Sida 2 av 5

Re: Reparation av ELGE friktionskoppling

Postat: 13 maj 2018, 21:36:56
av säter
Det ligger en hel del i det.
Man kan ju ta till tjockleken på flänsarna så att det går att svarva upp för ett lager om det behövs i framtiden.

Re: Reparation av ELGE friktionskoppling

Postat: 13 maj 2019, 07:33:05
av säter
säter skrev:Från början har det nog varit manuell manövrering, men nu är det ombyggt till tryckluftcylinder.
En helidiotisk konstruktion då cylindern ligger på med fullt tryck hela tiden när kopplingen är aktiverad.
Det är förmodligen därför gjutjärnsflänsen har gett upp.
Jag är inne på att första åtgärden måste bli att bygga om funktionen på luftcylindern.

Funktionen nu är att trycker man på knappen "start", då går cylindern ut och ligger kvar så med fullt tryck.
Trycker man "stopp", då går den tillbaka och ligger med fullt tryck i det läget.
Jag skulle vilja ha så att cylindern går ut bara när man håller startknappen intryckt.
Släpper man knappen ska det bli trycklöst.

Undrar hur man löser detta pneumatiskt och elektriskt?

Re: Reparation av ELGE friktionskoppling

Postat: 13 maj 2019, 12:38:08
av CPMS
Beror ju på vad det är för ventil, sitter det en singel 5/2 går den nog att byta mot en 3/2 så då blir cylindern avlastad i OFF läget.

Re: Reparation av ELGE friktionskoppling

Postat: 13 maj 2019, 12:52:54
av säter
Jag måste sätta mig in i olika ventiltypers benämning.

Den ventil som sitter där nu, har bara en spole och fjäderretur.
Aktiverar man spolen blir det tryck på plussidan av cylindern och minussidan evakueras via ventilen.
Vid opåverkad spole blir det omvänt.
Det finns inget avlastat läge.

Re: Reparation av ELGE friktionskoppling

Postat: 13 maj 2019, 12:59:57
av säter
Det borde vara en 4/2-ventil som sitter där va?

Re: Reparation av ELGE friktionskoppling

Postat: 13 maj 2019, 13:00:34
av mrfrenzy
säter skrev: En helidiotisk konstruktion då cylindern ligger på med fullt tryck hela tiden när kopplingen är aktiverad.
Det är förmodligen därför gjutjärnsflänsen har gett upp.
Har man monterat cylindern fel så den har för lång slaglängd?
Om den monteras så slaglängden "precis räcker till" bör det inte bli mer belastning på flänsen än om man manövrerade manuellt och låste fast armen i respektive läge.

Re: Reparation av ELGE friktionskoppling

Postat: 13 maj 2019, 13:27:38
av säter
Jo visst är slaglängden för lång.
Det är en standardcylinder.

Även om man skulle lyckas bygga om fästena så att det stämmer vid ansättning, blir problemet detsamma när man har backat cylindern.
Den ligger med fullt tryck även åt det hållet.

Re: Reparation av ELGE friktionskoppling

Postat: 13 maj 2019, 14:31:25
av säter
Det borde väl bli en 5/3-ventil som behövs?

Re: Reparation av ELGE friktionskoppling

Postat: 13 maj 2019, 15:02:57
av CPMS
Går egentligen inte att bara säga 3/2 eller 5/3 typ för det brukar gå att med "byglar" och/eller pluggar få samma funktion med olika typer av ventil.

Re: Reparation av ELGE friktionskoppling

Postat: 13 maj 2019, 15:56:46
av GunnarW
Kan man inte bara begränsa slaglängden både inuti cylindern (plusrörelsen) och utvändigt (minusrörelsen) med lämpliga distanser på kolvstången? Då behöver man ju inte bekymra sig om avlastning av luften i ändlägena...

Re: Reparation av ELGE friktionskoppling

Postat: 13 maj 2019, 16:20:56
av mrfrenzy
Ja det verkar mycket smartare. Annars får man ju en onödig belastning på grejerna vid varje manövrering.

Re: Reparation av ELGE friktionskoppling

Postat: 13 maj 2019, 18:39:49
av säter
Av lite andra orsaker tror jag inte slaglängdsbegränsing blir så bra.
Jag tror vi kör på idén med en annan ventil.

Frågan är hur man gör med det elektriska?

Re: Reparation av ELGE friktionskoppling

Postat: 13 maj 2019, 20:42:11
av CPMS
Ingenting låter det som, byt till en enkelverkande ventil som avluftar i odraget läge så är det väl klart.

En sådan med tryck in på 1, till cylindern från 2 och en ljuddämpare på 3 borde räcka.
3-2.jpg

Re: Reparation av ELGE friktionskoppling

Postat: 14 maj 2019, 08:54:17
av säter
Jag tror att du fattar fel angående den önskade funktionen.

Jag vill ha så att när man håller in "start", då ska cylindern gå ut.
När man släpper "start", ska den stanna och evakuera luften.

Håller man in "stopp", ska cylindern backa.
Släpper man "stopp", ska den stanna och evakuera luften.

Idag när man trycker "start", går cylindern ut och står kvar så med fullt tryck.
Detta via en kontaktor med självhållning till magnetventilen.

När man trycker "stopp", släpper kontaktorn och magnetventilen blir spänningslös.
Då går ventilen över till andra läget med fjäderkraft, och cylinder går tillbaka med fullt tryck.

Re: Reparation av ELGE friktionskoppling

Postat: 14 maj 2019, 09:58:39
av CPMS
Aha, men då skulle jag struntat i elstyrningen helt och satt dit en spakventil som får styra cylindern. Några hundringar och lite slang så är det klart.

https://verktygsboden.se/reglage/rotera ... Y9EALw_wcB