Buggfix Plus
Aktuellt datum och tid: 23.03 2019-08-23

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Svara på tråd  [ 72 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: 18.47 2018-05-10 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.16 2009-02-22
Inlägg: 16827
Ort: Säter
Vi har 3st ELGE-kopplingar på tegelbruket för manövrering av blandarskruvar mm.
Dessa är i dåligt skick, speciellt den till blandare 2.

Det är kopplingshuvudet, betecknat (E), som är i sämst skick.
Jag har funderingar på att tillverka nya i stål.
2-delade, så att man slipper riva isär hela maskineriet för att byta.

En bild från katalogen.
Bilaga:
001.JPG

En grov ritning som jag har gjort i SW.
Bilaga:
nav-bl2.jpg

Bild på den befintliga delen till blandare 2.
Bilaga:
009.JPG

Som ni ser på sista bilden, har flänsarna gått av där den roterande ringen sitter.
Där har de skruvat dit mässingsegment utanpå brottytorna.
De där ser inte ut att överleva länge till.

Dessutom har örona till länkarna gått av ett antal gånger, och svetsats tillbaka.
Nu är dessa i bedrövligt skick.
Allt är gjort i gjutjärn.

Har några idéer om detta?


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 01.29 2018-05-11 

Blev medlem: 21.47 2004-09-18
Inlägg: 763
Finns det plats att dra ut godset till öronen så att de tangerar ut från diametern? Eftersom de har varit svetsade så är de en svag punkt. Tänker att du kanske vill göra i 2541 och det är lite svårsvetsat.

Har några snabba tankar kring möjlighet att ha den 2delad men vet inte riktigt hur hög belastningen är. Skulle låta delningen sitta mitt i öronen. Då har man hjälp av de bultarna att hålla ihop.

Skulle fräsa någon avsats eller spår/kil i delningsplanet. Göra finbearbeting av hålet med halvorna monterade.

Men det behövs ju mer för att hålla ihop halvorna, svårt o se utan mått hur mycket plats som finns och vilken ev bultstorlek det kan få plats.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 08.49 2018-05-11 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.16 2009-02-22
Inlägg: 16827
Ort: Säter
Citera:
Eftersom de har varit svetsade så är de en svag punkt.
Jag tror att örona har gått av i samband andra haverier.
Typ skruvar som har lossnat och liknande.
Citera:
Tänker att du kanske vill göra i 2541 och det är lite svårsvetsat
Tanken var att använda vanligt 2172, så att det går att svetsa i hur som helst.
Undrar om stål mot stål kommer att skära trots riklig smörjning?
Hur är svetsbarheten på kilstål? Jag funderar på sådant till örona.
Citera:
Skulle låta delningen sitta mitt i öronen.
Jo, jag är också inne på den linjen.
Citera:
Skulle fräsa någon avsats eller spår/kil i delningsplanet.
Jag hade hoppats att det skulle räcka med styrstift.
Citera:
Göra finbearbeting av hålet med halvorna monterade.
Jo, det är tanken.
Svetsa örona före finsvarvning.
Även bearbeta hålen i örona efter svetsning.
Citera:
svårt o se utan mått hur mycket plats som finns och vilken ev bultstorlek det kan få plats.
Axelhålet är Ø70mm, då får du lite begrepp om storleken.
Jag hade hoppas få plats med 4st M12 eller liknande.
Citera:
Finns det plats att dra ut godset till öronen så att de tangerar ut från diametern?
Här förstod jag inte riktigt.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 10.37 2018-05-11 

Blev medlem: 21.47 2004-09-18
Inlägg: 763
En snabbskiss på hur öronen kan vara solida och tangera ut från diametern.. Hinner inte rita så mycket idag eftersom det är mer skruvande än maskintid idag....

Om öronen håller halvbra idag så lär en sådan lösning hålla garanterat.

2172 kommer att riskera o skära. Det händer lite för ofta.... Det finns ingen möjlighet att göra i 2541 och lägga emellan en bricka i typ JM7 eller JM3 i glidytorna? Den kan ju skruvas fast med försänkta M6 om det behövs. Eller är det mot axeln du behöver glid? Delad bussning?

Du kan göra färdigt i 2172 och få gasnitrerat så skär det inte så lätt. Gasnitrering ändrar inte så mycket på måtten. Lägg några extra hundringar på ev H7-H8 tolerans mot axel.

Om kunden är beredd på att betala dyrare material så gör hela biten i JM7

Bilaga:
part4.jpg


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 18.32 2018-05-11 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.16 2009-02-22
Inlägg: 16827
Ort: Säter
När jag tänker efter lite så snurrar nog aldrig navet på axeln.
Navet snurrar nog bara mot den tvådelade ringen som agerar "skiftgaffel".
Då kanske risken för skärning minskar?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 22.23 2018-05-11 

Blev medlem: 21.47 2004-09-18
Inlägg: 763
Har sett gafflar käka upp material eller själva bli uppkäkade. Trycker den bara och kopplingen är återfjädrande eller trycker den och drar? (Dvs båda riktningar)

Ser att original har en släpring som ser lagrad med vinkelkontakt. Får inte ihop den med din modell.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 08.19 2018-05-12 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.16 2009-02-22
Inlägg: 16827
Ort: Säter
Citera:
Ser att original har en släpring som ser lagrad med vinkelkontakt. Får inte ihop den med din modell.
Var ser du något vinkelkontaktlager där?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 10.04 2018-05-12 

Blev medlem: 21.47 2004-09-18
Inlägg: 763
Det ser ut som två kulbanor i släpringen. Ibland ritar dom så översiktligt så man endast ser lagren som en kulbana. Men det kan lika väl vara något annat, kanske smörjspår/fettdepå men ser lite udda att rita det så.


Senast redigerad av Micke_71 10.15 2018-05-12, redigerad totalt 2 gånger.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 10.11 2018-05-12 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.16 2009-02-22
Inlägg: 16827
Ort: Säter
Citera:
Det ser ut som två kulbanor i släpringen.
Du måste ringa in på ritningen för att jag ska förstå. :humm:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 10.15 2018-05-12 

Blev medlem: 21.47 2004-09-18
Inlägg: 763
Men vid närmare koll så ser jag att det omöjligt kan få plats lager i släpringen och ännu mindre kunna monteras lager i den. Får skylla på den sena timmen och att jag inte kollat tillräckligt noga på fotot mot ritning. :oops:

Jag tror att det finns en risk att släpringen kommer att käka upp 2172 om det ligger lite axialkraft när kopplingen arbetar. Gjutjärn/segjärn är ju lite självsmörjande pga av grafiten.

Nästan längst till vänster i ritningen så har du 2 radier i släpringen.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 10.32 2018-05-12 

Blev medlem: 21.47 2004-09-18
Inlägg: 763
Skulle det vara möjligt att bredda spåret för släpringen och minska lite på diametern så du skulle kunna lägga in glidlagerhalvor för både axial och diameter med typ 5mm gods.

Bilaga:
Part1.JPG


För om man gör om öronen ungefär som jag tänkte, lägger in glidlager och får detaljer gasnitrerad eller i 2541 så borde det enda som behöver service vara att byta glidlagerhalvorna. Finns kanske inte ens behov av att ha den tvådelad då om allting annat håller garanterat.


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 17.32 2018-05-12 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.16 2009-02-22
Inlägg: 16827
Ort: Säter
Micke_71 skrev:
Har sett gafflar käka upp material eller själva bli uppkäkade. Trycker den bara och kopplingen är återfjädrande eller trycker den och drar? (Dvs båda riktningar)
Den både trycker och drar.
Från början har det nog varit manuell manövrering, men nu är det ombyggt till tryckluftcylinder.
En helidiotisk konstruktion då cylindern ligger på med fullt tryck hela tiden när kopplingen är aktiverad.
Det är förmodligen därför gjutjärnsflänsen har gett upp.

Så här ser manöverarmen ut.
Bilaga:
001.JPG


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 17.46 2018-05-12 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.16 2009-02-22
Inlägg: 16827
Ort: Säter
Micke_71 skrev:
Skulle det vara möjligt att bredda spåret för släpringen och minska lite på diametern så du skulle kunna lägga in glidlagerhalvor för både axial och diameter med typ 5mm gods.
Det finns det nog möjligheter till.
Jag gillar den där idén med lösa lagerhalvor.
De kanske man kunde tillverka i segjärn?

Citera:
Finns kanske inte ens behov av att ha den tvådelad då om allting annat håller garanterat.
Jag har ingen lust att riva isär hela maskineriet.
Därför vill jag ha tvådelat.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 13.17 2018-05-13 

Blev medlem: 21.47 2004-09-18
Inlägg: 763
Segjärn eller någon form av lite hårdare lagermetall.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 14.31 2018-05-13 

Blev medlem: 11.20 2009-05-26
Inlägg: 5817
Ort: Kristinehamn
Varför komplicera till det så in i norden. Gör du ett nytt kopplingshuvud i stål och sätter dit en smörjnippel på den och smörjer med grafitfett då och då så håller den så länge resten av maskinen håller. :)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd  [ 72 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
   
Drivs av phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010