Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Touch Off....Problem...

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Spindelfäste idag ÄNTLIGEN..

Inlägg av Perkla »

Mateo_swe skrev:Det ser fint ut det där.
Ska du låta fästet vara omålat?
Jag tror jag ska måla mitt fäste antingen med samma mörkröda färg som sidoplåtarna eller med svart färg.

Hur går man till väga för att rikta upp spindeln på bästa sätt?
Kan man bara lägga vinkelhaken på fräsbordet och se om spindeln verkar sitta lodrätt jämfört med vinkeln med ögonmått?
Och gör det något om spindeln lutar minimalt i någon riktning?

Jag tänkte inte måla fästet, inget annat på min fräs är målat, som Janne sa till mig en gång att min fräs ser ut som tanken från början var att den skulle se ut, RAW... dvs omålad, sen kan man ju måla om man vill så klart.. :D
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Spindelfäste idag ÄNTLIGEN..

Inlägg av Perkla »

Behöver jag ha jordkabeln inkopplad till spindeln ? skulle inte tro det va ? Tänkte börja koppla in den nu nämligen..
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Spindelfäste idag ÄNTLIGEN..

Inlägg av SeniorLemuren »

Och varför skall du inte koppla in jordkabeln? Om motorn är levererad med en jordkabel så skall den förmodligen jordas.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2586
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Spindelfäste idag ÄNTLIGEN..

Inlägg av hawkan »

Om det inte finns en uppenbar anslutning för jordkabeln skulle jag avstå att koppla in den.
Däremot kan det vara lämpligt att höljet, fästet och hela z-arrangemanget är jordat.
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Spindelfäste idag ÄNTLIGEN..

Inlägg av Perkla »

SeniorLemuren skrev:Och varför skall du inte koppla in jordkabeln? Om motorn är levererad med en jordkabel så skall den förmodligen jordas.
Motorn är inte levererad med nån kabel alls.. kabeln har jag köpt på annat håll och spindeln har tre faser, kontakten på spindeln är märkt 1,2,3 dvs ingen jord på polerna på spindeln i alla fall..
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Spindelfäste idag ÄNTLIGEN..

Inlägg av Perkla »

hawkan skrev:Om det inte finns en uppenbar anslutning för jordkabeln skulle jag avstå att koppla in den.
Däremot kan det vara lämpligt att höljet, fästet och hela z-arrangemanget är jordat.
Ja precis så tänkte jag också.. och ska nog testa det efter jag listat ut vilken kabel som ska sitta var på spindeln och VFD...
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Spindelfäste idag ÄNTLIGEN..

Inlägg av säter »

Mateo_swe skrev:Jag antar man får lossa fästet en aning, knacka i rätt riktning, dra åt och sen mäta igen tills det blir perfekt.
Det är så det går till.
När man har fått det bra, då borrar och brotchar man för koniska pinnar.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Spindelfäste idag ÄNTLIGEN..

Inlägg av Glenn »

Du menar att man drar åt där det är rakt, och sen borrar rätt igenom och brotschar konsikt medans det är ihopskruvat ? eller ?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Spindelfäste idag ÄNTLIGEN..

Inlägg av säter »

Exakt, sedan kör man utan att ha pinnarna monterade.
Pinnarna letar man fram efter det att man har kört stutt, och behöver rikta tillbaka spindeln.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Spindelfäste idag ÄNTLIGEN..

Inlägg av SeniorLemuren »

Perkla skrev:
SeniorLemuren skrev:Och varför skall du inte koppla in jordkabeln? Om motorn är levererad med en jordkabel så skall den förmodligen jordas.
Motorn är inte levererad med nån kabel alls.. kabeln har jag köpt på annat håll och spindeln har tre faser, kontakten på spindeln är märkt 1,2,3 dvs ingen jord på polerna på spindeln i alla fall..
Ok. På bilden visar du upp en kabel som inehåller en jordledare. Jag drog slutsatsen att det var en medlevererad kabel till motorn. Begriper inte varför du visar upp den kabeln om den inte har med motorn att göra? Men skit i det. Finns det ingen jordanslutninspunkt på motorn så är den väl dubbelisolerad och behöver inte jordas. Borde framgå i motorns dokumentation.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Spindelfäste idag ÄNTLIGEN..

Inlägg av Glenn »

Det är ju den kabeln han tänker använda till motorn förstås.

Jag har en liknande till min, ölflex.
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Spindelfäste idag ÄNTLIGEN..

Inlägg av Perkla »

SeniorLemuren skrev:
Perkla skrev:
SeniorLemuren skrev:Och varför skall du inte koppla in jordkabeln? Om motorn är levererad med en jordkabel så skall den förmodligen jordas.
Motorn är inte levererad med nån kabel alls.. kabeln har jag köpt på annat håll och spindeln har tre faser, kontakten på spindeln är märkt 1,2,3 dvs ingen jord på polerna på spindeln i alla fall..
Ok. På bilden visar du upp en kabel som inehåller en jordledare. Jag drog slutsatsen att det var en medlevererad kabel till motorn. Begriper inte varför du visar upp den kabeln om den inte har med motorn att göra? Men skit i det. Finns det ingen jordanslutninspunkt på motorn så är den väl dubbelisolerad och behöver inte jordas. Borde framgå i motorns dokumentation.
Ja varför visar jag upp den kabeln tillsammans med en bild på kontakten till Spindeln... lär ju inte vara speciellt troligt att det är kabeln till styrningen till parabolanläggningen i alla fall... nä precis, självklart hade jag tänkt använda den till spindeln och inget annat.
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Spindelfäste idag ÄNTLIGEN..

Inlägg av Perkla »

Har nu kopplat in VFD samt spindel och vattenkylning, VFD och spindel funkar som det ska, ställer man Hz så snurrar den därefter, att justera Hertz på VFD funkar inte för mig så jag tänkte koppla in en extern Pot för att justera RPM, eller ja, justera Hz blir det ju.

Jag valde en A10K pot, jag satte trådarna på potten enligt bild, och på VFD Svart på 5V ut, Röd på 5V in, Grön på FWD, problemet är att spindeln startar inte förens jag vridit potten mer än väl över halv... hz antalet blir då på VFD lite över 300, dvs ca 100 hz från max varv..

Jag ändrade parametrarna också på VFD så det ska fungera med extern pot ... Pn 03 satte jag till nummer 3 och Pn 04 satte jag till 2, så vitt jag kan se borde det vara som det ska vara... ?

Nu undrar jag om nån har en aning om vad detta beror på, borde jag använda ett annat motstånd... typ 5K eller liknande, har ingen sån pot liggandes dock..


Tacksam för svar...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Kopplat in VFD + Spindel..ME

Inlägg av Klas-Kenny »

Din inkoppling verkar lite galen.

Koppla den gröna sladden till GND istället, så att potentiometern blir en spänningsdelare.
Sen koppla FWD till styrsignal ifrån styrsystemet istället. Eller ställ om Pn 04 till 1 för att starta från knapp på VFD'n.

Edit: Byt plats på röd och svart också, inser jag efter att ha läst om din text.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Kopplat in VFD + Spindel..ME

Inlägg av SeniorLemuren »

Om potentiometern används som 0-5 V spänningsdelare så skall du mata röd och grön med - och - 5 Volt. Då får du ut en spänning på 0 till 5 V på den Svarta och den skall du väl förmodligen mata in på plint 3 enligt diagrammet?

Edit den sista (plint 3) är jag inte säker på, men normal är väl FWD och REV ingångar som bestämmer vilket håll den skall snurra.

Klas-Kenny han före.
Skriv svar