Fräsa kretskort i stället för att etsa.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Fräsa kretskort i stället för att etsa.

Inlägg av SeniorLemuren »

Är det många här på EF som fräser/borrar mönstret på laminaten i stället för att etsa. Hur blir resultatet jämfört med etsning.

Vart går gränsen för hur smala banor man kan fräsa resp. etsa? Övriga fördelar/nackdelar?

Edit: Jag avser framställning av enstaka kort, inte någon serietillverkning.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2586
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Fräsa kretskort i stället för att etsa.

Inlägg av hawkan »

Jag gör båda delarna. Helst med fräsen dock, för i samma uppsättning kan jag göra hål och fräsa ut periferin. Även mha flatcam enkelt att rikta in sidorna på dubbelsidiga kort. Dubbelsidigt är det bara fräsning som gäller för mej.

Etsning ger lite bättre upplösning, det är bredden på bortetsad/bortfräst koppar jag menar då. Etsar kanske 0.1-0.2 mm spår, men fräser 0.3mm och större tror jag det är. Ytmonterade 0603 komponenter är inga problem med fräsning, mindre har jag inte provat. Försöker undvika för liten delning, det är för smått för mej rent allmänt.

En stor skillnad är hanteringen. Kemikalier och tider ska hållas. Alternativt en fräs med verktyg och beredning för det och själva fräsningen.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Fräsa kretskort i stället för att etsa.

Inlägg av SeniorLemuren »

Fler som sitter inne med erfarenheter? Om man nu skulle bygga ihop en liten fräs som enbart skall klara av att borra och fräsa kretskort så frågar jag mig hur stora kort bör den klara om den skall täcka de mest förekommande fall när det gäller ren hobbyverksamhet. Jag vill ha en så billig och kompakt maskin som möjligt utan att begränsa den för mycket.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Fräsa kretskort i stället för att etsa.

Inlägg av Henry »

Vanlig standardstorlek på förekommande glasfiber, experimentkort och dylikt är ju 100 x 160 mm vilket väl då får anses vara vanligt inom hobby och något som jag designat något sådant efter.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Fräsa kretskort i stället för att etsa.

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Om du bygger en enkel cnc med typ Dvd slädar så kan du ju mata fräsningsdjup och därmed belastning.
När det gäller borrning så är det ju bara att positionera och låsa X,Y innan Z gör jobbet!
Ett slikt test skulle ju inte kosta mycket mer än tid. Och det har ju vi Seniorer! Eller hur.
Ibland tycker jag att det är synd att Sverige är ett långt land. "cnc" är en pytteliten CNC just för att bevisa att det går, eller Proof of Concept!
danielr112
Inlägg: 8044
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Fräsa kretskort i stället för att etsa.

Inlägg av danielr112 »

Jag kör kort med min 6040. Har man bara vettiga v-stål och ser till att kortet ligger plant så går det köra riktigt tigta banor. Inga problem att dra ledare mellan pinnarna på en vanlig hålmonterad uC.

Och det får väl anses vara helt ok ändå. Skönt att den borrar allt sedan med :)

Jag kör Eagle och sedan till kod. Optimerar dock koden med ett annat program som jag glömt namnet på. Har funkat bra och har gjort en hel del kort.

kort.jpg
Inte det mest täta kortet detta men man får en blick på hur det kan se ut.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Fräsa kretskort i stället för att etsa.

Inlägg av SeniorLemuren »

@ Lasp. Jag har gjort småtester med DVD-slädar men de håller inte måttet till det jag vill. De är alldeles för instabila. Dessutom vill jag nog ha något större fräsarea, men det är en av sakerna jag söker svar på här bland de som är lite insatta i tillverkning av kort.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Fräsa kretskort i stället för att etsa.

Inlägg av SeniorLemuren »

danielr112 skrev:Jag kör kort med min 6040. Har man bara vettiga v-stål och ser till att kortet ligger plant så går det köra riktigt tigta banor. Inga problem att dra ledare mellan pinnarna på en vanlig hålmonterad uC.

Och det får väl anses vara helt ok ändå. Skönt att den borrar allt sedan med :)

Jag kör Eagle och sedan till kod. Optimerar dock koden med ett annat program som jag glömt namnet på. Har funkat bra och har gjort en hel del kort.

kort.jpg
Inte det mest täta kortet detta men man får en blick på hur det kan se ut.
Det ser ju bra ut. Vore kul att se något exempel på lite tätare kort också, om någon sitter inne med det.
Borre
Inlägg: 4565
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Fräsa kretskort i stället för att etsa.

Inlägg av Borre »

Här är ett kort jag gjorde relativt nyligen. Den tunna ledaren går mellan benen på en sot-23.
Får man kortet tillräckligt plant går det bra att fräsa tunt, ofta så pass tunt man normalt använder. Men minsta ojämnhet så blir det fel.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
E85
Inlägg: 1274
Blev medlem: 29 maj 2007, 16:24:19
Ort: Övik

Re: Fräsa kretskort i stället för att etsa.

Inlägg av E85 »

Man skulle väl teoretiskt kunna göra en probning i varje hörn på kortet och automatiskt kompensera för höjdfel?
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Fräsa kretskort i stället för att etsa.

Inlägg av SeniorLemuren »

Hur mycket kan man tillåta av höjdfel innan det blir problem? Förstår ju naturligtvis att det beror på vilken vinkel och diameter i änden fräsen har, men den kanske är given just för den typen av frässtål man använder till kretskort.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Fräsa kretskort i stället för att etsa.

Inlägg av SeniorLemuren »

En annan fundering jag har är om det inte skulle gå utmärkt att byta ut fräs/borr mot någon typ av tuschpenna när man fräst klart och skriva pinummer komponentbeteckningar m.m. på kortet. Någon som testat detta?
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4094
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Fräsa kretskort i stället för att etsa.

Inlägg av adent »

Nästa steg är att komplettera med en tryckluftslödpastadispenser och sätta sprutan på cnc-huvudet :)
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Fräsa kretskort i stället för att etsa.

Inlägg av SeniorLemuren »

En intressant ide. :tumupp:
Användarvisningsbild
ViktorSigg
Inlägg: 376
Blev medlem: 11 januari 2015, 17:33:50
Ort: Eskilstuna-Ludvika

Re: Fräsa kretskort i stället för att etsa.

Inlägg av ViktorSigg »

Och steget efter det är att sätta en liten 1w laser så kan man löda det klart ochså. :D
Skriv svar