Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Touch Off....Problem...

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Fått leveransbesked....

Inlägg av Perkla »

Jag testade att köra utan påse i den här jag har nu... sågdamm och spån o så, HEPA filtret satte igen sig nästan direkt.. fick ta loss och rengöra, sen satte jag i påse, då blev det ju avsevärt mycket bättre... och den jobbar ju bättre nu också förstås..

Jag har funderat på att bygga en Cyklon men har inte gjort det ännu, bristande kunskap kanske... borde inte vara svårt, några rörbitar, en hink med lock och slang... var man nu får tag på det..
Användarvisningsbild
carpelux
Inlägg: 1861
Blev medlem: 13 oktober 2007, 12:33:33
Ort: Varnhem

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Fått leveransbesked....

Inlägg av carpelux »

En sådan här har jag köpt på aliexpress. Klockren när det är dags att suga slipdam, sågspån osv.

Bild
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Fått leveransbesked....

Inlägg av Perkla »

Ser otymplig ut.. hur ställer man den där så den står stadigt ?
Borre
Inlägg: 4564
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Fått leveransbesked....

Inlägg av Borre »

Den ska skruvas fast på en behållare som klarar undertrycket, en hink tex. Jag använder en gammal grovdammsugare till min.
Användarvisningsbild
carpelux
Inlägg: 1861
Blev medlem: 13 oktober 2007, 12:33:33
Ort: Varnhem

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Fått leveransbesked....

Inlägg av carpelux »

Den skall monteras i locket på en lufttät hink, där all skräp samlas i. Jag tog en gammal avdankad föravskiljare och gjorde ett passande hål i locket där jag monterade cyklonen samt täckte för det resterande hålet.
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Fått leveransbesked....

Inlägg av Perkla »

Jasså sätta den i en separat bytta, hmm, blir det inte en massa tätande och grejande för att få detta tätt både i själva cyklonen och hålen i byttan ?
Borre
Inlägg: 4564
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Fått leveransbesked....

Inlägg av Borre »

Det beror på vad man väljer. En hink som är tät från början är det ju inte mer än runt hålet där man sätter cyklonen.

Googla tex diy dust cyclone så hittar massor av exempel på hur man kan göra.
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Fått leveransbesked....

Inlägg av Perkla »

Jodå jag vet hur man gör en cyklon.. men det borde ju vara enklare att tillverka en av en hink istället för att ha den här som länkades till som man ska ha flera ställen att se till att det är tätt på... både där slangarna går in på själva cyklonen samt på byttan... känns som extra jobb... att bygga en borde vara enklare...bara min åsikt förstås...
Borre
Inlägg: 4564
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Fått leveransbesked....

Inlägg av Borre »

Anslutning för slangarna måste du väl se till att täta hur än du gör/bygger? Då återstår bara hålet där cyklonen fästs.

Jag borrade hål i locket, på med lite silikon och skruva fast cyklonen.
På med slangarna, som passade utanpå anslutningarna med några varv silvertejp för bra passform, två slangklämmor alternativt silvertejp utanpå. Klart.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8257
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Fått leveransbesked....

Inlägg av X-IL »

Jag skulle säga att det inte är så kinkigt alls med absolut tätt. Min cyklon sitter utan packning mot ett plastlock, både in och utgående slangar är på/instuckna, eventuellt nåt varv vulk för att få upp diametern på utgående slangen. Jag knycklar ihop min plasthink så fort jag slår på dammsugaren. Jag köpte en liknande den ovan från AliExpress, min är ännu mer lik Dust Deputy men påstods vara aningen bättre i nåt jämförande test. Rekommenderas starkt, men visst, kan du bygga en lika bra själv så go for it.
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Fått leveransbesked....

Inlägg av Perkla »

Jag ska se hur jag kan göra.. skulle vilja ha tag på en lagom stor hink samt lämpliga rör i diameter som passar dammsugarslang.. Jula har inget sånt.. det har jag kollat upp redan...

Det skulle ju vara bra nog mycket smidigare med en hink där allt samlas istället för i dammsugaren, kommer ju dock ta mer plats i mitt lilla utrymme där det ska få plats ganska mycket saker..
zealotry
Inlägg: 918
Blev medlem: 9 oktober 2004, 22:28:40
Ort: Västerås

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Fått leveransbesked....

Inlägg av zealotry »

Jag har en likadan cyklon som X-Il. Jag har monterat den på en mäskhink för hembryggning, såna kostar under 100kr och är tillräckligt täta. Fick förstärka den lite med ett par ribbor på insidan så den inte sugs ihop.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Fått leveransbesked....

Inlägg av Glattnos »

Varför måste det vara så himla tätt? Det enda som händer om det läcker är väl att man tappar lite sug-effekt, det kommer ju inte damma.
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Fått leveransbesked....

Inlägg av Perkla »

Det är väl sugeffekten man vill ha, speciellt om man inte har en jätte kraftig dammsugare... skulle tro att om jag ska ha en cyklon så bygger jag nog en egen och försöker få det så tätt som möjligt.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8257
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Fått leveransbesked....

Inlägg av X-IL »

Lycka till med ett eventuellt bygge av cyklon. Jag byggde en egen innan jag köpte min Kinesiska, kan säga att bara att samla lämpliga bitar kostade lika mycket tid och pengar som att köpa från Kina och få den hemlevererad. Sen blev mitt bygge inte i närheten av lika bra.

Varken jag eller Zealotry har några speciellt kraftfulla dammsugare, men genom att filtret inte blir igensatt med damm efter en halv minuts fräsning så funkar de kanon ändå, det du i mina ögon behöver fokusera på är en tillräckligt tät dammsko runt spindeln, som inte sitter i vägen varken vid fräsning eller verktygsbyte, det är det svåra i det här.

Ibland känns det lite som att du ställer en fråga och ber om råd trots att du redan bestämt dig. Det kan ju bara vara ett sätt du uttrycker och skriver på, men när vi som försöker hjälpa till gång på gång får våra svar "ignorerade" så bidrar det ju inte direkt till att viljan blir större att svara nästa gång även om man vet svaret. Jag tycker det är kul med byggtrådar och vi vet ju sen innan och i denna tråd att du inte har tummen mitt i handen.
Se detta som en liten men välvillig pekpinne: Har du redan bestämt dig för en lösning, skriv det och ställ inte frågan. Att sedan inom ett dygn skriva
Jag vet inte mycket om cykloner faktiskt..
och sen skriva
Jodå jag vet hur man gör en cyklon..
hänger inte riktigt ihop.

EDIT: Lite tillägg för att förklara hur jag tänker
Skriv svar