Laserskära material info

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
archen
Inlägg: 570
Blev medlem: 22 augusti 2012, 18:47:41
Ort: Falun

Laserskära material info

Inlägg av archen »

Hej,
Inväntar min första laserskärare, en 100w co2 laser.

Var kan man läsa på om vilka material som är OK att skära?

Tex så har jag en 0.8mm glasfiber GRP Epoxy platta jag ev vill skära i men hur vet jag att det är säkert ur hälsoperspektiv och maskinperspektiv?

Mvh
Anders

.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Laserskära material info

Inlägg av Henry »

Har ingen erfarenhet som så av laserskärare men blir det rök så är det inget man skall andas in oavsett vad det är man skär även om viss rök kanske inte är lika hälsovådlig som annan rök. Vet inte vad som bildas om man skär i epoxy men jag är helt säker på att det inte är något man skall andas in.
archen
Inlägg: 570
Blev medlem: 22 augusti 2012, 18:47:41
Ort: Falun

Re: Laserskära material info

Inlägg av archen »

Ventilation är ju ett krav oavsett material och det kommer jag ordna. Men vissa material är väl farligare än andra och vissa material skadar maskinen.

.
Findecanor
Inlägg: 982
Blev medlem: 2 juli 2010, 23:04:07

Re: Laserskära material info

Inlägg av Findecanor »

Material som avger mycket rök när det skärs ska undvikas också därför att röken kan lägga sig på speglarna.
Då absorberas laserstrålarna istället för att speglas, och då hettas speglarna upp vilket skadar dem.

Kolla vad Stockholm Makerspace har för godkända material för sin laserskärare. Det är också en 100W CO2-laser, så samma parametrar de använder kanske funkar för din.

Red: Ett par länkar därifrån fanns också guiden: Laser Cutter Materials från ett annat makerspace.

Kretskort är baserat på epoxy och glasfiber och om det står:
Epoxy is an aliphatic resin, strongly cross-linked carbon chains. A CO2 laser can't cut it, and the resulting burned mess creates toxic fumes ( like cyanide! ). Items coated in Epoxy, or cast Epoxy resins must not be used in the laser cutter. ( see Fiberglass )
[Fiberglass is] a mix of two materials that cant' be cut. Glass (etch, no cut) and epoxy resin (fumes)
archen
Inlägg: 570
Blev medlem: 22 augusti 2012, 18:47:41
Ort: Falun

Re: Laserskära material info

Inlägg av archen »

Exakt vad jag letat efter! Stort tack för hjälpen

.
Skriv svar