RC Servon?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Raceman
Inlägg: 122
Blev medlem: 30 augusti 2003, 15:16:09

Inlägg av Raceman »

jacs skrev:
Raceman skrev:Mitt servo (Hitech HS-402x) drar 6.1mA i viloläge utan last.
Med 1Kg hängande vågrätt 17mm från centrumskruven så drar detta servo
140-170mA.
Fullfart från 45grader under vågrätt till 45grader över vågrätt så
fick jag 300mA.
När spänningen till mottagaren slås av så sjunker servot direkt.
Inte så konstigt kanske med 1Kg på armen. :)
Ta och sätt in digital servon då som har en tomgångs förbrukning på ca 10A. Detta kommer sig av att man ligger på en puls 300 gånger/sek istället för 30 gånger/sek.
Jag förstod inte varför du citerade mitt inlägg då jag "bara" redogjorde
svaret på frågan. :)
Jag har ingen användning för digitala servon i mitt flygplan. Det duger med
med analoga.
Användarvisningsbild
Raceman
Inlägg: 122
Blev medlem: 30 augusti 2003, 15:16:09

Inlägg av Raceman »

Sanningen om Digitala Servon.
Dessa från Hitach drar mindre ström än analoga.

http://www.hitecrcd.com/Servos/hs5945.pdf
Användarvisningsbild
Raceman
Inlägg: 122
Blev medlem: 30 augusti 2003, 15:16:09

Inlägg av Raceman »

REGEL Nr.1 skrev:Så läser vi ända reglen en gång till...
I viloläget skulle oxo in i texten.
Detta servo klarar 11Kg inte illa för en liten pryl som denna.
jacs
Inlägg: 21
Blev medlem: 4 september 2003, 20:56:49

Inlägg av jacs »

Sorry Raceman, om du tog illa upp för citeringen.

Kollar man på pdf filen som ni visar så menar man utan belastning. Kompisens helikopter med digitala servon så ligger man på 10A belastning under flygning. Jag själv har plockat ut 30A ur biltemas 1.2V 1200mAh AA storlek utan problem till båten. Om man har problem med vingflutter så drar dessa digitala servon en massa ström då dom strävar till att hålla sin position hela tiden.

Jonas

Man har inte fel, man har bara otur när man tänker.
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Raceman skrev:Detta servo klarar 11Kg inte illa för en liten pryl som denna.
11kg/cm om jag får be :ajabaja: :wink:
jacs skrev:Kollar man på pdf filen som ni visar så menar man utan belastning. Kompisens helikopter med digitala servon så ligger man på 10A belastning under flygning. Jag själv har plockat ut 30A ur biltemas 1.2V 1200mAh AA storlek utan problem till båten. Om man har problem med vingflutter så drar dessa digitala servon en massa ström då dom strävar till att hålla sin position hela tiden.
Va?
Utan belstning: 3mA
Med belastning: 230mA (@ 6,0V)
10A? Kontinuerligt? Wow, då har han minst ett bilbatteri med sig på flygningen då? :roll:
Hur lyckas du få ut 30A ur ett AA-batteri? Väldigt många parallellt går kanske, men inte ur ett. Om det ens är möjligt kommer ett fulladdat 1200mAh-batteri isåfall räcka teoretiskt i 2,4 minuter.
Vilken servo strävar inte efter att hålla sin position hela tiden?

Edit: Alla kan vi ha otur när vi tänker... :vissla: (tack gvs)
Senast redigerad av $tiff 4 februari 2004, 18:27:04, redigerad totalt 2 gånger.
gvs
EF Sponsor
Inlägg: 1688
Blev medlem: 18 oktober 2003, 14:20:34
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av gvs »

ne 1,2Ah det blir ju 1,2/30=2,4 minuter
jacs
Inlägg: 21
Blev medlem: 4 september 2003, 20:56:49

Inlägg av jacs »

Nu har man inte ett batteri i helikoptern eller i båten. Jag har 2 st 10cells 1.2 i serie samt parrallet. Alltså 12V och 2.4Ah nu är det inte som så att man plockar ut 10A eller 30A konstant under en timme utan allt blir ju sämre ju längre tiden går. Och skulle man hålla fast båten så stiger det direkt till dessa styrkor. Sedan att jag har 25 minuters körning innan batterierna är slut är en annan sak.

Om man kollar på dödbandet i analoga servon samt digitala så har man mindre glapp i dom digitala. Har man nu analoga servon till t.ex höjdroder så kan detta flytta lite på sig till skillnad ifrån digitala som då med luftens påverkan kommer att tvingas att kompensera för detta med påföljden att ström styrkan ökar.

Jag har ännu inte sett att man specar en hållkraft på analoga servon som man gör på digitala. På digitala servon har man en kraft för att komma i position samt en hållkraft när man är i position.


Om man nu tar detta med kontinuerligt som ni skriver så kan detta stämma om man kör funfly 3D med helikopter. Senast jag var i Arvika så gick det hett till med dessa helikoptrar. Jag såg ett schema i en amerikansk tidning där dom visade med analoga servon en förbrukning vid vissa manövrar på 6A ur mottagaracken.

Mvh
Jonas
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26383
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Då drar du inte 30 utan 15A ur ett 1,2Ah batteri. Ganska stor skillnad. Och jag skulle tro att batteriet blir ohälsosamt varmt om man gör det under någon längre tid. typ flera sekunder.

Kan du hänvisa till någon källa dör den strömförbrukningen står? Hur stort var servot?
Necator
Inlägg: 40
Blev medlem: 4 november 2003, 12:32:08
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Necator »

folk skriver tidigare i den här tråden att man ska skicka 1-2ms och sedan max 20ms paus innan nästa, men borde det egentligen inte vara så att när man t.ex har signalen hög 2ms så borde man vänta bara 19ms innan nästa så att man bibehåller totaltiden. Eller spelar det ingen roll för servon?
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor
Inlägg: 1646
Blev medlem: 28 maj 2003, 22:52:04
Ort: Skåne - Lund

Inlägg av RDX* »

Necator> tiden mellan pulserna är inte kritik. Beroende på modell så borde det funka med en tid på 10ms-50ms. Men det normala är att man har 20ms mellan pulserna. Om man går utanför det intervall som servot klarar av så börjar det hacka eller parkerar sig i ett ändläge.
jacs
Inlägg: 21
Blev medlem: 4 september 2003, 20:56:49

Inlägg av jacs »

I rest my case
snuffle
Inlägg: 18
Blev medlem: 28 maj 2003, 15:00:55

Inlägg av snuffle »

nu blev jag intresserad av det här, finns det någon sida på internet som man skulle kunna lära sig sånt här? Jag har planerat att göra ett snurrbart stativ till en trådlös "webbkamera" jag funderar på att köpa. Vad behöver jag för några komponenter då? ett servo, några kretsar, vilka?

/mvh
Snuffle
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26383
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

En PIC och en radiomodul skulle nog lösa problemet.
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

jacs skrev:I rest my case
Det gör du inte alls.

Du började med att berätta att digitala servon drog 10A kontinuerligt och lägger sedan till att du inte plockar dessa strömmar ur batterina konstant. Var kommer då strömmen ifrån?
Det är en väldigt stor skillnad på om en servo kan dra en peakström på 10A under värsta förhållanden jämfört med om den verkligen drar det kontinuerligt.

Du har fortfarande inte hämvisat till någon sida som bekräftar dina uttalanden.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29985
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Funderar på 360°-servon, kan man positionsbestämma dem precis som vanliga 180°, eller kan man bara bestämma om de ska snurra, eller inte (olika fort då) ?
Skriv svar