Sida 3 av 5

Re: Reparation av ELGE friktionskoppling

Postat: 14 maj 2019, 10:23:26
av säter
Det är fjärrstart som ligger en bra bit från själva kopplingen.
Inne vid kopplingen får man inte vistas när maskineriet är igång.

Re: Reparation av ELGE friktionskoppling

Postat: 14 maj 2019, 10:39:35
av Jan Almqvist
Jag tycker att en luftcylinder alltid ska ha fullt lufttryck på ena eller andra sidan dvs man ska använda 5/2-ventiler. Då kan man använda "strypback-ventiler" för att få cylindern att gå någorlunda mjukt fram och tillbaka. En fungerande strypning förutsätter att det finns komprimerad luft på den sida man evakuerar. Är cylindern avluftad i vila drar den iväg utan kontroll när man börjar köra.

Eventuella stopp i de båda ändlägena bör vara mekaniska.

Re: Reparation av ELGE friktionskoppling

Postat: 14 maj 2019, 10:55:49
av säter
Eventuella stopp i de båda ändlägena bör vara mekaniska.
Hur menar du med det?
Mekaniska stopp på cylindern?
På själva kopplingen är det mekaniska stopp.

Re: Reparation av ELGE friktionskoppling

Postat: 14 maj 2019, 11:10:05
av Jan Almqvist
Om man tittar på "Fig. 3 Kopplingsspak" ser det ju ut som något som är tänkt att manövreras för hand och egentligen inte med en luftcylinder.

Kanske skulle man använda två luftcylindrar?

Den ena cylindern trycker spaken framåt vid inkoppling men går sedan direkt tillbaka så det inte ligger tryck på spaken utom just när man kopplar in.

Den andra cylindern drar spaken bakåt vid urkoppling och går sedan tillbaka.

På så vis får man något som liknar att spaken manövreras för hand.

Med 2 st 5/2-ventiler och 4 st "strypback" bör man kunna få någorlunda mjuka rörelser.

Istället för att trycka skulle de båda cylindrarna kunna dra i spaken via någon ryckdämpare av gummi så det inte blir helt stumt.

Re: Reparation av ELGE friktionskoppling

Postat: 14 maj 2019, 11:20:00
av säter
Om man tittar på "Fig. 3 Kopplingsspak" ser det ju ut som något som är tänkt att manövreras för hand och egentligen inte med en luftcylinder.
Visst är det så.
Vi har en koppling som fortfarande är handmanövrerad, och den fungerar utmärkt, inga slitage.
Den ena cylindern trycker spaken framåt vid inkoppling men går sedan direkt tillbaka så det inte ligger tryck på spaken utom just när man kopplar in.
Den andra cylindern drar spaken bakåt vid urkoppling och går sedan tillbaka.
Det fungerar väl lika bra med en dubbelverkande cylinder som sitter där nu?
men går sedan direkt tillbaka
Den får ju inte gå tillbaka, den ska bara avlastas.

Re: Reparation av ELGE friktionskoppling

Postat: 14 maj 2019, 11:33:41
av Jan Almqvist
Mitt förslag är kanske onödigt komplicerat men den ena cylindern har bara till uppgift att koppla in. När cylindern går tillbaka tar den inte med sej kopplingsarmen. (Långhål eller annan lösning.)

Den andra cylindern har bara till uppgift att bara koppla från. Den kan inte koppla in igen.

Båda cylindrarna ska vara dubbelverkande och styras med 5/2 så att de alltid har fullt tryck på ena eller andra sidan för att få någorlunda mjuk gång mha "strypback".

Varje ventil styrs för sej med olika signaler för inkoppling och urkoppling.

Re: Reparation av ELGE friktionskoppling

Postat: 14 maj 2019, 11:43:29
av säter
Med en 5/3-ventil och en dubbelverkande cylinder borde man väl uppnå samma funktion?

Re: Reparation av ELGE friktionskoppling

Postat: 14 maj 2019, 12:25:42
av Jan Almqvist
Med två cylindrar blir det inga krafter som påverkar spaken utom just vid inkoppling och urkoppling. Även om du avlastar kommer kanske cylindern ändå att ligga kvar med en viss kraft som nöter på grejerna.

Med en (1) cylinder och 5/3-ventil finns det ingen komprimerad luft "på andra sidan" som kan användas för att strypa och rörelserna blir därför brutalare.

Re: Reparation av ELGE friktionskoppling

Postat: 15 maj 2019, 08:59:16
av säter
Jag tror inte det blir några problem med hastiga rörelser.
Jag har provat befintliga grejer med luftslangar borttagna, och det fungerar rätt bra.

Re: Reparation av ELGE friktionskoppling

Postat: 15 maj 2019, 15:34:43
av Jan Almqvist
OK, då går det kanske bra att använda en 5/3 med avluftat mittläge. Du får väl prova.

Re: Reparation av ELGE friktionskoppling

Postat: 16 maj 2019, 09:47:58
av säter
Om man ska ersätta med en 5/3-ventil, hur många kablar krävs för manövreringen?

Re: Reparation av ELGE friktionskoppling

Postat: 16 maj 2019, 10:10:24
av Jan Almqvist
Din 5/3-ventil har två ventilspolar dvs det behövs normalt tre ledare för manövrering.
En signal för att koppla in.
En signal för att koppla ur.
En gemensam återledare för båda ventilspolarna.

Du behöver ha riktiga släckkretsar också eftersom spänningen annars sticker iväg när du försöker bryta strömmen genom respektive spole. Nu står det iofs. inte i tråden vad kopplingen styrs av (utöver knappar) men släckkretsar ska man aldrig slarva med.

Re: Reparation av ELGE friktionskoppling

Postat: 16 maj 2019, 10:24:51
av säter
Nu står det iofs. inte i tråden vad kopplingen styrs av (utöver knappar)
I nuläget styrs det av en kontaktor med självhållning.

Jag får kolla hur många trådar det är framdraget.
Jag misstänker att det bara är 2st.

Re: Reparation av ELGE friktionskoppling

Postat: 16 maj 2019, 11:10:29
av Jan Almqvist
Om kopplingen bara styrs med två knappar, kontaktor med självhållning, luftventil och cylinder skulle man ju lika gärna använda två snören (med var sitt handtag) som går direkt till spaken?

Re: Reparation av ELGE friktionskoppling

Postat: 16 maj 2019, 11:12:28
av säter
skulle man ju lika gärna använda två snören (med var sitt handtag) som går direkt till spaken?
Det där hängde jag inte med på riktigt. :humm: