GM 6.2L diesel, knack i motorn

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: GM 6.2L diesel, knack i motorn

Inlägg av Perkla »

Om allt är som det ska vi normal körning på rak väg och turbin ligger och håller momentet så ligger dom på litern ungefär... det är när det börjar bli mycket stopp och start som tex stadskörning som det drar iväg... min XC90 D5 som väger runt 2.4 ton drar en bra bit över litern den också på stadskörning... och runt 0.7 på långkörning..
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: GM 6.2L diesel, knack i motorn

Inlägg av säter »

Min drar 1 liter/mil vid blandad körning.
0.8 liter/mil på autobahn.
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: GM 6.2L diesel, knack i motorn

Inlägg av Perkla »

Det är inte dåligt.. har aldrig hört att en 6.2 drar så lite... men är men väldigt snäll på gasen så kanske... :tumupp:
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: GM 6.2L diesel, knack i motorn

Inlägg av säter »

väldigt snäll på gasen så kanske
Jo, det är jag.
Framförallt kör jag inte så fort.

Jag tvivlar på att en 5.7a skulle dra mindre bränsle.
De är ju ganska slöa, så man får gasa ordentligt.
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: GM 6.2L diesel, knack i motorn

Inlägg av Perkla »

Ja den drar inte mindre än din.. i alla fall inte dom jag har haft... och ja dom är ganska trötta.. men V8 är ju alltid V8 :D
verkstaden
Inlägg: 572
Blev medlem: 2 mars 2018, 16:09:29
Ort: Burträsk

Re: GM 6.2L diesel, knack i motorn

Inlägg av verkstaden »

Perkla skrev:
säter skrev:Är inte det den gamla Oldsmobile-motorn?
Den ska du nog undvika.
Ja det är det men DX är ju nyare och betydligt förbättrad med andra toppar osv, den första modellen var väl i princip en konverterad bensinare..

Nåt annat än 5.7 passar inte så bra i Volvo 7/9 serie dessvärre..
Njae, finns 2 olika bränslesystem och dom finns på både 350D och 350DX. Övriga skillnader är om jag minns rätt är att DX har rullkam och EGR, annars är det samma motor har jag för mig.
Köpte en motor för att sätta i min Suburban, köpte en till för att plocka delar från, och en... och en till osv... tror det blidde 7 eller 8 innan jag ledsnade.
5.7an har 10 topplocksbultar per topp och 6.2an har 17?
Sparade mesta av delarna för jag har samma böjelse att kanske stöka igång en i framtiden :shock:
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: GM 6.2L diesel, knack i motorn

Inlägg av säter »

Jag har rivit av topplocken på några sådana motorer, och på samtliga var det någon topplocksbult som var av.
Jag har även sett rotryckta ramlagerlägen. :tumner:
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: GM 6.2L diesel, knack i motorn

Inlägg av Perkla »

350D och 350DX är i princip samma motorer, lite förbättringar bara, 6.2 är väl helt överlägset väldigt mycket bättre än dom förstnämnda.. som jag nämnt tidigare så är dom första motorerna mer eller mindre konverterade bensinare...
Skriv svar