Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Touch Off....Problem...

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
MNorrgren
Inlägg: 5307
Blev medlem: 27 maj 2005, 16:09:10
Ort: Sjöbo, Skåne

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Nu är det färdigkört!

Inlägg av MNorrgren »

Ja alltså, det är ju inte så stor skillnad på en vattenkyld från kina med dhlfrakt och en makita. Priset blir inte mycket skillnad, så väljer du mellan dem så lätt kinafräs alltså!

Finns ju från England och Tyskland också med lite högre pris men men...
Användarvisningsbild
Jonaz
Inlägg: 2326
Blev medlem: 4 november 2003, 22:06:33
Ort: Huddinge

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Nu är det färdigkört!

Inlägg av Jonaz »

Vattenkyld alla gånger. Den är typ det tystaste på min fräs. Har en 15L dunk för vatten, en liten 120 fläkt med radiator för kylning. Radiatorn verkar igentligen vara onödig, då vattnet inte blir alls varmt.
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Nu är det färdigkört!

Inlägg av Perkla »

citizendildo skrev:Ja alltså, det är ju inte så stor skillnad på en vattenkyld från kina med dhlfrakt och en makita. Priset blir inte mycket skillnad, så väljer du mellan dem så lätt kinafräs alltså!

Finns ju från England och Tyskland också med lite högre pris men men...
Jo det är stor skillnad, hittade en Makita på engelska ebay för typ 1500:- eller strax under med frakt. Billigaste kina grejerna jag kunde hitta med leverans från Europa är väl runt 250 Euro eller strax där över... och sen med frakt och så så blir det ju nära 3000:- och det anser jag vara en stor skillnad från 1500:-.
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Nu är det färdigkört!

Inlägg av Perkla »

Jonaz skrev:Vattenkyld alla gånger. Den är typ det tystaste på min fräs. Har en 15L dunk för vatten, en liten 120 fläkt med radiator för kylning. Radiatorn verkar igentligen vara onödig, då vattnet inte blir alls varmt.
Ja jo precis, jag hade ju vattenkyld på min förra CNC, det var visst en 1.5Kw om jag inte minns fel. Problemet är att jag ville helst slippa vattenkylning, men kanske inte går at undvika när allt kommer omkring ?

Blir ju avsevärt mycket mer pengar också med Vattenkylning eftersom dom kostar mer än tex en Makita, DeWalt.. :humm:
Borre
Inlägg: 4572
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Nu är det färdigkört!

Inlägg av Borre »

Jo men med en RT0700 så har du fortfarande väldigt höga varvtal och klen motor på 700W. Inte alls speciellt lämplig skulle jag säga, och det hjälper inte att det råkar stå Makita på den.
Användarvisningsbild
Jonaz
Inlägg: 2326
Blev medlem: 4 november 2003, 22:06:33
Ort: Huddinge

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Nu är det färdigkört!

Inlägg av Jonaz »

https://www.ebay.com/itm/2-2KW-CNC-SPIN ... SwXq1ZlVsw

2400:- typ

Sedan tillkommer givetvis pump och slang osv..
Användarvisningsbild
MNorrgren
Inlägg: 5307
Blev medlem: 27 maj 2005, 16:09:10
Ort: Sjöbo, Skåne

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Nu är det färdigkört!

Inlägg av MNorrgren »

Ja den kostar lite mer i inköp, med en 2,2kW spindel och VFD. Men att köpa en sådan efter att först köpa en makita, som du skriver ovan inte fungerar så bra är ju ännu dyrare. Inte bättre att köpa något riktigt bra direkt istället för att slösa pengar på något som inte riktigt fungerar eller du ens verkade nöjd med. Har inte hört något positivt i tråden...
Men nöj dig annars med en 1,5kw spindel och VFD. Lägre pris..
155 Pund inkl frakt från England...
https://www.ebay.co.uk/itm/1-5KW-WATER- ... k&LH_BIN=1
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Nu är det färdigkört!

Inlägg av Perkla »

Jag lär väl ska måsta köpa en riktig spindel helt enkelt.. behöver ER20 chuck..
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Nu är det färdigkört!

Inlägg av Perkla »

citizendildo skrev:Ja den kostar lite mer i inköp, med en 2,2kW spindel och VFD. Men att köpa en sådan efter att först köpa en makita, som du skriver ovan inte fungerar så bra är ju ännu dyrare. Inte bättre att köpa något riktigt bra direkt istället för att slösa pengar på något som inte riktigt fungerar eller du ens verkade nöjd med. Har inte hört något positivt i tråden...
Men nöj dig annars med en 1,5kw spindel och VFD. Lägre pris..
155 Pund inkl frakt från England...
https://www.ebay.co.uk/itm/1-5KW-WATER- ... k&LH_BIN=1

Helt riktigt.. har aldrig varit nöjd med den här spindeln.. skulle faktiskt inte rekommendera en sån här på nån fräs om jag ska vara ärlig, jämför jag med min förra fräs som hade en 1.5kw vattenkyld spindel så är det som natt och dag på alla sätt och vis..
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor
Inlägg: 3754
Blev medlem: 9 september 2003, 14:10:46
Ort: Jämtland

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Är jag förvirrad ?

Inlägg av LaRdA »

Perkla skrev:Nu är det nog färdigkört med min spindel skulle jag tro.. den går upp och ner i varav, ändrar jag rpm så går den som den ska ett tag, kan vid belastning går ner kraftigt dock och sen stanna där ett tag och sen gå upp igen...
Har du kollat så att det inte bara är kolen som börjar bli dåliga?
Är ju lätt och billigt att byta om så är fallet.
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Nu är det färdigkört!

Inlägg av Perkla »

Jätte bra förslag, jag har tänkt på det faktiskt, den är ju helt ny i princip jag har kört med den i ca 4 veckor.. och tror jag fick med nya kol till och med.. låter ju orimligt att dom skulle vara dåliga redan.. men ska lyfta på locket och se hur det ser ut... :tumupp:
hummel
Inlägg: 2269
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Nu är det färdigkört!

Inlägg av hummel »

Det går att köra slut på kol i en elmotor på 40 minuter.
Allt beroende på den belastning man har.
SeniorLemuren
Inlägg: 7812
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Nu är det färdigkört!

Inlägg av SeniorLemuren »

Det där med 40 minuter och belastning håller inte. Det är snarare felkonstruktion. Nu för tiden så begränsar man visserligen livslängden med flit men inte så kort som 40 minuter.

Jag har en Bosch 2 hastighets borrmaskin som fortfarande används flitigt efter 40 år och jag har aldrig bytt kol i den. Den har fördelen med att högvarvet är drygt 7000 rpm vilket är utmärkt till att borra kretskort, så numera sitter den i ett borrstativ. En av orsakerna till detta är att den har blivit så svårt misshandlad under årens lopp så att hela handtaget ha gått av och saknas. :)
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14863
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Nu är det färdigkört!

Inlägg av mrfrenzy »

Om du kör din boschmaskin med en 100mm hålsåg med gasen i botten och pressar hårt så den sackar till halva varvtalet kommer den också slitas ut snabbt.

Det är ungefär vad som händer med fräsmaskinerna när man har en spindel som inte är gjord för dom låga varvtal som behövs.
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Nu är det färdigkört!

Inlägg av Perkla »

Jag har inte upplevt att den slitit ont nåt speciellt faktiskt, den började ju för nån vecka sen att låta som den slet ont men aldrig så den blivit plågad, jag har alltid haft nära till att höja varvtalet lite om den börjat slita ont...
Skriv svar