Var hittar man mekaniska komponenter?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Bigstone
Inlägg: 582
Blev medlem: 22 september 2004, 13:04:12
Ort: Linköping

Var hittar man mekaniska komponenter?

Inlägg av Bigstone »

Har tänk bygga en enklare antenn rotor men vill hitta delar till bygget. Var letar man?

Själva antennen ska byggas av 1mm. tråd som spänns upp i en rektangulär form mellan 4st. metspön på vardera 4m i längd så lite vikt och vindfång blir det.
(Moxon antenn för 20m bandet.)

Den smidigaste lösningen skulle kräva en utväxling med ett "skruvhjul" mot ett drev och har sneglat på vindrutetorkar motorer men de har oftast plast drev och skulle helst ha dessa i metall för ev. kommande höststormar.
Drev och kedjor från cyklar är en annan lösning men blir något klumpigare, möjligen som placerad i botten av mast röret och får vrida hela midevitten.

Var hittar man kugghjul och fästen mm. runt 3~8cm för att bygga utväxlingar etc.?
Användarvisningsbild
Andax
Inlägg: 4373
Blev medlem: 4 juli 2005, 23:27:38
Ort: Jönköping

Re: Var hittar man mekaniska komponenter?

Inlägg av Andax »

Användarvisningsbild
Bigstone
Inlägg: 582
Blev medlem: 22 september 2004, 13:04:12
Ort: Linköping

Re: Var hittar man mekaniska komponenter?

Inlägg av Bigstone »

Ok, tack för tips, lite dyra sidor för min budget gissar jag på, Conrad hade lite också.
Är nog mer ute efter återbruk, var man hittar sånt enklast och kanske lite material för svetsning tex. (plåtbitar, vinklade järn osv.,)
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Var hittar man mekaniska komponenter?

Inlägg av E Kafeman »

Har sett antennrotorer som bygger hjullager från både fram och bakhjulsupphängning till bil. De tål rätt stora krafter.
För enklare antenn-rotor skulle kanske vevpartiet till en cykel duga. Lägg cykeln på sidan och svetsa fast i toppen på ett mast-fackverk.
Komplettera med elmotor för cykelns bakhjul så kan det bli bra snurr på antennen.
Vill man rotera hela antennen så passar en begagnad grävmaskin bra.
Ställ grävmaskinen där du vill ha den och ersätt överbyggnaden med lämplig antenn-mast.
Det finns ett antal exempel på nätet där man gjort så.

Somliga torkar-motorer har snäckväxel som är designade bara för rotation åt ett håll. Det är främst pinjongen som bara är lagrad för tryckkrafter åt endast ett håll.
Blir även stort glapp, vilken inte är så bra som antenn-rotor. Motor till fönsterhiss kan vara lämpligare.

En begagnad laddbar kina-borrmaskin kan vara bättre alternativ som universell drivmotor till diverse mindre projekt.
I synnerhet om elektroniken för fart-reglering och fram/back redan finns och borrchucken sväljer ett stort antal olika diametrar på axeln som ska drivas.
Användarvisningsbild
Bigstone
Inlägg: 582
Blev medlem: 22 september 2004, 13:04:12
Ort: Linköping

Re: Var hittar man mekaniska komponenter?

Inlägg av Bigstone »

E Kafeman :tumupp: AH! Precis mina tankar om lösningar, även om grävmaskinen var lite i häftigaste laget! :D
Men klart intressant! Min hyresvärd är inte så pigg på att ha ett torn på tomten sa han när jag frågade om lov ang. antenner, därav en temporär lösning och för fältbruk på semestern. ;)

Hittade nyss en annons på Blocket som jag ringde på där en lantbrukare sålde bevattnigsrör i aluminium om 8 meter styck och 70mm i diameter så det skulle ev. kunna vara en lösning att staga fast i ett mindre träd (temporärt för tester) och göra någon anordning i toppen på... hmmm... :idea: :humm:
Skriv svar