Köpråd för tigsvets

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45173
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Köpråd för tigsvets

Inlägg av TomasL »

Inte helt obillig, GBP 1400:-
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Köpråd för tigsvets

Inlägg av Henry »

Sherman Inverter Welder Machine 200amp pulse DIGITIG 200GD AC/DC + PEDAL CONTROL

https://www.ebay.com/itm/183886478283?h ... SwNCtdLb-G

Har en själv och är nöjd med det lilla jag testat i RF, klarar 5 - 200A vilket garanterat kommer att räcka för allt som jag någonsin kommer använda den till och bli över men det kan vara högst användbart vid tig i alu.

Ville ha en som hade de grejer jag var ute efter och det var RF och alu och inte bara en 100A tex utan ordentligt med ström och förstås HF-start men som inte kostade en arm och ett ben och hittade till slut denna. Har för mig jag köpte min av ett polskt företag på nätet, inte Ebay, och fick ett bra pris men nästan samma som Ebay och så slipper man moms, så dock även på Ebay.

Billigheten visas genom att den inte har en färgskärm men det är väldigt enkelt att ändra inställningar ändå. En annan sak är att HF-delen får min datorskärm att stänga av sig så jag kopplar ur dator och skärm om jag svetsar, några välplacerade MOVs hade kanske kunnat fixa det. HF är igång även när den tänts vet ej om detta är normalt förfarande men det kan kanske hjälpa vid tex 5A men annars med kanske.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45173
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Köpråd för tigsvets

Inlägg av TomasL »

Ok, den kostar runt 10 K för att få hit uppenbarligen, men då måste jag ju också ha en MIG.
Och då är man ju uppe i samma kostnader.

Men vad fasiken betyder WIG, trodde det hette TIG.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Köpråd för tigsvets

Inlägg av säter »

Henry skrev: 24 januari 2022, 15:38:52 Har en själv och är nöjd med det lilla jag testat i RF
Den svetsning du har visat såg ju bedrövlig ut.
Om det beror på maskinen eller "skit på handtaget" vet jag inte.
Ingen bra referens i alla fall.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Köpråd för tigsvets

Inlägg av Henry »

Givetvis skit på handtaget förstås då det var första svetsningen utan något som helst stöd (dumt) och i slutet utan gas då jag glömt att sätta på den, tyckte det var rätt uppenbart när jag även sade så där eller trodde du svetsen gjorde så själv? :) Har sedan inte lagt ut bilder på andra mindre grejer jag svetsat med den. Jag tycker den svetsar helt ok det jag testat, vilket är lite mer grejer än den bilden, men om det är för lite så får man väl förstås då ta och titta på recensioner från dom som svetsat mer med den, det är inte svårare än så.
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Re: Köpråd för tigsvets

Inlägg av Micke_71 »

En funktion som jag dreglar på är ”spot” eller ”cold spot” som de så gärna kallar det idag. Microtig kallas det för också.

Dels förmågan att svetsa ihop små känsliga saker och dels för förmågan att bygga upp en ytskada utan kringliggande krympning.

Ibland så har vi ytreparationer på diverse material och det krymper ofelbart 0.1-0.3mm i ytan bredvid svetsen. Är man riktigt försiktigt med värme så kan man med tur komma ner till 0.05.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Köpråd för tigsvets

Inlägg av tecno »

En funktion som jag dreglar på är ”spot”
Ja det vore bra att ha en sådan funktion i TIGen.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor
Inlägg: 3754
Blev medlem: 9 september 2003, 14:10:46
Ort: Jämtland

Re: Köpråd för tigsvets

Inlägg av LaRdA »

hawkan skrev: 11 mars 2017, 00:21:00 Det finns vattenkylda varianter av brännare och jag vet att när jag började med tig-svetsning så hade jag redan slutat läsa efter ordet "vattenkylda". Way overkill, inte behövde jag det. Men jag har ändrat mej där och tycker att det kanske inte är så dumt. Det är en onödig komplikation med en vattenkylare, men det går att göra egna kylare för hundralappar inte tusenlappar. Och den stora fördelen som jag ser är att använda en WP-20 brännare som är stor (eller liten) som en wp-9 och klarar 200A. Den klarar iså fall alla mina behov även när platsen är minimal. Men vet inte, det här med vattenkylaren... Får se.

Jag tycker vattenkylning är ovärderligt, särskillt om man svetsar med lite högre ström men även annars.
Bara en sån sak som att kunna byta elektrod bara några sekunder efter att den varit rödglödgad utan att bränna hål i handskarna.
snigelen
Inlägg: 815
Blev medlem: 8 maj 2009, 11:02:14
Ort: Lund

Re: Köpråd för tigsvets

Inlägg av snigelen »

TomasL skrev: 24 januari 2022, 15:54:20 Men vad fasiken betyder WIG, trodde det hette TIG.
Tysk förkortning för TIG. W = Wolfram.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Köpråd för tigsvets

Inlägg av Glenn »

Nu känner jag att jag behöver en TIG igen..

Har förvisso aldrig svetsat TIG men det går nog att lära sej, mig/mag,pinne o gas kan jag ju, eller kunde iaf.

Kraven är AC/DC och HF-tändning.

Vad tror folk om denna ?

https://www.ebay.com/itm/385452652822

Ganska precis 4000:- inkl frakt, finns i tyskland.

..Sen tillkommer förstås gasproblemet :P
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Köpråd för tigsvets

Inlägg av Henry »

Denna köpte jag för en två år sedan eller vad det var, men den har gått upp med ca det dubbla sedan dess,TIGat med den en gång men nu efter flytt och bra mer utrymme så är det planerat med mer.

https://www.ebay.com/itm/125021059785?_ ... %7Ciid%3A1


Stod inför samma problem med gas men efter att tagit en titt på Ebay så var det inga problem längre. Finns på ebay för lite över en tusenlapp för 8kg Argon inkl frakt med DHL som fraktar den hem till dig, tex:

https://www.ebay.com/itm/184323007899?h ... R4r3zILgYQ

Var i alla fall DHL då för ett drygt år sedan och de har visst gått upp med runt 200:- sedan dess för då betalade jag strax över 1000:- inkl frakt.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Köpråd för tigsvets

Inlägg av Mizzarrogh »

Rejält mycket dyrare maskin, men denna verkar ok annars tycker jag om man har litet högre krav men ändå hyggligt realistisk prisklass:
https://www.svetsochtillbehor.se/focus- ... 01-40m-sl/

Edit, skulle vi börja snacka 8000:- så skulle jag avgjort lägga på litet mer för en migatronic eller ESAB än den blå från ebay.
Formax51
Inlägg: 75
Blev medlem: 30 april 2013, 18:56:19
Ort: Umeå

Re: Köpråd för tigsvets

Inlägg av Formax51 »

Welbach Helt Ok svets för pengarna, har den större med vattenkylning själv medans kollegan har 200A varianten..fungerar klockrent i alu RF och stål.. inget att klaga på mycket svets för pengarna
https://www.expondo.se/welbach/?gclid=E ... lsrc=aw.ds
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Köpråd för tigsvets

Inlägg av Henry »

Den där gröna Focus TIG 161 DC är bara DC vad det verkar? Saknar även en del inställningar.

Den vita entrax har en front som är väldigt likt min blå.

Den blå har har fått fina recensioner både av proffs som amatörer och invändigt är det kvalitet och tillverkad i Polen och har en mängd inställningar som man normalt bara brukar se på svetsar i 15 - 20k+ klassen.

Anledningarna till att jag valde min var att den hade AC/DC och var inställningsbar från 5A för det absolut tunnaste och upp till max 200A för det tjockaste, samt att den var väldigt billig för vad man fick vilket funkade bra för mig. Hittade inget ens liknande för summan jag betalade då och inte heller det den kostar idag.
Användarvisningsbild
ajje
Inlägg: 2351
Blev medlem: 12 mars 2010, 16:35:31
Ort: Smedjebacken

Re: Köpråd för tigsvets

Inlägg av ajje »

Hmm, 4000 för en AC-maskin, nu börjar det bli svårt att låta bli :)
Skriv svar