Sida 4 av 5

Re: Reparation av ELGE friktionskoppling

Postat: 16 maj 2019, 11:20:29
av Jan Almqvist
Om det inte finns någon automatik utan knapparna bara är en enkel fjärrmanövrering av spaken för kopplingen så borde kan ju kunna göra en helt mekanisk lösning där spaken kan manövreras på avstånd.

Det beror lite på vad "fjärrstart som ligger en bra bit från själva kopplingen" innebär.

Re: Reparation av ELGE friktionskoppling

Postat: 16 maj 2019, 11:25:32
av säter
Du menar att manövrera en handventil med ett snöre?
Det låter sig inte göras.
Det är 15meter till manöverplatsen.

Om det bara finns 2st trådar, kanske man kan använda något relä ute vid ventilen?

Re: Reparation av ELGE friktionskoppling

Postat: 16 maj 2019, 11:31:20
av Jan Almqvist
Nej, jag menar inte att manövrera en handventil. Jag menar att snörena ska gå direkt till spaken. (Då slipper du gå på gym också.)

Re: Reparation av ELGE friktionskoppling

Postat: 16 maj 2019, 11:35:41
av säter
Nej, det är inte genomförbart.

Re: Reparation av ELGE friktionskoppling

Postat: 16 maj 2019, 12:31:39
av Jan Almqvist
säter skrev:Om det bara finns 2st trådar, kanske man kan använda något relä ute vid ventilen?
Man kan använda växelspänning och överföra en signal under positiv halvperiod och den andra signalen under negativ. I princip krävs bara en lämplig AC-källa och några dioder.

Re: Reparation av ELGE friktionskoppling

Postat: 17 maj 2019, 10:48:28
av säter
Det låter väldigt komplicerat.
Hur ska det fungera ihop med spolarna på 230VAC?

Re: Reparation av ELGE friktionskoppling

Postat: 17 maj 2019, 11:58:40
av Jan Almqvist
Jo, det behövs ju såklart några mellanreläer också med DC-manöver.

Beskriv gärna lite bättre hur det ser ut. Hela kedjan från knappar via kontaktor till magnetventil. Var någonstans det bara är två ledare och varför det svårt att få till en tredje.

Re: Reparation av ELGE friktionskoppling

Postat: 17 maj 2019, 12:10:04
av säter
Det är 2st momentana strömbrytare som styr en kontaktor.
Trycker man på den ena drar kontaktorn med självhållning.
Trycker man på den andra ramlar kontaktorn.

Från kontaktorn går det ledningar i ett pansarrör, som går under en betongsula, fram till magnetventlen.
När kontaktorn är dragen, blir spolen på magnetventilen aktiverad och luft leds till cylinderns plussida.
När kontaktorn ramlar, gör fjäderreturen på magnetventilen att minussidan på cylindern aktiveras.
Plussidan evakueras naturligtvis samtidigt.

Re: Reparation av ELGE friktionskoppling

Postat: 17 maj 2019, 12:56:06
av Jan Almqvist
Om det bara går två ledare till den plats ventilerna sitter och inte möjligt att få fram fler ledare så måste det kanske bli en komplicerad lösning.

Du kan ju använda de två ledarna till att strömförsörja någon lämplig pryl som sitter vid ventilerna och skicka själva manöversignalerna trådlöst (WiFi, Blåtand eller något annat).

Re: Reparation av ELGE friktionskoppling

Postat: 17 maj 2019, 13:01:19
av säter
Finns det något impulsrelä som inte stannar kvar i draget läge?
Som växlar varannan gång så att säga?

Re: Reparation av ELGE friktionskoppling

Postat: 18 maj 2019, 11:44:28
av Jan Almqvist
Ett riktigt impulsrelä med växlande kontakt och som inte behöver separat strömförsörjning skulle väl fungera.

När det kommer spänning via dina två ledare låter du relät växla och skickar spänningen vidare till den ena eller andra ventilspolen. Iofs. kommer det att komma en kort puls på "fel" spole först men det spelar kanske ingen roll. Den går att trolla bort mha fler reläer.

Du kommer så klart inte att kunna ha knappar som betyder inkoppling respektive urkoppling utan snarare "växla läge för kopplingen".

Re: Reparation av ELGE friktionskoppling

Postat: 18 maj 2019, 11:47:57
av säter
Du kommer så klart inte att kunna ha knappar som betyder inkoppling respektive urkoppling utan snarare "växla läge för kopplingen".
Jo, så kommer det ju att bli.
Manövrering med en knapp bara.

Re: Reparation av ELGE friktionskoppling

Postat: 5 juni 2019, 11:18:16
av säter
säter skrev:Som ni ser på sista bilden, har flänsarna gått av där den roterande ringen sitter.
Där har de skruvat dit mässingsegment utanpå brottytorna.
De där ser inte ut att överleva länge till.
Det är dags för igångkörning av bruket.
Jag var ner igår och inspekterade de där mässingsegmenten, och det var ingen rolig syn.
Alla satt löst och någon skruv var borta.

Det måste göras ett nytt nav så fort som möjligt. :humm:

Re: Reparation av ELGE friktionskoppling

Postat: 6 juni 2019, 08:28:33
av säter
Det får bli ett nav i stil med det som "Micke_71" ritade, fast 2-delat.
part4.jpg
Fast med flänsarna för skiftgaffeln.
nav-bl2.jpg
Jag funderar på att utgå från skuren plåt istället för rundstång.
Undrar om det skulle kunna gå att skära 2st halvor, och på det viset slippa klyva detaljen?

Re: Reparation av ELGE friktionskoppling

Postat: 7 juni 2019, 08:55:48
av säter
Är det någon som har några bra idéer om hur man tillverkar 2-delade detaljer?