Montering av båtmotor-propellrar?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Montering av båtmotor-propellrar?

Inlägg av Glattnos »

Jag var osmart nog att fråga detta på ett båtforum(eftersom dom borde veta) och fick så konstigt svar så jag provar här istället(där jag vet att det finns fler tekniskt isatta).

Jag skulle byta propeller på min motor idag och det gick ju si sådär. Gäller en Tohatsu 9.8 4-takt.
Först så var propellermuttern lös när jag skulle ta bort original-propellern, efter att jag tagit ut låspinnen så var det bara att skruva bort muttern med fingrarna. 12Nm står det i instruktionsboken att den ska dras med. När jag tog bort propellern så var den nött på anliggningsytan emot tryckbrickan(nr. 61 på sprängskissen), man ser även lite märken på tryckbrickan men den är i stål så den klarar sig nog bra. Man ser en påbörjad "skärning" där material från propellern tycks börjat "gnuggas fast" på tryckbrickan.
Det var tur att jag skulle byta propeller för detta kunde ju annars blivit mycket värre innan jag märkt det, jag har kört drygt 2 timmar med motorn(ny motor).
Fråga 1: Kan muttern ha dragits med 12Nm på fabrik och sen blivit lös efter 2 timmar körning pga att huben glidit inne i propellern eller liknande?

Om jag sätter dit original-propellern så landar propellern emot tryckbrickan(nr. 61) och när jag lägger dit bricka och mutter(nr. 62 och 63) för att dra fast propellerns så landar dom emot huben som sticker ut knappt 1mm(mässingfärgade röret med invändiga splines), drar jag muttern med 12Nm så trycks inte huben ihop så mycket att brickan landar emot propellern utan propellern hamnar i spänn emot tryckbrickan med hjälp av hubens gummi.
Det konstiga är att på den nya propellern(den vita) blir det tvärt om, där landar istället huben emot tryckbrickan ca 1mm innan propellern och på muttersidan sticker inte huben ut alls så om man skulle dra där så skulle bricka och mutter trycka på propellern istället.
Fråga 2: Hur ska det egentligen vara?

Jag antar att den svarta original-propellern är som den ska, att propellern ska tryckas emot tryckbrickan när man "spänner" hubens gummi med bricka och mutter. Är det rätt? Propellerns ska väl inte dras stumt mellan tryckbricka och brickan med mutter?

(Att den vita propellern är stukad är ett annat problem då det skett i frakten så jag ska utröna hur det blir med det, jag såg det inte på en gång men det syns tydligt när man granskar lådan som den kom i.)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Montering av båtmotor-propellrar?

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Stukningen på den beiga är nog inget att bry sig om men skillnaden på mässingsrörer är inte bra. Du får inte sätta i 64 före 62 ;-)
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2585
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Montering av båtmotor-propellrar?

Inlägg av hawkan »

Mässingsröret ska skruvas fast på axeln. Gummit är en slirkoppling som ska rädda motorn om propellern slår i nåt hårt.
Det viktiga är att navet, mässingsröret med splines, sitter fast ordentligt på axeln.
Gummit ska helst lämnas fritt.
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Montering av båtmotor-propellrar?

Inlägg av svanted »

förr hade man en brytpinne, nu har man en gummikoppling....
om det ska fungera måste propellen hänga fritt i gummit.
navet på båda propellrarna ser ut att vara felmonterat...
på den vita för långt in och på den svarta för långt ut.
man kan kanske pressa in/ut gumminavet mha en hydraulpress?
men du kan justera felet mha smal bricka ytterst på den vita så att navet dras stumt på axeln men så att propellen hänger fritt i gummit,
samma med den svarta, sätt en smal bricka på insidan så att splinesade navet går emot inre brickan.

navet med gummi är utbytbart och en slitdetalj, det händer att propellern börjar slira på gummit om det släpper från propellern,
då får man byta nav och gummi.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Montering av båtmotor-propellrar?

Inlägg av Glattnos »

Tack för era svar :) Med era kommentarer och lite studerande av delarna så tror jag att jag förstår hur det ska vara.
På den svarta propellern klämmer det först på mässingsröret med 0,5 mm tillgodo om man drar stumt. Mässingsröret i den vita propellern verkar i så fall vara för kort då det klämmer om propellern 1,2 mm innan det klämmer om mässingsröret. Det går att avhjälpa med en liten bricka eller hylsa ungefär som svanted skrev. Men dom skickade en ny propeller idag, så jag får se hur den ser ut :)

Såhär ska det troligtvis vara:
Konstruktionen bör vara tänkt så att mässingshylsan i propellerhuben ska dras stumt emot "Thrust holder"(nr.61), thrust holder landar i en kona på propelleraxeln(plus att den har splines) och trycks fast av brickan och muttern(nr. 62 och 63) som man drar med 12Nm, bricka nr. 62 ska inte röra propellern utan bara mässingsröret. Själva propellern ska inte klämmas fast men bör rimligen hamna tillräckligt nära "thrust holder" för att ta upp propellerns tryck och linjera den när man gasar. Axeln har en svarvad kona, "thrust holder" sitter på axelns kona och har både axiellt och radiellt säte för propellern och propellern har motsvarande ytor radiellt och axiellt så det måste vara det som ska sörja för linjering och upptagning av krafterna under belastning.

Slutsats:
I så fall är den svarta propellern helt korrekt men var för löst dragen från fabrik och den vita propellern har två fel(för kort inpressning av gummikopplingen och för kort mässingsrör).
Sånt här är ju inte lätt att märka när det inte finns någon beskrivning på hur det ska vara, jag skulle ju lika gärna kunnat satt dit den vita propellern, dragit åt och sen kört. Men då antingen med en trust holder som sitter tryckt emot sin axelkona via gummi istället för mekaniskt via hylsan och/eller utebliven eller försämrad funktion hos gummikopplingen.
Så inpressningsmåttet är väldigt viktigt och längden på mässinghylsan är inte superviktigt så länge den inte är för kort(ska sticka ut lite när inpressningsmåttet är rätt).

På bild, thrust holder och propeller:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Montering av båtmotor-propellrar?

Inlägg av svanted »

btw
jag tror inte det är så d-a noga, förutsatt att mässingröret är tillräckligt långt,
sen drar men åt tills man känner att det stummar mot det,
om gummibufferten sitter lite fel som borde den smyga till sig med tiden....
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Montering av båtmotor-propellrar?

Inlägg av Glattnos »

Ja den borde smyga till sig med tiden :) Men om propellerns radiala säte inte når trust holders radiala säte(vilket det inte gör på den vita propellern pga inpressningen i kombination med fasningen av hörnen på ytorna) så kan man få vibrationer vid belastning tills det eventuellt smugit till sig.
Skriv svar