Reparation av ELGE friktionskoppling
Reparation av ELGE friktionskoppling
Vi har 3st ELGE-kopplingar på tegelbruket för manövrering av blandarskruvar mm.
Dessa är i dåligt skick, speciellt den till blandare 2.
Det är kopplingshuvudet, betecknat (E), som är i sämst skick.
Jag har funderingar på att tillverka nya i stål.
2-delade, så att man slipper riva isär hela maskineriet för att byta.
En bild från katalogen. En grov ritning som jag har gjort i SW. Bild på den befintliga delen till blandare 2. Som ni ser på sista bilden, har flänsarna gått av där den roterande ringen sitter.
Där har de skruvat dit mässingsegment utanpå brottytorna.
De där ser inte ut att överleva länge till.
Dessutom har örona till länkarna gått av ett antal gånger, och svetsats tillbaka.
Nu är dessa i bedrövligt skick.
Allt är gjort i gjutjärn.
Har några idéer om detta?
Dessa är i dåligt skick, speciellt den till blandare 2.
Det är kopplingshuvudet, betecknat (E), som är i sämst skick.
Jag har funderingar på att tillverka nya i stål.
2-delade, så att man slipper riva isär hela maskineriet för att byta.
En bild från katalogen. En grov ritning som jag har gjort i SW. Bild på den befintliga delen till blandare 2. Som ni ser på sista bilden, har flänsarna gått av där den roterande ringen sitter.
Där har de skruvat dit mässingsegment utanpå brottytorna.
De där ser inte ut att överleva länge till.
Dessutom har örona till länkarna gått av ett antal gånger, och svetsats tillbaka.
Nu är dessa i bedrövligt skick.
Allt är gjort i gjutjärn.
Har några idéer om detta?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Reparation av ELGE friktionskoppling
Finns det plats att dra ut godset till öronen så att de tangerar ut från diametern? Eftersom de har varit svetsade så är de en svag punkt. Tänker att du kanske vill göra i 2541 och det är lite svårsvetsat.
Har några snabba tankar kring möjlighet att ha den 2delad men vet inte riktigt hur hög belastningen är. Skulle låta delningen sitta mitt i öronen. Då har man hjälp av de bultarna att hålla ihop.
Skulle fräsa någon avsats eller spår/kil i delningsplanet. Göra finbearbeting av hålet med halvorna monterade.
Men det behövs ju mer för att hålla ihop halvorna, svårt o se utan mått hur mycket plats som finns och vilken ev bultstorlek det kan få plats.
Har några snabba tankar kring möjlighet att ha den 2delad men vet inte riktigt hur hög belastningen är. Skulle låta delningen sitta mitt i öronen. Då har man hjälp av de bultarna att hålla ihop.
Skulle fräsa någon avsats eller spår/kil i delningsplanet. Göra finbearbeting av hålet med halvorna monterade.
Men det behövs ju mer för att hålla ihop halvorna, svårt o se utan mått hur mycket plats som finns och vilken ev bultstorlek det kan få plats.
Re: Reparation av ELGE friktionskoppling
Jag tror att örona har gått av i samband andra haverier.Eftersom de har varit svetsade så är de en svag punkt.
Typ skruvar som har lossnat och liknande.
Tanken var att använda vanligt 2172, så att det går att svetsa i hur som helst.Tänker att du kanske vill göra i 2541 och det är lite svårsvetsat
Undrar om stål mot stål kommer att skära trots riklig smörjning?
Hur är svetsbarheten på kilstål? Jag funderar på sådant till örona.
Jo, jag är också inne på den linjen.Skulle låta delningen sitta mitt i öronen.
Jag hade hoppats att det skulle räcka med styrstift.Skulle fräsa någon avsats eller spår/kil i delningsplanet.
Jo, det är tanken.Göra finbearbeting av hålet med halvorna monterade.
Svetsa örona före finsvarvning.
Även bearbeta hålen i örona efter svetsning.
Axelhålet är Ø70mm, då får du lite begrepp om storleken.svårt o se utan mått hur mycket plats som finns och vilken ev bultstorlek det kan få plats.
Jag hade hoppas få plats med 4st M12 eller liknande.
Här förstod jag inte riktigt.Finns det plats att dra ut godset till öronen så att de tangerar ut från diametern?
Re: Reparation av ELGE friktionskoppling
En snabbskiss på hur öronen kan vara solida och tangera ut från diametern.. Hinner inte rita så mycket idag eftersom det är mer skruvande än maskintid idag....
Om öronen håller halvbra idag så lär en sådan lösning hålla garanterat.
2172 kommer att riskera o skära. Det händer lite för ofta.... Det finns ingen möjlighet att göra i 2541 och lägga emellan en bricka i typ JM7 eller JM3 i glidytorna? Den kan ju skruvas fast med försänkta M6 om det behövs. Eller är det mot axeln du behöver glid? Delad bussning?
Du kan göra färdigt i 2172 och få gasnitrerat så skär det inte så lätt. Gasnitrering ändrar inte så mycket på måtten. Lägg några extra hundringar på ev H7-H8 tolerans mot axel.
Om kunden är beredd på att betala dyrare material så gör hela biten i JM7
Om öronen håller halvbra idag så lär en sådan lösning hålla garanterat.
2172 kommer att riskera o skära. Det händer lite för ofta.... Det finns ingen möjlighet att göra i 2541 och lägga emellan en bricka i typ JM7 eller JM3 i glidytorna? Den kan ju skruvas fast med försänkta M6 om det behövs. Eller är det mot axeln du behöver glid? Delad bussning?
Du kan göra färdigt i 2172 och få gasnitrerat så skär det inte så lätt. Gasnitrering ändrar inte så mycket på måtten. Lägg några extra hundringar på ev H7-H8 tolerans mot axel.
Om kunden är beredd på att betala dyrare material så gör hela biten i JM7
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Reparation av ELGE friktionskoppling
När jag tänker efter lite så snurrar nog aldrig navet på axeln.
Navet snurrar nog bara mot den tvådelade ringen som agerar "skiftgaffel".
Då kanske risken för skärning minskar?
Navet snurrar nog bara mot den tvådelade ringen som agerar "skiftgaffel".
Då kanske risken för skärning minskar?
Re: Reparation av ELGE friktionskoppling
Har sett gafflar käka upp material eller själva bli uppkäkade. Trycker den bara och kopplingen är återfjädrande eller trycker den och drar? (Dvs båda riktningar)
Ser att original har en släpring som ser lagrad med vinkelkontakt. Får inte ihop den med din modell.
Ser att original har en släpring som ser lagrad med vinkelkontakt. Får inte ihop den med din modell.
Re: Reparation av ELGE friktionskoppling
Var ser du något vinkelkontaktlager där?Ser att original har en släpring som ser lagrad med vinkelkontakt. Får inte ihop den med din modell.
Re: Reparation av ELGE friktionskoppling
Det ser ut som två kulbanor i släpringen. Ibland ritar dom så översiktligt så man endast ser lagren som en kulbana. Men det kan lika väl vara något annat, kanske smörjspår/fettdepå men ser lite udda att rita det så.
Senast redigerad av Micke_71 12 maj 2018, 11:15:16, redigerad totalt 2 gånger.
Re: Reparation av ELGE friktionskoppling
Du måste ringa in på ritningen för att jag ska förstå.Det ser ut som två kulbanor i släpringen.
Re: Reparation av ELGE friktionskoppling
Men vid närmare koll så ser jag att det omöjligt kan få plats lager i släpringen och ännu mindre kunna monteras lager i den. Får skylla på den sena timmen och att jag inte kollat tillräckligt noga på fotot mot ritning.
Jag tror att det finns en risk att släpringen kommer att käka upp 2172 om det ligger lite axialkraft när kopplingen arbetar. Gjutjärn/segjärn är ju lite självsmörjande pga av grafiten.
Nästan längst till vänster i ritningen så har du 2 radier i släpringen.
Jag tror att det finns en risk att släpringen kommer att käka upp 2172 om det ligger lite axialkraft när kopplingen arbetar. Gjutjärn/segjärn är ju lite självsmörjande pga av grafiten.
Nästan längst till vänster i ritningen så har du 2 radier i släpringen.
Re: Reparation av ELGE friktionskoppling
Skulle det vara möjligt att bredda spåret för släpringen och minska lite på diametern så du skulle kunna lägga in glidlagerhalvor för både axial och diameter med typ 5mm gods.
För om man gör om öronen ungefär som jag tänkte, lägger in glidlager och får detaljer gasnitrerad eller i 2541 så borde det enda som behöver service vara att byta glidlagerhalvorna. Finns kanske inte ens behov av att ha den tvådelad då om allting annat håller garanterat.
För om man gör om öronen ungefär som jag tänkte, lägger in glidlager och får detaljer gasnitrerad eller i 2541 så borde det enda som behöver service vara att byta glidlagerhalvorna. Finns kanske inte ens behov av att ha den tvådelad då om allting annat håller garanterat.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Reparation av ELGE friktionskoppling
Den både trycker och drar.Micke_71 skrev:Har sett gafflar käka upp material eller själva bli uppkäkade. Trycker den bara och kopplingen är återfjädrande eller trycker den och drar? (Dvs båda riktningar)
Från början har det nog varit manuell manövrering, men nu är det ombyggt till tryckluftcylinder.
En helidiotisk konstruktion då cylindern ligger på med fullt tryck hela tiden när kopplingen är aktiverad.
Det är förmodligen därför gjutjärnsflänsen har gett upp.
Så här ser manöverarmen ut.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Reparation av ELGE friktionskoppling
Det finns det nog möjligheter till.Micke_71 skrev:Skulle det vara möjligt att bredda spåret för släpringen och minska lite på diametern så du skulle kunna lägga in glidlagerhalvor för både axial och diameter med typ 5mm gods.
Jag gillar den där idén med lösa lagerhalvor.
De kanske man kunde tillverka i segjärn?
Jag har ingen lust att riva isär hela maskineriet.Finns kanske inte ens behov av att ha den tvådelad då om allting annat håller garanterat.
Därför vill jag ha tvådelat.
Re: Reparation av ELGE friktionskoppling
Segjärn eller någon form av lite hårdare lagermetall.
-
- Inlägg: 7816
- Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
- Ort: Kristinehamn
Re: Reparation av ELGE friktionskoppling
Varför komplicera till det så in i norden. Gör du ett nytt kopplingshuvud i stål och sätter dit en smörjnippel på den och smörjer med grafitfett då och då så håller den så länge resten av maskinen håller.