv svar